میلگرد از جمله مهمترین اجزا در ساختمان‌سازی است. میلگرد در فونداسیون و برای افزایش مقاومت اسکلت ساختمان استفاده می‌شود. میلگرد در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‌گردد، اما به طور کلی اکثر میلگردهای موجود در بازار 12 متری هستند.

در ساختمان سازی گاهی به میلگردهایی نیاز پیدا می‌کنند که طولشان بیشتر از طول میلگردهای موجود در بازار است. به همین خاطر باید آن‌ها را به یکدیگر جوش بدهند، تا به سایز مورد نظر خود برسند.

روش‌های زیادی برای اتصال میلگردها وجود دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به توضیح روش‌های اتصال میلگرد و توضیح آن‌که اورلب میلگرد چیست، بپردازیم.

اورلب میلگرد چیست

یکی از چالش هایی که در سال های گذشته برای ساخت وساز وجود داشت، کوتاه بودن طول میلگرد بود. رفته رفته روش های مختلفی برای افزایش طول میلگرد، و وصل کردن آنها به یکدیگر به وجود آمد. یکی از محبوب ترین این روش ها اورلپ یا اورلب میلگرد است. اورلب یا اورلپ میلگرد (به انگلیسی Overlap) انواع مختلفی دارد که به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

معرفی 4 روش وصله میلگرد

انواع اورلب میلگرد

روش های اورلب میلگرد

اورلپ میلگرد به 4 روش انجام می شود که در ادامه به توضیح مختصر درباره هرکدام می پردازیم.

  • متصل کردن میلگرد با سیم
  • متصل کردن با استفاده از جوشکاری
  • متصل کردن به وسیله اتصال مکانیکی میلگرد
  • متصل کردن به وسیله جوشکاری انتهای میلگرد

متصل کردن میلگرد با سیم

متصل کردن میلگرد با سیم در اورلب

ازجمله معمول ترین و ساده ترین شیوه های اورلب میلگرد یا همپوشانی میلگرد اتصال با سیم است. یکی از مهمترین ویژگی های این روش منعطف بودن آن است. یعنی در صورت تمایل قبل از بتن ریزی می توان آن را جدا کرده و محل قرارگیری آن را تغییر داد.

برای اتصال میلگرد بسته به شرایط و کاربرد آن از سیم های مختلفی استفاده می کنند. مثلا در جایی که احتمال حرکت میلگرد کم باشد، از سیم های ساده استفاده می کنند. و یا زمانی که استحکام بالاتری مورد توجه باشد و یا احتمال حرکت میلگردها وجود دارد از سیم ها و اتصالات قوی تری استفاده می شود.

متصل کردن با استفاده از جوشکاری

متصل کردن با استفاده از جوشکاری از اورلب

در ساختمان سازی، در نقاطی که امکان جابجایی و حرکت میلگردها وجود داشته باشد، از جوشکاری کمک می گیرند. تا از حرکت میلگردها جلوگیری شود. به عنوان مثال می توان به تقویت ستون ها اشاره کرد.

این روش دارای یک اتصال سخت و دارای استقامت بالا است. روش کار به این صورت است که اول میلگردها را در محل مورد نظر قرار داده و سپس جوشکاری می کنند. و در مرحله بعدی بتن ریزی انجام می شود. این شیوه پایداری میلگرد را زیادتر می کند.

متصل کردن به وسیله اتصال مکانیکی میلگرد

این روش اورلپ میلگرد در مواجهه با فشارها استحکام و پایداری زیادی دارد. به همین خاطر از این شیوه در مقاطعی که قطر آن زیادتر از mm 20 است استفاده می شود. از اتصال مکانیکی در نقاطی مانند دیوارها، تیرها و … استفاده می شود.

متصل کردن به وسیله اتصال مکانیکی میلگرد در اورلب

متصل کردن به وسیله جوشکاری انتهای میلگرد

در آغاز مقاله عنوان کردیم که معمولا طول میلگردهای موجود در بازار 12 متری هستند. چون طول بالاتر دچار مشکلات تولید و حمل می شود. اما برای ساخت و ساز ساختمان های مرتفع به میلگردهایی با طولی بیش تر از 12 متر نیاز است.

به همین خاطر مجبورند برای حل این مشکل از روش اورلب میلگرد یا همپوشانی میلگرد استفاده کرده و انتهای میلگردها را به یکدیگر جوش و متصل کنند.
در اتصال به وسیله جوشکاری انتهای میلگرد، روش کار به این شکل است که میلگردها را با وسیله های خاصی ثابت نگه داشته، و به وسیله جوش به هم متصل می کنند تا طول مد نظرشان به دست بیاید.

متصل کردن به وسیله جوشکاری انتهای میلگرد در اورلب

میلگرد انتظار چیست

میلگرد انتظار که به آن میلگرد ریشه نیز گفته می شود در گروه میلگردها قرار دارد. وظیفه آن انتقال بار قطعه بتنی به قطعه مجاور خود است. در واقع میلگرد انتظار با متصل کردن دال ها به هم باعث ادامه داشتن بتن ریزی می شود.

به این صورت که بخشی از میلگرد داخل بتن بوده و بخش دیگر آن در داخل بتن نمی رود. شکل جایگذاری میلگرد انتظار برای وصل کردن ستون به دال، متصل کردن ستون به ستون و متصل کردن تیر به ستون و توزیع مناسب بار در کل ساختمان بسیار مهم می باشد.

  • قطر میلگرد انتظار: 32 تا 38 میلیمتر
  • طول میلگرد انتظار: 460 میلیمتر
  • فاصله بین هر میلگرد: 305 میلیمتر

طول میلگرد انتظار ستون

برای مشخص کردن طول و قطر میلگرد انتظار در ابتدا بر اساس فرمول های زیر باید شکست میلگرد را محاسبه کرد:

  1. برش در میلگرد
  2. خمیدگی در میلگرد
  3. تحمل بر سطح بتن

در ادامه فرمول های مورد نظر ذکر شده است.

محاسبه برش در میلگرد

محاسبه برش در میلگرد

محاسبه طول خم میلگرد

محاسبه طول خم میلگرد

تحمل بر سطح بتن

تحمل بر سطح بتن

محاسبه طول میلگرد انتظار

محاسبه طول میلگرد انتظار

توجه نمایید ک حروف مشخص شده در فرمول ها عبارتند از:

  • P’: ظرفیت انتقال بار میلگرد انتظار KG است.
  • d: قطر میلگرد انتظار به سانتی متر
  • Ld: طول فرو رفت میلگرد داخل بتن
  • δ: عرض اتصال مفصل
  • Fs: تنش برشی در میلگرد

اورلب میلگرد ستون چیست؟

معمولا طول اورلب در ستون براساس اعداد مندرج در نقشه‌ها و طراحی بوده و یا آیین‌نامه بتن ایران ملاک قرار می‌گیرد. لذا در کارگاه‌های عمرانی این عدد اغلب 40 تا 50 برابر قطر آرماتور اعمال می‌شود.

محل اورلب میلگرد ستون

برای قاب با شکل‌پذیری ویژه تنها در میانه طول ستون امکان انجام وصله پوششی آرماتورهای طولی وجود دارد و در محل‌های دیگر اجازه نخواهیم داشت که وصله پوششی اعمال نماییم.

جمع بندی

میلگرد یک عنصر مفید و کاربردی در ساخت و ساز است و وظیفه افزایش مقاومت خمش سازه ها را ایفا می کند. در برج های آسمان خراش و ساختمان های بلند به میلگردهای با طول بلند نیاز دارند که برای این منظور با روش های مختلفی میلگردها را به یکدیگر متصل می کنند تا به طول دلخواه برسند. درواقع اورلب میلگرد یکی از بهترین راه های اتصال میلگردها به یکدیگر است که در 4 روش: متصل کردن میلگرد با سیم، متصل کردن با استفاده از جوشکاری، متصل کردن به وسیله اتصال مکانیکی میلگرد، متصل کردن به وسیله جوشکاری انتهای میلگرد انجام می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید میلگرد با کارشناسان فروش شاهین فلز سپاهان تماس بگیرید.

منبع (Resource): Why does rebar overlap with different bars

سوالات متداول

اورلب میلگرد یعنی چه و به چه معناست؟

اورلب میلگرد معروفترین روش اتصال میلگردها به یکدیگر است. تا در ساختمان هایی که به میلگرد با طول بیشتر از 12 متری نیاز است مصرف شوند.

انواع اورلب میلگرد

متصل کردن میلگرد با سیم، متصل کردن با استفاده از جوشکاری، متصل کردن به وسیله اتصال مکانیکی میلگرد
متصل کردن به وسیله جوشکاری انتهای میلگرد از انواع روش های اورلب میلگرد است.

مزیت اتصال میلگرد با روش جوشکاری

این روش دارای یک اتصال سخت و دارای استقامت بالا است. روش کار به این صورت است که اول میلگردها را در محل مورد نظر قرار داده و سپس جوشکاری می کنند. و در مرحله بعدی بتن ریزی انجام می شود. این شیوه پایداری میلگرد را زیادتر می کند.