یکی از قسمت‌های اصلی در هر ساختمان، که علاوه بر اهمیت بالا، منجر به افزایش زیبایی سازه می‌گردد، چهارچوب در و پنجره‌ها هستند. پنجره ساختمان‌ها نه تنها به زیبایی معماری داخلی خانه کمک می‌کند، در زیباسازی نمای آن سازه نیز موثر است.

یکی از انواع مقاطع مهم در ساخت چهارچوب‌ها، پروفیل سپری است. پروفیل سپری علاوه بر ساخت چهارچوب‌ها، کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه این مطلب ضمن معرفی پروفیل سپری به بررسی آن خواهیم پرداخت. دریافت قیمت پروفیل درب و پنجره با مراجعه به لینک درج شده

معرفی پروفیل درب و پنجره

به مقطع توخالی و بسته که از جنس فلزی و یا غیر فلزی تولید شده باشد و برای چهارچوب درب و پنجره استفاده شود، پروفیل درب و پنجره می‌گویند. به‌طور کلی پروفیل‌های چهارچوب از اتصال پروفیل‌ها به یک‌دیگر حاصل می‌شوند. چهارچوب‌ها در انواع مختلف کلافی، زهوار، لنگه دری و سپری تولید می‌شوند که در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی پروفیل سپری بپردازیم.

پروفیل درب و پنجره چیست + روش تولید و معرفی 4 نوع از آن

پروفیل سپری چیست؟

پروفیل سپری که با نام‌های قوطی سپری یا پروفیل 507 یا کلاهی نیز شناخته می‌شود، از انواع مقاطع بسته است و جزو پروفیل‌های درب و پنجره به شمار می‌آید. امتداد دو ضلع جانبی آن در پائین، با یک زاویه 90 درجه خم شده است و دو بال کوچک در دو طرف آن می‌سازند و در حقیقت مقطع آن مربعی شکل است.

پروفیل‌های سپری در ضخامت‌های مختلف همچون 0.9 تا 2.5 میلی‌متر در بازار وجود دارند. با این حال معمولا سپری با ضخامت 2 میلی‌متر کاربرد و محبوبیت بیش‌تری دارد و در شاخه‌های 6 و 12 متری عرضه می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی پروفیل کلاهی

تولید پروفیل سپری معمولا با ورق سیاه و یا فولادی و طی فرآیند نورد سرد است. این پروفیل شامل ترکیبات شیمیایی همچون سیلیس با 0.35 درصد، کربن با 0.3 تا 0.1 درصد، گوگرد 0.04 درصد، فسفر 0.04 درصد و منگنز 0.5 درصد می‌باشد. به همین علت کیفیت بالا داشته و در استقامت سازه‌ها نقش مهمی دارد.

استاندارد ساخت قوطی سپری چیست؟

هر مقطعی برای آن‌که از کیفیت ساخت لازم برخوردار باشد، لازم است که تولید آن مطابق با استانداردها صورت گیرد. پروفیل سپری از فولاد ST37 و مطابق با استانداردهای JIS G3131 ، G3132 و DIN 2395 به تولید می‌رسد.

مشخصات قوطی سپری چیست؟

این پروفیل جایگاه ویژه‎ای در میان انواع پروفیل درب و پنجره دارد. علت آن نیز به ویژگی‌های این مقطع فولادی برمی‌گردد. مشخصات این پروفیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقاومت و استحکام بالا
  • کیفیت بالای سطح
  • برخورداری از قابلیت فرم‌گیری زیاد و جوش‌پذیری

مشخصات فنی پروفیل سپری

در تصویر زیر مشخصات فنی پروفیل 507 که شامل وزن و ابعاد آن می‌شود، آورده شده است. در ادامه آن جدول راهنمای استفاده از آن را ارائه داده‌ایم:

ابعاد (mm)T=205T=2DCBA
وزن (kg/m)3.052.4429512525

کاربرد پروفیل 507 چیست؟

پیش از این به تعدادی از موارد استفاده پروفیل سپری اشاراتی داشتیم. در ادامه به شرح بیش‌تر کاربردهای آن خواهیم پرداخت:

  • کاربرد در ساخت درب و پنجره
  • استفاده با هدف سبک سازی سازه‌های فولادی
  • کاربرد در مستحکم سازی سازه‌های فلزی همچون گلخانه‌ها
  • احداث نرده‌های راه‌پله‌ها

قیمت پروفیل سپری چگونه محاسبه می‌شود؟

پروفیل 507 تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون ضخامت ورق مصرفی، جنس متریال اولیه، قیمت، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه نیروهای کار، نوسانات ارزی و غیره قرار دارد. به همین علت لازم است استعلام قیمت آن به صورت روزانه انجام گیرد.

جمع بندی

پروفیل سپری یا 507 که با نام قوطی سپری و کلاهی نیز شناخته می‌شود، از انواع مقاطع بسته است و جزو پروفیل‌های درب و پنجره محسوب می‌شود. از لحاظ شکل ظاهر 2 ضلع جانبی در پایین دارد که بال‌ها را تشکیل می‌دهد. از این پروفیل در سبک سازی، مستحکم سازی سازه‌های فولادی و ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود.

منبع (Resource): Metal windows and doors

سوالات متداول

پروفیل 507 چیست؟

پروفیل 507 یا سپری از انواع مقاطع بسته است و جزو پروفیل‌های درب و پنجره به حساب می‌آید.

کاربرد پروفیل سپری چیست؟

از این پروفیل در ساخت درب و پنجره ساختمان، مقاوم سازی و سبک سازی سازه‌های فولادی استفاده می‌شود.