در صنایع عمران و ساختمان سازی، از مقاطع فولادی مختلفی از ابتدا تا انتهای پروژه ساخت و ساز استفاده می‌شود. میلگردهای آهنی یکی از این انواع هستند و معمولا در ساختمان‌های نیمه کاره به صورت شاخه‌ای مشاهده می‌شوند. این در حالی است که این تنها حالتی از میلگرد نیست که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگردها علاوه بر مصرف به شکل شاخه‌ای، به حالت کلافی که اتفاقا بکارگیری آن بسیار متداول است نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مطلب پیش به بررسی آن‌که میلگرد کلاف چیست، چگونه تولید می‌شود و چه کاربردی دارد و به‌طور کلی ارائه نکاتی مفید در رابطه با این مقطع پرداخته خواهد شد.

میلگرد کناف چیست؟

میلگرد کلاف یکی از انواع میلگردهای فولادی است که نه به صورت شاخه‌ای، بلکه به صورت کلاف‌های درهم‌پیچیده می‌باشد و در انواع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگرد دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

انواع میلگرد کلاف از لحاظ شکل کدام است؟

همچون میلگردهای شاخه، میلگردهای کلاف نیز به لحاظ شکل ظاهر به 2 صورت ساده و دارای آج ساخته می‌شود که مشخصات هر کدام از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد.

میلگرد چیست + انواع میلگرد و 4 استاندارد آن
  • میلگرد کلاف ساده

میلگرد کلاف ساده به لحاظ اندازه و سایز در دسته‌بندی زیر تولید و توزیع می‌گردد:

  1. کلاف ساده با قطر 5.5 میلی متر
  2. کلاف ساده با قطر 6.5 میلی متر
  3. کلاف ساده با قطر 8 میلی متر
  4. کلاف ساده با قطر 10 میلی متر

لازم به ذکر است که در کارخانه‌های تولید میلگرد در صورت نیاز مشتری، سایزهای بالاتر از میلگرد همچون 12، 14 و 16 نیز ساخته می‌شود.

انواع میلگرد کلاف
  • میلگرد کلاف آجدار

میلگرد کلاف آجدار مطابق با 2 استاندارد A2 و A3 ساخته می‌شود و در اندازه‌های 5.5، 6.5، 8، 10، 12، 14 و 16 تامین می‌گردد. لازم به ذکر است که قیمت میلگرد کلاف آجدار نسبت به میلگرد کلاف ساده بیش‌تر می‌باشد.

مشخصات فنی میلگرد کلاف

مشخصات فنی میلگردهای کلاف که شامل قطر اسمی، سطح مقطع و وزن می‌شود، در جدول زیر آورده شده است:

قطر مفتول  mmسطح مقطع mm2
قطر اسمیرواداری
5.50.40-+24
6.533
738.5
850.3
963.6
1078.5
1195
12113
13154

انواع میلگرد کلاف بر اساس میزان کربن

براساس میزان کربن موجود در میلگرد کلاف، انواع آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • کلاف پر کربن

میزان کربن در این میلگرد به قدر 0.44 درصد می‌باشد که به تبع آن، چکش خواری و انعطاف‌پذیری پایینی دارد. ساخت این میلگرد مطابق با استانداردهای SAE آمریکا، ASTM آمریکا و DIN آلمان می‌باشد.

مشخصات میلگردهای کلاف
  • کلاف کربن متوسط

برای ساخت میلگرد کلاف کربن متوسط، از عنصر کربن به میزان 0.11 تا 0.18 درصد استفاده می‌کنند. این میلگرد در میان مصرف کنندگان محبوبیت بالایی دارد و علاوه بر وزن پایین، دارای مقاومت زیاد است. میلگرد کلاف کربن متوسط در ساخت سیم بکسل، کابل برق، فنر و غیره کاربرد دارد.

  • کلاف کم کربن

میزان کربن در این نوع میلگرد پایین و به اندازه 0.1 تا 0.08 درصد است و دارای ویژگی‌هایی همچون چکش‌خواری، جوش پذیری بالا، قابلیت کشسانی و غیره می‌باشد. از میلگردهای کلاف کم کربن در صنایعی که نیاز به حساسیت و ظرافت بالا وجود داشته باشد، استفاده بسیاری می‌شود.

  • کلاف مفتول الکترود جوش

کلاف مفتول الکترود جوش مطابق با استانداردهای S2  و USD7  و با اندازه 6.5 ساخته می‌شود و در الکترود جوشکاری کاربری دارد. مقدار کربن در این میلگرد به میزان 0.5 تا 0.15 درصد می‌باشد.

انواع کلاف بر اساس نوع حلقه یا پیچیده شدن

مطابق با این دسته‌بندی، انواع میلگردهای کلاف شامل موارد زیر می‌شود:

  • کلاف شل یا کویل وحشی، از روش‌های معمول و قدیمی پیچیدن به شمار می‌آید.
  • پیچیدن کلاف قرقره یا ماسوره‌ای، به شکل منظم، یکدست و یکنواخت صورت می‌گیرد. در این روش میزان گره به حداقل مقدار خود می‌رسد، بهره‌وری و ایمنی را افزایش می‌دهد و نگهداری آسان‌تری دارد.

روش تولید میلگرد کلاف چیست؟

همانند بسیاری دیگر از مقاطع فولادی، برای ساخت میلگردهای کلاف نیز، از شمش‌های فولادی استفاده می‌کنند. مراحل ساخت این مقطع شامل موارد زیر می‌شود:

نحوه تولید میلگرد کلاف
  1. در مرحله ابتدایی، لازم است شمش فولادی در کوره حرارتی با دمای 1000 درجه سانتی‌گرادی قرار داده شود. پس از آن شمش به کمک رول‌های کوره به قسمت رافینگ منتقل می‌گردد.
  2. در نوردکاری به شیوه گرم، به علت آن‌که تنش‌های پلاستیک پایین می‌باشد، شمش‌های برافروخته شده پس از عبور از غلتک، تغییر شکل سه مرحله‌ای می‌دهند و در نهایت قطر آن‌ها کاهش می‌یابد.
  3. نهایتا میلگردهای کلاف به واحدهای خنک کننده ارسال می‌گردند و پس از خنک کاری، مراحل کوئل و بسته‌بندی بر روی آن‌ها اعمال می‌گردد.

لازم به ذکر است که تولید این میلگرد مطابق با استاندارد‌ها و آنالیزهای USD7، S2، A1، A2، A3،  RST34، RST37، SEA1006، SEA1008، 5SP و 3SP صورت می‌گیرد.

کاربرد انواع میلگرد کلاف چیست؟

از انواع میلگردهای کلاف به طور گسترده در صنایع و با اهداف زیر استفاده می‌شود:

  • ساخت انواع خرپا و تیرچه
  • تولید انواع توری مفتولی و سیم بکسل
  • بکارگیری در صنایع فنرسازی و ساخت سیم خاردار
  • استفاده در ساخت مفتول‌های خوش تراش
  • کاربرد در جوشکاری و الکترودسازی
  • کاربرد در انواع سازه‌های ساختمانی و تولید میخ، پیچ و پرچ
  • ساخت انواع زنجیرهای فلزی

روش نگهداری میلگرد کلاف چیست؟

روش نگهداری میلگرد کلاف

یکی از مهم‎ترین نکات در مصرف میلگردهای کلاف، نحوه نگهداری آن‌ها می‌باشد. برای انبار کردن این مقاطع، لازم است از خرک‌هایی با جنس چوب استفاده شود. این امر سبب آن می‌شود که تماس مستقیم میلگرد با غبار، آلودگی و یا رطوبت جلوگیری شود.

پیش از آن‌که این میلگرد در محل مورد نظر، مورد استفاده قرار گیرد، لازم است در کارگاه توسط دستگاه مخصوص، از هم دیگر باز شود. همچنین لازم به ذکر است که برای جلوگیری از وقوع  زنگ زدگی در میلگرد، باید از پوشش‌های برزنتی به جای پوشش نایلونی استفاده نمایید.

کارخانه های تولید کننده میلگرد کلاف کدامند؟

در ایران کارخانه‌های بسیاری همچون ذوب آهن اصفهان، کویر کاشان، کوثر اهواز، فولاد الیگودرز، فولاد نطنز و میلگرد کلاف ابهر، مشغول به تولید و توزیع این مقطع فولادی می‌باشند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی آن‌که میلگرد کلاف چیست و چه کاربردی دارد، پرداختیم. میلگرد کلاف یکی از انواع میلگردهای فولادی است که به جای آن‌که به صورت شاخه‌ای تولید گردد، حالت کلافی دارد و هم به شکل ساده و هم آجدار ساخته می‌شود. از میلگردهای کلای در ساخت انواع زنجیر فلزی، سیم خاردار، توری مفتولی، خرپا و غیره استفاده می‌شود.

منبع(Resource): COILED REINFORCING BAR & SPOOLED REBAR