چه ساختمان از نوع مسکونی باشد و چه از نوع تجاری، یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و اجرای سازه، لوله‌کشی آن ساختمان خواهد بود. لوله‌کشی نه تنها با هدف آب‎رسانی و گازرسانی، که برای گرمایش و سرمایش محل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین علت یکی از اجزای جدانشدنی در هر پروژه ساخت و ساز به حساب می‌آید. هم گام با پیشرفت صنایع مختلف، صنعت ساختمان سازی و اجزای مختلف آن نیز سال به سال پیشرفته‌تر می‌شوند. سیستم لوله‌کشی ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین جهت قصد داریم به معرفی جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان بپردازیم. تا انتهای این مقاله کاربردی با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان

در دنیای پیشرفته و صنعتی امروز، لوازم و تجهیزات بسیاری با هدف افزایش سرعت ساخت و ساز، صرفه‌جویی در میزان متریال مصرفی و افزایش امنیت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سیستم لوله کشی با اهداف سرمایشی، گرمایشی، گازرسانی و آب‌رسانی انجام می‌شود. سیستم لوله کشی مدرن، به چند لحاظ نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است. در ادامه این موارد را بررسی می‌نماییم.

سیستم های جدید لوله کشی

جدیدترین سیستم لوله کشی به لحاظ جنس لوله

اصلی‌ترین متریالی که در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان‌طور که انتظار می‌رود، لوله‌ها هستند. یکی از جدیدترین لوله‌هایی که برای سیستم لوله کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، لوله‌های 5 لایه هستند.

لوله‌های پنج لایه اولین بار هنگامی ساخته شدند که معایب لوله‌های پلیمری و فلزی به طور مشهودی، مشکل‌ساز شد. به عنوان مثال، در عین آن‌که لوله‌های فلزی استحکام قابل توجهی دارند و رسانای گرما هستند، در برابر رطوبت از خود مقاومتی نشان نمی‌دهند و دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی می‌شوند.

لوله گازی چیست + مزایا و 5 کاربرد آن

در مقابل لوله پلیمری ایراد لوله فولادی را نداشت. به آن معنا که نسبت به خوردگی مقاوم بود اما با این وجود برای انتقال سیالات دما بالا، دارای عملکرد مناسبی نبود. این عوامل سبب آن شد که لوله‌های پنج لایه که هم مزایای لوله فلزی و هم مزایای لوله پلیمری را دارا بودند، به بازار عرضه گردند.

این لوله‌ها به علت برخورداری از مزایای قابل توجه، به سرعت جای خود را در صنعت ساختمان سازی و لوله‌کشی تثبیت کردند. این ویژگی‌ها و مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

لوله پنج لایه و مزایای آن
  1. لوله 5 لایه دارای طول عمر بسیار بالا است؛ به همین ترتیب مصرف‌کنندگان نگرانی آسیب‌دیدگی لوله را تا سال‌های طولانی ندارند. همین امر سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز خواهد شد.
  2. لوله پنج لایه از ترکیب فلز و پلیمر به تولید می‌رسد. به همین علت مزایای لوله فولادی و لوله پلیمری را به صورت همزمان دارد. (مقاومت در برابر خوردگی و برخورداری از استحکام بالا)
  3. در این لوله امکان نفوذ اکسیژن وجود نخواهد داشت؛ به همین خاطر افت فشار صورت نمی‌گیرد.
  4. به علت آن‌که در ساخت این لوله از فلز آلومینیوم استفاده می‌کنند، انتقال دما به بهترین شکل صورت می‌پذیرد.
  5. ساختار خارجی لوله‌های پنج لایه از پلیمر است. به همین علت این لوله‌ها غیرقابل اشتعال هستند و عملکرد خوبی در سیالات با دمای بالا از خود نشان می‌دهند.
  6. برای آن‌که لوله 5 لایه در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان دهد، لایه بیرونی آن را از پلیمر می‌سازند.

جدیدترین سیستم لوله کشی به لحاظ روش تولید

پیش از این اشاره کردیم که امروزه در سیستم لوله‌کشی از لوله‌هایی جدید تحت عنوان لوله پنج لایه استفاده می‌شود، اما توسعه این صنعت محدود به استفاده از این متریال نمی‌باشد. در جدیدترین سیستم لوله کشی از روش‌هایی متفاوت برای اتصال لوله‌ها استفاده می‌کنند که بکارگیری آن منجر به افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه‌ها می‌گردد. این روش با عنوان IFIT شناخته می‌شود و یک سیستم نصب و راه اندازی نوآورانه و برجسته با تکنولوژی منحصر به فرد ماژول آداپتور به حساب می‌آید که برای لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در مقیاس های 16، 20، 30،25 و 32 مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این روش با مزایای زیر همراه است:

اجزای لوله پنج لایه
  • برخورداری از هزینه پایین به علت دارا بودن اتصالات مدولار
  • اجرای سریع، ایمن و آسان لوله‌کشی
  • عدم نیاز به وجود منابع برقی یا هرگونه انرژی برای نصب
  • امکان ترکیب تعدادی بالای لوله
  • صرفه‌جویی در اتصالات لوله‌ها
  • هزینه پایین ابزار لوله‌کشی
  • امکان جداشدگی اتصالات بدون نیاز به کوتاهی نمودن لوله
  • دارای مقاومت قابل توجه در محیط شیمیایی و قلیایی
  • برخورداری از وزن پایین
  • مقاوم نسبت به خوردگی و دمای بالا
  • امکان لوله کشی با سرعت بالا
  • دارای ضریب انتقال حرارت پایین
  • عدم نیاز به وجود ابزار پیچیده برای اتصال
  • امکان استفاده در محیط‌های حساس و مستعد آتش‌سوزی

نحوه اجرای سیستم لوله کشی آب IFIT

برای اجرای سیستم لوله کشی آب IFIT لازم است مراحل زیر طی گردد:

سیستم لوله کشی آب IFIT
  1. ابتدا لوله موردنظر که همان لوله پنج لایه یا پلی بوتیلن است، در سایز و اندازه دلخواه و با کمک قیچی لوله‌بر برش داده می‌شود.
  2. پس از آن سر لوله به کمک کالیبراتور کورنیک شده تا هیچ برآمدگی یا پلیسه بر سر لوله باقی نماند.
  3. پس از این مرحله، لوله درون گیره آداپتور فرو رفته تا تمام دریچه را پر نماید. بدین ترتیب اتصال مستحکم می‌شود و بیرون کشیده نمی‌شود.
  4. سپس بست داخلی محکم می‌گردد.
  5. پس از محکم کردن، بست در شیار جای می‌گیرد و اتصال انجام می‌شود.

استفاده از جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان چه مزایایی دارد؟

بکارگیری جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان با مزایای زیر همراه می‌باشد:

  1.  کارایی بهتر و بیش‌تر- جدیدترین سیتم لوله کشی، با استفاده از متریال و تجهیزات به‌روز در مصرف آب، انرژی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی می‌نماید و منجر به بهبود عملکرد سازه می‌شود.
  2. ماندگاری و طول عمر بالا- یکی از عواملی که هزینه‌های ساخت و ساز را افزایش می‌دهد، نیاز به تعمیر و تعویض چند باره اجزایی همچون لوله‌ها می‌باشد. با بهره‌گیری از جدیدترین سیستم لوله کشی، در بسیاری از موارد، نیاز به تعویض نخواهد بود و می‌توان از این اجزا تا سال‌های طولانی استفاده نمود. همین امر سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.
  3. بهداشت و بهره‌وری– مزایای استفاده از سیستم‌های جدید لوله‌کشی تنها به صرفه‌جویی در هزینه‌ها محدود نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم‌های جدید آن است که به طور کاملا بهداشتی طراحی می‌شوند. این امر سبب آن خواهد شد از تراکم باکتری و ویروس در لوله جلوگیری شود. از آن‌جایی که آب لوله کشی به صورت مستقیم توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعمال روش‌های بهداشتی دارای اهمیت بسیاری خواهد بود.
  4. نصب و تعمیر آسان- از دیگر مزایایی که سبب محبوبیت سیستم‌های جدید لوله کشی ساختمان می‌شود، می‌توان به نصب و تعمیر آسان آن اشاره نمود. این امر به آن علت است که در سیستم‌های جدید لوله کشی از اتصالات بدون جوش و قابل تنظیم استفاده می‌نمایند. بدین ترتیب برای تعمیر و یا نصب این اجزا نیاز به نیروی متخصص نخواهد بود که همین امر سبب کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.
  5. افزایش ارزش ملک- هرچه در یک ساختمان از تجهیزات بروزتری استفاده شود، قیمت آن ملک بیش‌تر خواهد بود. هنگامی که در حال بازدید از خانه‌های مختلف هستید، به طور حتم متوجه تفاوت قیمت ملک‌های دارای تجهیزات پیشرفته نسبت به انواع قدیمی خواهید شد.

 جمع بندی

سیستم لوله کشی در هر ساختمان و سازه‌ای، دارای اهمیت بسیاری است؛ چراکه لوله کشی، سیستم گرمایش، سرمایش، گازرسانی و آب‌رسانی یک ساختمان را تامین می‌نماید. امروزه از شیوه‌های نوین برای لوله کشی ساختمان استفاده می‌نمایند. جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان شامل استفاده از روش‌های جدید تولید و لوله‌های جدید می‌شود که در این مطلب به بررسی هر کدام به تفصیل پرداختیم.

سوالات متداول

منبع (Resource): Plumbing Systems in Buildings

بهترین نوع لوله کشی ساختمان کدام است؟

از جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان می‌توان به استفاده از لوله پنج لایه اشاره کرد. لوله پنج لایه از ترکیب لایه پلیمر و فلز تولید شده و دارای مقاومت قابل توجه هستند.

جدیدترین سیستم لوله کشی برای ساختمان چیست؟

سیستم لوله‌کشی IFIT یک سیستم نصب و راه اندازی نوآورانه با تکنولوژی ماژول آداپتور است و برای لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کاربرد دارد.