پیشرفت در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی، استفاده از فناوری‌ها و محصولات جدید را می‌طلبد. یکی از متریال‌های کاربردی در سازه، توری‌های فلزی هستند که در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌گردند. توری اکسپندد متال، یکی از مهم‌ترین انواع توری است که به علت برخورداری از خواص مهمی مانند استحکام بسیار بالا، مورد توجه بسیاری از فعالان این صنعت قرار گرفته است.

در مطلب پیش رو قصد بر آن داریم که این توری فلزی را به‌طور کامل شرح دهیم و موارد استفاده آن را در صنعت بررسی نماییم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای این مطلب کاربردی همراه باشید.

توری اکسپندد متال چیست؟

توری اکسپندد متال به انگلیسی  Expanded metal meshنام دارد که با نام‌های توری لوزی یا استرچ متال، متال مش و فنس لوزی نیز شناخته می‌شود. معمولا استرچ متال‌ها را از فلز می‌سازند. این توری از فولاد ضد زنگ، فولاد، ورق سیاه، آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه به تولید می‌رسد.

توری چیست + انواع و 5 کاربرد توری فلزی

برای ساخت آن نیز ورق یا صفحاتی از فلزات مختلف برش داده شده، به صورت مش مشبک کشیده می‌شوند. در بیان دیگر، این ورق صفحه‌ای مشبک است که در فرآیندهای کشش مقاوم می‌گردد و دارای چشمه‌هایی به شکل الماس یا لوزی می‌باشد. نظر به نوع کاربرد این توری، از جنس‌های مختلفی که پیش‌تر ذکر شد، برای ساخت استفاده می‌شود.

توری لوزی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت این توری، ورق فولادی یا کویل از دستگاهی به نام اکسپندینگ عبور می‌کند. از آن‌جایی که این توری با کشیده شدن تولید می‌گردد، از یک ورق کوچک فولادی می‌توان یک اکسپندد متال با ابعاد بزرگ تولید نمود.

این دستگاه، به علت دارا بودن لبه‌های تیز، هنگام عبور توری، سوراخ‌هایی در آن ایجاد می‌نماید. در حقیقت این دستگاه، دارای یک چاقو است که الگوی مش را تعیین می‌کند. این چاقو، فولاد را برش داده و پس از آن فولاد را به صورت عمودی، افقی و یا هر دو، کشش می‌دهد تا الگوی مش الماسی ایجاد نماید.

شکاف‌های ایجاد شده توسط چاقو سبب کشیده شدن این مقطع می‎گردد و به دنبال آن، سوراخ‌های یک‌دست ایجاد می‌نماید. این دستگاه، یا به صورت دستی و یا به‌صورت برنامه‌ریزی شده فعالیت می‌کند. نهایتا، توری اکسپندد متال تولید شده به شکل کویل، پیچیده می‌شود یا به صورت ورق، برشکاری می‌گردد. لازم به ذکر است که این فرایند با توجه به جنس فلز متفاوت خواهد بود اما به‌طور معمول به مرحله نورد سرد خواهد رسید. در این راستا، ابعاد چشمه‌های اکسپندد متال با توجه به شکل و ابعاد الگوهای دستگاه اکسپندینگ متال، متفاوت خواهد بود. نهایتا الگوهای این توری، به شکل لوزی یا الماسی هستند.

نحوه ساخت توری لوزی

انواع توری اکسپندد کدام است؟

توری لوزی یا استرچ متال دارای انواع مختلفی است که در ادامه این موارد را معرفی خواهیم کرد:

  • اکسپندد متال استاندارد

نوع استاندارد توری لوزی ساده دارای چشمه‌های لوزی شکل می‌باشد و رشته‌ها و پیوندها با زاویه یکسان تنظیم می‌گردند. این محصول بسیار متنوع و مقرون به صرفه است و علاوه بر استحکام زیاد در برابر ضربه و فشار، گردش هوا را ممکن می‌سازد.

  • اکسپندد متال میکرو

این نوع توری چشمه‌ها و فضای باز کوچک زیادی بر سطح خود دارد. حفره‌ها می‌توانند استاندارد، مسطح، شش ضلعی و مربعی باشند. از این نوع اکسپندد، معمولا به عنوان فیلتراسیون استفاده می‌کنند.

  • اکسپندد متال معماری

فنس لوزی مخصوص معماری، معمولا برای کاربردهای تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این توری در ایران به طور گسترده استفاده می‌شود.

  • اکسپندد متال شش ضلعی

نام‌گذاری این توری، بر اساس شکل چشمه آن می‌باشد. چشمه‌های این محصول، به جای آن‌که به شکل لوزی و الماسی باشند، دارای شکل هندسی شش ضلعی هستند. این شکل هندسی علاوه بر امکان عبور هوا، نور، گرما، صدا و مایع، استحکام فلز را افزایش می‌دهد

  • اکسپندد متال مسطح یا تخت

این نوع توری در سطح‌های صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که فنس توری پس از فرآیند نورد سرد، تحت شرایط پرس قرار گیرد، تبدیل به اکسپندد متال مسطح یا تخت خواهد شد. این روند مسطح منجر به افزایش طول توری در حدود سه تا هفت درصد می‌‌گردد.

  • اکسپندد متال گریتینگ

این محصول دارای اتصال یا جوش نیست؛ چراکه هر ورق تکه‌ای از استیل محکم می‌باشد. از این ورق برای ساخت سکوها و پیاده‌روها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع توری اکسپندد متال

مشخصات توری اکسپندد چیست؟

ویژگی‌های توری اکسپندد شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضد لغزش بودن توری اکسپندد

به اشکال و حفره‌هایی که در سطح ورق‌های کششی متال مش وجود دارند در اصطلاح چشمه گفته می‌شود. این چشمه‌ها با زوایای مشخص بر روی ورق ایجاد می‌گردند. این عامل سبب آن شده تا سطح ورق کششی به اندازه ورق‌های فلزی ساده لیز و لغزنده نباشد.

لازم به ذکر است که وجود این چشمه‌ها در ورق اکس مش سبب شده که این ورق ضد لغزش باشد؛ به‌ویژه زمانی که این ورق در راهرو‌ها و رمپ‌های کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ساختار متخلخل

ساختار متخلخل در این ورق کمک می‌کند هر گونه مواد اضافی روی سطح جمع نشود. علاوه بر آن راه‌رو‌هایی که در فضای بیرونی کارخانه‎جات وجود دارند، در فصول سرد سال با جمع شدن آن روی سطح رمپ، علاوه بر لغزنده شدن سبب سنگین شدن نیز می‌شود و احتمال سقوط را چند برابر می‌کند.

  • قابلیت شکل دهی توری اکسپندد

این توری‌های کششی به راحتی خم و تا می‌شوند، دارای قابلیت برش‌کاری هستند و به شکل رول نیز در می‌آیند. به عنوان مثال توری لوزی امکان برش‌های طولی و عرضی در اندازه داخواه را دارد. این توری از متریال با قابلیت انعطاف بالا ساخته می‌شود که استفاده از آن را برای مصارف صنعتی مختلف را آسان می‌کند.

  • قابلیت اتصال با جوش

این توری روش نصب آسانی دارد به همین علت با به کار بردن روش‌های مختلف جوشکاری می‌توان این محصول را به قسمت‌های مختلف جوش داد. محدودیتی برای نصب نیست و هرجایی که نیاز به نصب و استفاده از ورق‌های کششی باشد قابلیت اتصال و جوشکاری وجود دارد.

مشخصات مکانیکی توری اکسپندد چیست؟

این توری از لحاظ ویژگی‌های مکانیکی دارای تنوع گسترده‌ای می‌باشد. طول اکسپندد متال نامحدود است و با توجه به نوع کاربری تعیین خواهد شد. ویژگی‎های مکانیکی این توری شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضخامت ورق– مابین 1 تا 8 میلی‌متر متغیر است.
  • طول و عرض چشمه– بازه تغییر این دو پارامتر برای طول میان 32 تا 250 میلی‌متر و برای عرض آن میان 14 تا 100 میلی متر می‌باشد.
  • پایه چشمه– به میزان بازشدگی شیارها یا سوراخ های واقع در ورق، گفته می شود. مقدار آن حداقل 4 و حداکثر 25 میلی متر تعریف شده است. با تغییر این مقدار، میزان دید، عبور نور و باد، کنترل می شود.

لازم به ذکر است که امکان تولید صفحات توری اکسپندد متال یا توری لوزی با ضخامت 0.2 تا 6 میلی متر وجود دارد و طول آن، آزاد است و چشمه‌های آن نیز با اندازه 6*4 تا 75*200 میلی‌متر قابل تولید خواهد بود. قطر چشمه‌های استرچ متال با توجه به نوع فلز و کاربرد آن در ساختمان سازی متغیر خواهد بود که به همین جهت در میان فعالین این صنعت محبوبیت دارد.

توری لوزی چه کاربردی دارد؟

کاربردهای توری اکسپندد متال شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساخت قفس حیوانات و پرندگان با استحکام زیاد
  • ساخت نرده و حفاظ
  • کاربرد به عنوان توری گابیون
  • استفاده به عنوان نگهدارنده مصالحی مانند گچ و بتن
  • حصار کشی باغ و املاک
  • کاربرد به عنوان نوعی فیلتر هوا یا مایع
کاربرد توری اکسپندد چیست؟

مزایای استفاده از توری اکسپندد چیست؟

توری اکسپندد متال به علت برخورداری از مزایایی مانند مقرون به صرفه بودن نسبت به ورق پانچ، مقاومت بالا نسبت به توری مش، وزن پایین، قابلیت گردش بهتر جریان هوا نسبت به سایر توری‌ها، امکان جوشکاری آسان‌تر در محل نصب، مقاوم سازی بتن و استحکام ساختمان، قابلیت رنگ آمیزی، آبکاری و گالوانیزه کردن، رسانای عالی برق، شارژ مغناطیسی و گرما، سایه اندازی مناسب بر روی نما و ضایعات پایین مواد مصرفی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر این اساس، یکپارچگی موجود در استرچ متال، از زنگ زدن و اکسید شدن آن جلوگیری می‌نماید. به کمک گالوانیزه کردن یا رنگ آمیزی، می‌توان دوام و عمر اکسپندد متال را افزایش داد. ساختار پل گونه این ورق‌ها، سبب بالا رفتن مقاومت استاتیکی آن و در نهایت استحکام بالاتر محصول نهایی خواهد شد.

جمع بندی

توری اکسپندد متال یا توری لوزی یا استرچ متال از انواع توری فلزی است که دارای چشمه‌های لوزی یا الماسی شکل است. این توری از قابلیت جوشکاری و ماشین‌کاری برخوردار است و ساختاری متخلخل دارد. از این توری به عنوان توری گابیون، ساخت نرده و حفاظ و غیره استفاده می‌شود.

منبع(Resource): What is Expanded Metal Mesh and How is It Used

سوالات متداول

توری لوزی چیست؟

این توری صفحه‌ای مشبک است که در فرآیندهای کشش، مقاوم می‌گردد و دارای چشمه‌هایی به شکل الماس یا لوزی می‌باشد.

کاربرد توری لوزی اکسپندد متال چیست؟

از این توری در ساخت قفس حیوانات، نرده و حفاظ، حصارکشی و غیره استفاده می‌شود.