امروزه از انواع پروفیل در ساختمان سازی و صنایع دیگر به وفور استفاده می‌شود. پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع پروفیل‌ها، پروفیل چهارچوب فلزی است. آیا می‌دانید چهارچوب فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به عوامل موثر در قیمت چهارچوب فلزی، انواع چهارچوب فلزی و تفاوت آن‌ها بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

شاهین فلز سپاهان ارائه دهنده چهارچوب فلزی آماده

چهارچوب فلزی چیست

به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان چهارچوب گفته می‌شود. چهارچوب محور اصلی نصب درب و پنجره در ساختمان است. در گذشته بیش تر از درب های چوبی استفاده می کردند اما با گذر زمان و به خاطر مشکلات درب های چوبی، درب های فلزی جایگزین آن ها شدند.

مزایای چهارچوب فلزی

مزایای چهارچوب فلزی

چهارچوب فلزی در مقایسه با چهارچوب چوبی برتری زیادی دارد مانند

  • نصب آسان
  • مقاوت زیاد در برابر ضربات، خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی
  • قابلیت رنگ پذیری بالا

درب های فلزی به خاطر ویژگی های خود، روز به روز طرفداران زیادی پیدا کرده و جایگزین درب های چوبی شدند.

عیب چهارچوب فلزی احتمال زنگ زدگی و آسیب پذیری در برابر آب و هواب مرطوب است که برای حل این مشکل از پوشش های ضد زنگ استفاده می کنند.

انواع چهارچوب فلزی

امروزه چهارچوب‌های فلزی به خاطر کاربرد زیادی که دارند یکی از پرمصرف‌ترین قطعات فولادی هستند. این چهارچوب‌ها به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

انواع چهارچوب فلزی
  • چهارچوب ساده
  • چهارچوب فرانسوی
  • چهارچوب مکزیکی
  • چهارچوب رومی

در بین انواع چهارچوب ها دو چهارچوب فرانسوی و مکزیکی از بقیه معروف تر هستند، اما چارچوب فرانسوی پرمصرف ترین نوع چهارچوب است. چهارچوب ها در شکل ظاهری، موارد مصرف و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

چهارچوب فلزی ساده

از جمله ابتدایی ترین انواع چهارچوب فلزی، چهارچوب فلزی ساده است که شکل ظاهری ساده ای داشته و طبیعی است که برای درب های قدیمی بیش تر استفاده داشته است. این چهارچوب مقاومت زیادی ندارد.

چهارچوب ساده

چهارچوب فرانسوی

یک از محبوب ترین و پر مصرف ترین انواع چهارچوب فلزی، چارچوب فرانسوی است. که از جمله پروفیل های باز به حساب می آید. ضخامت این چهارچوب غالبا 2 تا 2.5 میلی متر بوده و در طول 6 متر تولید و عرضه می شود.

چهارچوب فلزی فرانسوی چیست + روش تولید پروفیل فرانسوی

کاربرد چهارچوب فرانسوی

این پروفیل در ساختن چهارچوب درب اصلی و درب اتاق های ساختمان بیش تر مصرف دارد.

چهارچوب فلزی فرانسوی

چهارچوب مکزیکی

این پروفیل با نام چارچوب قاشقی نیز شناخته می شود. این پروفیل با توجه به نیاز و سفارش مشتری قابلیت تولید در اندازه های مختلف دارد. اما به طور کلی پروفیل مکزیکی در دو سایز 3.5 و 4 میلی متر ساخته می شود. طول شاخه مانند چهارچوب فرانسوی 6 متری است.

چهارچوب مکزیکی چیست + 2 نوع پروفیل مکزیکی

مصرف چهارچوب مکزیکی

چهارچوب مکزیکی در اندازه ای متنوع و با توجه به سفارشات مشتریان قابل تولید است. کاربرد چهارچوب قاشقی در ساخت و ساز بیشتر برای قاب پنجره های pvc و قاب پنجره های فولادی و درب های ورودی ساختمان است.

چهارچوب مکزیکی

ابعاد چهارچوب فلزی درب اتاق

ارتفاع استاندارد و ابعاد چهارچوب درب اتاق و سرویس 220 سانتی متر و سایز استاندارد عرض اتاق خواب 85 تا 95 سانتی متر و برای سرویس 70 تا 80 سانتی متر است.

اصلی ترین عامل برای رسیدن به اندازه مناسب چهارچوب درب های داخلی منازل مانند درب اتاق و درب سرویس، مساحت زیربنایی ساختمان و نقشه ساختمان است.

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی

تفاوت چهارچوب درب مکزیکی و فرانسوی

تفاوت این دو پروفیل در ظاهر آن ها است. بیش تر تفاوت آن ها در عرض و طول خم کاری آن ها می باشد. پروفیل مکزیکی چون خم کاری بیش تری نسبت به فرانسوی دارد وزن هر یک از شاخه های آن چیزی حدود 15% بیشتر است.

طول شاخه های چهارچوب فلزی و مکزیکی 6.60 سانتی متر است. وزن هر شاخه با توجه به ضخامت ورق مصرفی متفاوت است.
به عنوان نمونه چهارچوب مکزیکی با ضخامت 2 میلیمتر و طول شاخه 6.60 وزن 28 تا 29 کیلوگرمی دارد. و در مقابل وزن چهارچوب فلزی فرانسوی با همین ابعاد و ضخامت 24 تا 25 کیلوگرم می باشد.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

چهارچوب رومی

چهارچوب رومی چیست + 7 مزیت استفاده از آن

قیمت چهارچوب فلزی تحت تاثیر چه عواملی است؟

عوامل مختلفی همچون قیمت مواد اولیه، نوع چهارچوب، ضخامت و وزن، نوسانات ارزی، هزینه حمل و نقل و غیره بر قیمت تمام شده چهارچوب فلزی اثرگذار خواهند بود.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی چهارچوب و انواع و مزایای آن پرداخته شده است. همانطور که می دانیم در گذشته بیش تر از درب های چوبی استفاده می کردند اما با گذر زمان و به خاطر مشکلات درب های چوبی، درب های فلزی جایگزین آن ها شدند. به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان چهارچوب گفته می شود. چهار چوب های فلزی به چهار نوع: چهارچوب ساده، چهارچوب فرانسوی، چهارچوب مکزیکی و چهارچوب رومی تقسیم می شوند.

سوالات متداول

چهارچوب چیست

به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان چهارچوب گفته می شود. چهارچوب محور اصلی نصب درب و پنجره در ساختمان است.

انواع چهارچوب فلزی

چهارچوب ساده، چهارچوب فرانسوی، چهارچوب مکزیکی، چهارچوب رومی. توضیحات تکمیلی در متن مقاله

مزایای چارچوب فلزی

نصب آسان، مقاوت زیاد در برابر ضربات، خوردگی، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی، قابلیت رنگ پذیری بالا