هرگاه صحبت از چگونگی ایجاد و ساخت محافظ‌های امنیتی برای اماکن مختلف به میان می‌آید، اولین و بهترین گزینه پیش‌رو، توری‌ها هستند. همه ما کم و بیش با توری‌ها آشنایی داریم و حتی اگر از نزدیک با آن در تماس نبوده باشیم، حتما تصاویر آن را در تلویزیون‌ و سریال‌های مختلف تماشا کرده‌ایم.

توری‌ها از گستره تنوع بالایی برخوردار هستند که هر یک کاربری مخصوص به خود را دارد. یکی از انواع پرکاربرد آن، توری پرسی است. این توری‌ها که از محصولات مفتولی به شمار می‌آیند، به علت حالت تار و پود مفتول در آن‌ها، علاوه بر انعطاف‌پذیری، استحکام بالایی دارند. همین امر، منجر به کاربردهای گسترده توری پرسی می‌گردد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان یکی از توزیع‌کنندگان توری پرسی می‌باشد و این محصول را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان عرضه می‌دارد. برای استعلام قیمت توری پرسی و دریافت مشاوره خرید، می‌توانید همه‌روزه با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

در مقاله پیش رو قصد داریم به معرفی بیش‌تر این توری، کابرد و مزایای استفاده از آن بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

توری پرسی چیست؟

یکی از توری‌ فلزی‌های پرکاربرد، توری‌های پرسی هستند که با نام‌های فنس پرسی و توری مشبک نیز شناخته می‌شوند. این توری‌ها از مفتول‌های آهنی، فولادی و غیره تولید می‌گردند. در توری مشبک، مفتول‌ها به حالت تار و پود به یک‌دیگر بافته می‎شوند و یک شبکه توری به وجود می‌آورند.

توری پرسی، از چشمه‌های مربع و مستطیلی‌ شکل برخوردار می‌باشد. به همین علت از لحاظ شکل ظاهر شبیه به توری جوشی است و گاها با آن اشتباه گرفته می‌شود. این درحالی است که این دو توری از یک‌دیگر مجزا بوده و تفاوت دارند.

در محل تقاطع تار و پود در این توری برخلاف توری جوشی، هیچ‌گونه جوش‌کاری مشاهده نمی‌شود. عدم وجود جوش، علت مقاومت بالای این توری است. افزون بر آن، توری پرسی بیش‌ترین گردش هوا را ایجاد می‌کند و خللی در جریان آب شیلنگ به هنگام آتش‌سوزی به وجود نمی‌آورد.

به همین علت کاربرد مهمی در ایمن‌سازی اماکن دارد. علاوه بر این موارد، شاخصه مهم فنس پرسی مقاومت بالای آن در برابر ضربه و تغییرات دمایی است. در بعضی موارد، بر روی این توری، خراش‌هایی را به‌وجود می‌آیند تا از لیز خوردن آن بکاهند.

انواع توری پرسی کدام است؟

توری‌های پرسی از 3 لحاظ دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

تنوع ضخامت در فنس توری

دسته‌بندی انواع توری پرسی بر اساس وزن

بسته به ماده اولیه مصرف شده، این توری به انواع توری پرسی سبک و سنگین تقسیم می‌شود.

دسته‌بندی انواع توری پرسی بر اساس روش ساخت

در دسته‌بندی دیگری، این توری را از لحاظ نوع ساخت و چگونگی قرارگیری لبه و حاشیه‌ها تقسیم می‌کنند. این تنوع شامل 3 نوع توری پرسی با لبه‌های برش داده شده، توری با لبه‌های 180 درجه خم شده و توری با لبه‌های پوشیده شده با فویل می‌شود.

دسته‌بندی انواع توری پرسی بر اساس روش بافت

توری‌های پرسی بر اساس بافتی که دارند، در سه نوع توری پرسی موج‌دار عادی، حصیری و هلندی تولید و عرضه می‌شوند.

توری چیست + انواع و 5 کاربرد توری فلزی

توری پرسی چگونه تولید می‌شود؟

توری پرسی به کمک دستگاهی به نام دستگاه توری پرسی تولید می‌شود. این دستگاه به حفظ بافت مفتول‌ها در کنار یک‌دیگر کمک می‌کند. قابل توجه است که امکان ساخت فنس پرسی با عرض‌های مختلف با این دستگاه وجود دارد.

 نکته قابل توجه آن است که بعضی از انواع این دستگاه، صرفا برای جنس‌های خاصی از مفتول مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش دیگر تولید آن، غوطه‌وری است. برای به‌کارگیری این روش، ابتدا یک وان مذاب با دمای 450 درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌گردد.

سپس قطعه قرار داده شده در وان ذوب می‌شود. بعد از خروج آن از وان مذاب، در معرض واکنش با کربن و اکسیژن قرار داده می‌شود. در وهله آخر یک لایه مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بر روی آن ایجاد می‌کنند.

مشخصات فنی توری پرسی

توری مشبک مشخصه‌های مخصوص به خود را دارد که از استانداردهای از پیش تعیین شده تبعیت می‌کند و شامل موارد زیر می‌شود:

  • قطر مفتول

مابین 3 تا 6 میلی‌متر

  • جنس مفتول

فلز، آهن، گالوانیزه، برنز، آلومینیوم یا برنج

توری مشبک مسی
  • ابعاد چشمه توری

2 تا 8 سانتی‌متر

  • ابعاد طول

مابین 1 تا 4 متر

  • ابعاد عرض

حداکثر 2 متر

جدول وزن توری پرسی

وزن این توری با توجه به اندازه چشمه و قطر مفتول تعیین می‌گردد. در ادامه جدول وزن توری پرسی را برای شما آورده‌ایم.

ردیفچشمه (cm)وزن یک متر مربع (kg)قطر مفتول (mm)
12.53.753
24.333
32.55.83.5
44.333.5
54.23.53.6
645.14
74.34.54
84.54.454
93.27.54.6
1055.54.6
113.295
123.295
134116

کاربرد توری پرسی

توری پرسی یکی از انواع توری‌های کاربردی و مهم است که به طور گسترده در صنایع و حتی در خانه و اطراف ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در معادن و کارخانه‌های زغال سنگ، از توری‌ با قطر بالا استفاده می‌شود. در مقابل برای کباب کردن و ساخت ابزار باربیکیو توری‌هایی که قطر کم دارند، مورد مصرف قرار می‌گیرند. ساخت محافظ در ارتفاعات برای کارگرانی که مشغول به کار هستند، توسط فنس توری صورت می‌گیرد و از وقوع حادثه جلوگیری می‌کنند. به‌طور کلی کاربرد توری‌های پرسی شامل موارد زیر می‌شود:

کاربرد توری پرسی در ابزار باربیکیو
  • حفاظ در و پنجره
  • ساخت قفس برای حیوانات
  • حصارکشی زمین‌های وسیع همچون مزارع
  • کاربرد در تولید ساخت سیستم‌های گرمایشی
  • ساخت پانل‌های سه‌بعدی
  • کاربرد در صنایع شیمیایی، نفت، پزشکی و متالورژی
  • مسلح کردن بتن فونداسیون کف و دیوارها

مزایای استفاده از توری پرسی کدام است؟

این توری به علت مزایای بسیاری که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد. این مزایا به شرح زیر است:

  1. قیمت مناسب
  2. مقاومت و استحکام بالا در برابر ضربه، آسیب‌ و خوردگی
  3. برخورداری از وزن پایین
  4. آسانی نصب و حذف آن

قیمت توری پرسی

عوامل متعددی در تعیین قیمت فنس توری اثرگذارند. مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت این توری، جنس مفتول به کار رفته و یا به عبارتی قیمت مواد اولیه می‌باشد. طبیعتا قیمت مفتول‌های گالوانیزه با آلومینیوم و یا فولاد، یکسان نیست و در نتیجه آن هزینه محصول تمام شده نیز متفاوت خواهد بود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار وزن توری است. همان‌طور که انتظار می‎رود، هرقدر وزن توری بیش‌تر باشد، هزینه آن نیز افزایش خواهد داشت. وزن توری، خود وابسته به ضخامت مفتول اولیه و جنس آن تعیین می‌شود. قابل توجه است که در توری پرسی‌هایی که اندازه چشمه‌ در آن‌ها بزرگ می‌باشد، قیمت پایین‌تر است. علت آن نیز به مصرف کم‌تر مفتول برمی‌گردد.

جمع بندی

در مطلبی که خواندیم به معرفی توری پرسی که یکی از محصولات پرکاربرد مفتولی است، پرداختیم. توری پرسی با نام‌های توری مشبک و فنس پرسی نیز شناخته می‌شود. این توری مقاومت بالایی دارد و در ساخت در و پنجره، مسلح‌سازی بتن فونداسیون و غیره کاربرد دارد. قیمت روزانه این محصول را با بالاترین کیفیت می‌توانید با مراجعه به سایت شاهین فلز سپاهان دریافت نمایید و یا با متخصصان این مجموعه در تماس باشید.

سوالات متداول

توری پرسی چیست؟

توری پرسی یکی از انواع توری است که با سیم‌های مفتولی و حالت تار و پود به یک دیگر تنیده می‌شود و کاربردهای بسیاری دارد.

قیمت فنس توری به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل بسیاری همچون وزن، جنس و ضخامت مفتول بر قیمت تمام شده این توری اثرگذارند.