محصولات مفتولی، طیف بسیار گسترده و متنوعی از لوازم را در صنایع فولادی شامل می‌شوند. از محصولات مفتولی می‌توان توری‌های فولادی بسیار گوناگونی را تولید نمود که هر کدام دارای مزایای منحصر به خود هستند. یکی از تجهیزات کاربردی که از محصولات مفتولی به دست می‌آید، رابیتس می‌باشد. رابیتس در حقیقت نوعی توری مشبک است که خود دارای انواع مختلف می‌باشد. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی این موضوع که رابیتس چیست و چه کاربردی دارد، بپردازیم.

رابیتس چیست؟

به ورق فلزی مشبک که از جنس گالوانیزه تشکیل شده باشد، رابیتس می گویند. رابیتس یک نوع محصول فولادی پرطرفدار است که با نام راویز نیز شناخته می شود. رابیتس با ورق ساده فولادی تفاوت دارد و در قالب چشمه های متنوع ساخته می شود. از این محصول بیشتر برای انجام کارهای زیبایی و تزئینی، در ساخت نمای ساختمان ها استفاده می شود.

انواع محصولات فولادی و کاربرد + 3 نکته خرید مقاطع فولادی

مراحل اجرای رابیتس چیست؟

مراحل اجرای راویز یا رابیتس به شرح زیر می‌باشد:

مرحله 1

ابتدا باید نصب میلگردهای آویز انجام شود. در این مرحله میلگردها به سقف جوش داده می‌شوند تا بار اصلی سقف کاذب را تحمل نمایند. در بعضی موارد این مرحله از پیش انجام و میلگرد درون سقف متصل می‌گردد. سپس میلگردها نسبت به طرح خمکاری و با انجام محاسبات دقیق، در کنار خم جایگیری می‌شوند. فاصله میلگردها بسته به طرح‌ها اندازه گرفته و متصل می‌شود.

مرحله 2

در مرحله بعدی، توری راویز استفاده می‌شود. تقسیم بندی توری به تناسب تعداد پل‌ صورت می‌گیرد. قابل توجه است که این ورقه‌های توری دارای خاصیت جوش پذیری هستند. علاوه بر جوشکاری، از سیم مفتول با جنس گالوانیزه برای اتصال توری رابیتس به میلگرد استفاده می‌کنند.

مهم است که در این مرحله، نصب توری به شکلی انجام شود که گچ‌کاری شکم نگیرد و طرح کاملا صاف ایجاد شود. برای جلوگیری از این موضوع، امکان استفاده از رابیتس با تعداد پل زیاد، وجود خواهد داشت. هر قدر فواصل بین میلگردها بیش‌تر باشد، الزام به استفاده از رابیتس سنگین‌تری وجود خواهد داشت. به علت آن‌که استاندارد خاصی برای تولید این محصولات وجود ندارد، نمی‌توان یکی را بر نوع دیگر ارجح دانست و لازم است مشخصات به دقت بررسی شود.

مرحله 3

پس از نصب رابیتس، گچ کاری آغاز می‌گردد که در چند مرحله صورت می‌گیرد. ابتدا توری با گچ پر می‌شود. سپس برای صاف کاری و طرح دادن، دیگر مراحل باید طی گردد. انجام مراحل ذکر شده، به طور حتم باید توسط افراد متخصص صورت گیرد تا از وقوع هرگونه مشکل جلوگیری شود.

دسته بندی رابیتس

رابیتس نیز مانند سایر مقاطع فولادی نمونه های متنوعی دارد. به دلیل تنوع در کاربرد، رابیتس بر اساس ستون، چشمه و وزن گروه بندی می شود که در ادامه به توضیح مختصر درباره هر کدام می پردازیم.

دسته بندی رابیتس

چشمه راویز

به روزنه های بین ستون های موجود در بین رابیتس، چشمه گفته می شود. چشمه ها در طرح های مختلف مثل، لوزی، دایره و مربع تولید می شوند. اما شایع ترین طرح آن به شکل متوازی الاضلاع است. هرچقدر که تعداد چشمه ها بالاتر باشد اندازه آن ها کوچکتر می شود. اندازه و زاویه چشمه ها با توجه به موارد مصرف ساخته می شوند.

ستون راویز

تعداد ستون یکی از شاخص های اساسی رابیتس است و در تعداد 9، 11 و 13 تولید می شود. پراستفاده ترین ستون رابیتس در کشور ما ستون 13 است. کیفیت و قیمت این رابیتس از سایر ستون ها بیشتر است. با این حال به خاطر کیفیت مناسب شهرت زیادی دارد.

وزن راویز

برای ساخت رابیتس ورق های متنوعی به کار می رود. وزن راویز با توجه به ضخامت ورق مصرفی مشخص می شود. اگر ضخامت ورق زیاد باشد وزن راویز نیز بالا می رود. در یک دسته بندی وزن رابیتس به 4 گروه سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین دسته بندی می شود.

مزیت استفاده از رابیتس چیست؟

مزیت استفاده از رابیتس

همانطور که گفتیم رابیتس ها در چشمه ها و ستون های متنوعی ساخته می شوند. این چشمه ها به خوبی جریان نور و هوا را از خود عبور می دهند. به خاطر وجود چشمه ها اجسام بزرگ تر از آن عبور نکرده و به عنوان حفاظ عمل می کنند.

به عنوان مثال می توان به قفس پرنده اشاره کرد که چشمه ها مانع از خارج شدن پرنده از قفس می شوند. استحکام و مقاومت رابیتس بسیار بیش تر از توری است.

از دیگر ویژگی های رابیتس به این مورد می توان اشاره کرد که رابیتس ها به طور کامل بریده و مجددا متصل نمی شوند. همین امر عاملی است برای مقاومت بالاتر این محصول.

کاربرد رابیتس چیست؟

با توجه به طرح های متعدد رابیتس، طبیعی است که موارد مصرف آن نیز بسیار زیاد می باشد. اکثرا از آن در ساختمان سازی و مجسمه سازی استفاده می شود. به عنوان مثال در گچ کاری سقف و در سیمان کردن نمای ساختمان کاربرد دارد. همچنین برای ساخت انواع قفس از راویز مصرف می شود.

کاربرد رابیتس در ساختمان سازی

  • رابیتس دیوار
  • رابیتس سقف کاذب
  • رابیتس نمای ساختمان
  • ترمیم ترک‌های ایجاد شده
  • سقف شیروانی

طریقه رابیتس کاری نمای ساختمان

قبل از نصب کردن نمای ساختمان یک زیرکاری صورت می گیرد، درواقع در همین مرحله رابیتس کاری انجام می شود. طریقه رابیتس کاری به این شکل است که در ابتدا قوطی را به ستون ها وصل می کنند. و در مرحله بعد اقدام به رابیتس کشی می کنند سپس به سراغ نما کردن ساختمان می روند.

طریقه رابیتس کاری نمای ساختمان

جمع بندی

در این مطلب به معرفی رابیتس، دسته بندی، مزایا و کاربرد آن پرداختیم. همانگونه که بیان شد به ورق فلزی مشبک که از جنس گالوانیزه تشکیل شده، رابیتس می گویند. رابیتس یک نوع محصول فولادی پرطرفدار است که با نام راویز نیز شناخته می شود. رابیتس با ورق ساده فولادی تفاوت دارد و در قالب چشمه های متنوع ساخته می شود. رابیتس نیز مانند سایر مقاطع فولادی نمونه های متنوعی دارد. به دلیل تنوع در کاربرد، رابیتس بر اساس ستون، چشمه و وزن گروه بندی می شود.

منبع (Resource): METAL LATH INTRODUCTION

سوالات متداول

رابیتس چیست

به ورق فلزی مشبک که از جنس گالوانیزه تشکیل شده، رابیتس می گویند.

دسته بندی راویز

رابیتس نیز مانند سایر مقاطع فولادی نمونه های متنوعی دارد. رابیتس براساس ستون، چشمه و وزن گروه بندی می شود. توضیحات تکمیلی درباره هر کدام در متن مقاله.

موارد مصرف راویز

اکثرا از آن در ساختمان سازی و مجسمه سازی استفاده می شود. به عنوان مثال در گچ کاری سقف و در سیمان کردن نمای ساختمان. همچنین برای ساخت انواع قفس از راویز مصرف می شود.