از گذشته تا امروز، یکی از راه‌های پرطرفدار ایجاد امنیت و محافظت از اماکن و محوطه‌های مختلف، استفاده از توری‌ها بوده است. محبوبیت توری‌ها به علت مزیت‌های توری همچون قیمت مناسب، نصب و نگهداری آسان و از این قبیل موارد می‌باشد. متناسب با محل مورد نظر برای نصب، از انواع مختلف توری استفاده می‌شود.

پاسخ به این پرسش که توری شامل چه انواعی می‌شود و هر کدام برای چه مکانی کارایی دارد، موضوعی است که در مقاله پیش رو قصد داریم به آن بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

توری چیست؟

یکی از محصولات کاربردی که با مفتول‌های فلزی تولید می‌شوند، توری‌ها هستند. توری‌ها به واسطه حفاظی که برای مناطق مختلف ایجاد می‌کنند، سبب عدم ورود افراد و یا حیوانات به محل‌هایی می‌شوند که اجازه داخل شدن به آن را ندارند.

به طور کلی، توری‌ها یا مفتولی و یا ورقه‌ای تولید می‌شوند. در نوع اول، سیم‌های مفتولی شکل به یک‌دیگر تنیده می‌شوند و توری را به‌وجود می‌آورند. شبکه در این توری‌ها به اشکال مختلف وجود دارد.

در مقابل توری ورقه‌ای وجود دارد که در آن‌ها چشمه توری معمولا به شکل دایره است. توری ورقه‌ای با استفاده از عملیات قالب‌زنی بر روی ورق به تولید می‌رسد. این ورق با نام ورق مشبک یا ورق پانچ‌دار نیز شناخته می‌شود.

چشمه توری چیست؟

در سطح تمام توری‌ها، شبکه‌هایی وجود دارد که از لحاظ اندازه، یکسان هستند. به ابعاد این شبکه، چشمه نوری گفته می‌شود. این شبکه در توری‌ها به شکل‌های مختلف لوزی، شش ضلعی، متوازی الاضلاع و غیره ایجاد می‌شود.

از آن‌جایی که سیم‌های مفتولی انعطاف‌پذیر هستند، ابعاد هندسی نهایی توری مفتولی، کاملا دقیق نخواهد بود. هنگامی که تولید توری از برش و کشش ورق انجام گیرد، امکان ایجاد شکل‌های دقیق‌تر بر روی توری وجود خواهد داشت.

انواع توری کدام است؟

توری‌های مفتولی به طور کلی در دسته‌بندی زیر وجود دارند:

توری مرغی

از لحاظ وزنی، این توری سبک‌ترین نوع از میان انواع توری فلزی به حساب می‌آید. توری مرغی به صورت گالوانیزه سرد و گرم به تولید می‌رسد. قابل توجه است که توری‌های گالوانیزه گرم برخلاف توری‌های گالوانیزه سرد که غالبا وارداتی می‌باشند، ساخت ایران هستند.

این توری مقاومت و استحکام بالایی دارد. به همین علت اغلب دچار پارگی نمی‌شوند. مزیت دیگر آن است که چنان‌چه قسمتی از توری پاره شود، بر دیگر قسمت‌ها اثرگذار نخواهد بود.

از توری مرغی به ‌طور گسترده در حصارکشی لانه حیوانات کوچک، محافظت از گیاهان، ایجاد عایق صوتی و حرارتی در سوله و سقف شیروانی برای اتصال پشم شیشه به سقف، برای افزایش مقاومت گچ، ستون و غیره استفاده می‌شود.

توری مرغی چیست + کاربرد و 5 مزیت توری مرغی

توری حصاری

این توری که با نام حصار پیوند زنجیره‌ای نیز شناخته می‌شود، از انواع توری مفتول‌هایی است که چشمه‌های آن لوزی شکل است. مقاومت این حصار ناشی از قلاب‌بافی سیم‌های مفتول در یک‌دیگر است. توری حصاری در 3 نوع بافت دو سر قلاب، دو سر پیچ و یک سر قلاب و یک سر پیچ تولید می‌گردد.

توری حصاری چیست + انواع و 4 نکته خرید فنس توری
توری حصاری

توری پرسی

توری پرسی از انواع کاربردی توری مفتولی به حساب می‌آید و با نام‌های توری مشبک و فنس پرسی نیز شناخته می‌شود. در این توری، مفتول به شکل تار و پود در هم بافته و تنیده می‌شود و شبکه‌ای توری را حاصل می‌کند. به علت آن‎که در محل تقاطع این تار و پود جوش‌کاری وجود ندارد، مقاومت توری پرسی قابل توجه و زیاد است. این توری گردش هوای بسیاری تولید می‌کند و در مواقع آتش‌سوزی منجر به ایجاد اختلال در جریان آب نمی‌گردد.

توری پرسی

فنس چمنی

برای ساخت فنس چمنی از ترکیب مفتول‌های فولادی یا توری حصاری با بافت چمن مصنوعی استفاده می‌گردد که زیبایی بصری بسیار زیادی دارد. معمولا این فنس را برای آن‌که ماندگاری بالا داشته باشد، از گالوانیزه تهیه می‌کنند و در تزئین سطوح مختلف همچون دیوارها و برای ایجاد محوطه‌های تزئینی، به‌کار گرفته می‌شود. این توری مقرون به صرفه، زیبا و بادوام است، نصب آن آسان می‌باشد و احتیاج به نگهداری زیاد وجود ندارد.

فنس چمنی

فنس الکتریکی

در حال حاضر و دنیای مدرن امروزی، فنس الکتریکی یا الکتروفنس قوی‌ترین نوع فنس است و بیش‌ترین محافظت را ایجاد می‌کند. این فنس با انتقال شوک به شخصی که قصد وارد شدن به ملک را دارد، از ورود به محوطه جلوگیری می‌کند. این فنس علاوه بر برخورداری از ظاهر مناسب، مقاومت و امنیت بسیار بالایی ایجاد می‌کند. به نسبت مزایای زیاد این فنس، هزینه خرید و نصب آن، مقرون به صرفه می‌باشد.

توری گابیون

توری گابیون یا توری سنگی غالبا برای محصورسازی سنگ‌چین دیوار و جلوگیری از ریزش سنگ در کوه و جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توری با توری مرغی که پیش‌تر آن را معرفی کردیم، شباهت دارد.

با این حال عینا شبیه به آن نیست و قطر مفتول در این توری بیش‌تر بوده و چشمه آن از پیجش سه مرتبه‌ای سیم مفتول گالوانیزه تولید می‌شود. توری گابیون، خود زیر مجموعه‌ای تحت عنوان توری فرنگی را شامل می‌شود.

توری فرنگی چیست؟

توری فرنگی، یکی از انواع محبوب توری مفتولی است؛ چراکه از مزیت‌‌هایی همچون مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی مختلف و خاصیت ضدزنگی برخوردار است. این توری از مفتول گالوانیزه گرم یا سرد تولید می‌شود. مفتول در این توری نسبت به توری مرغی ضخیم‌تر می‌باشد.

توری اکسپندد چیست؟

توری اکسپندد متال با نام‌های توری لوزی یا استرچ متال، متال مش و فنس لوزی نیز شناخته می‌شود. معمولا استرچ متال‌ها از فلز ساخته می‌شوند. این توری از فولاد ضد زنگ، فولاد، ورق سیاه، آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه به تولید می‌رسد.

برای ساخت آن نیز ورق یا صفحاتی از فلزات مختلف برش داده شده، به صورت مش مشبک کشیده می‌شوند. در بیان دیگر، این ورق صفحه‌ای مشبک است که در فرآیندهای کشش مقاوم می‌گردد و دارای چشمه‌هایی به شکل الماس یا لوزی می‌باشد.

توری اکسپندد چیست + 4 ویژگی توری لوزی

توری مش یا جوشی چیست؟

توری مش یا توری جوشی یکی از انواع توری‌های جوشی است که به شکل شبکه‌ای از میلگردهای افقی و عمودی قرار گرفته بر روی هم‌دیگر و مفتول‌ها، تشکیل می‌شود. از انواع مختلف میلگرد همچون آجدار و بدون آج برای ساخت این توری استفاده می‌کنند و آن‌ها را به هم‌دیگر جوش می‌دهند. بنابراین توری تولید شده دارای چشمه‌هایی مربعی است.

توری مش چیست + انواع، کاربرد و 7 مزیت

کاربرد انواع توری چیست؟

صرف نظر از نوع و یا جنس، کاربرد توری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کاربرد در ساخت لوازم خانگی همچون ابزار باربیکیو
  2. مسلح کردن بتن فونداسیون کف و دیوار
  3. کاربرد در اطراف زندان‌ها و مکان‌های امنیتی-نظامی
  4. ایجاد عایق حرارتی و صوتی در سوله‌ها
  5. محافظت از منازل مسکونی و مزارع
کاربرد فنس

قیمت توری فلزی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت انواع توری فلزی همانند دیگر آهن‌آلات، ثابت نیست و متغیرهای گوناگونی بر روی هزینه تمام شده آن، اثرگذارند. عوامل بسیاری همچون نوع توری، جنس مفتول مورد استفاده، ضخامت مفتول و غیره، هزینه انواع توری را دچار تغییرات می‌کنند.

جمع بندی

یکی از راه‌های ایجاد حفاظت که توسط بسیاری از افراد به‌کار گرفته می‌شود، استفاده از توری می‌باشد. همان‌طور که در این مطلب به آن پرداختیم، توری‌ها در انواع پرسی، الکتریکی، مرغی، گابیون، چمنی و حصاری تولید می‌شوند.

برای محافظت از منازل و اماکن امنیتی، تولید عایق در سوله‌ها و غیره، از انواع توری استفاده می‌شود. کارخانه شاهین فلز سپاهان، از عرضه‌کنندگان برتر در تولید انواع توری است. مشتریان گرامی می‌توانند برای اطلاع از قیمت و دریافت مشاوره خرید، با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشند.

سوالات متداول

توری فلزی چیست؟

توری فلزی از محصولات محافظتی پرکاربرد است که برای ایجاد امنیت پیرامون محوطه‌های مختلف استفاده می‌شود.

توری مرغی چه کاربردی دارد؟

توری مرغی در حصارکشی لانه حیوانات کوچک، محافظت از گیاهان، ایجاد عایق و غیره کاربرد دارد.

قیمت توری پرسی به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی همچون جنس مفتول، ضخامت و غیره بر قیمت تمام شده توری پرسی کاربرد دارد.