یکی از حوادث مخربی که صنایع مختلف را متحمل صرف هزینه‌های بسیاری می‌نماید، خوردگی و زنگ زدگی فلزات است. خوردگی فرآیندی شیمیایی است که طی آن ساختار فلز تغییر کرده و به تدریج از بین می‌رود. به همین ترتیب قطعه مورد نظر نیازمند تعمیر یا تعویض خواهد بود.

جالب است بدانید که این مشکل سالیان بسیاری می‌باشد که با اعمال روکش‌های ضدزنگ و ضدخوردگی تقریبا برطرف شده است. برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از شناخته شده ترین آن‌ها، فرآیند گالوانیزاسیون است.

مقاطع مختلفی همچون لوله با این روش آبکاری شده و لوله گالوانیزه را حاصل می‌شوند. لوله گالوانیزه خود دارای 2 نوع سبک و سنگین می‌باشد که در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین بپردازیم. تا انتهای این مقاله کاربردی همراه شوید.

لوله گالوانیزه و کاربرد آن در صنعت

لوله گالوانیزه یا Galvanized Pipe یکی از انواع لوله‌های فولادی با سطح نسبتا براق است که با روکشی از فلز روی مذاب پوشش داده شده است. این پوشش سبب آن خواهد شد که لوله علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، نسبت به سایش و حرارت نیز مقاوم گردد. در دسته بندی کلی و به لحاظ وزنی، لوله‌های گالوانیزه در دو نوع سبک و سنگین به تولید می‌رسند و هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به خود می‌باشند. در همین راستا قصد داریم در ادامه به بررسی تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین بپردازیم.

لوله گالوانیزه چیست + روش تولید، انواع و 6 مزیت

لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک یکی از انواع لوله‌های فولادی است که به دو طریق درزدار (با استفاده از فرم دهی ورق فولادی) و بدون درز (با استفاده از شمش فولادی) تولید می‌شود. لوله گالوانیزه سبک در اندازه‌های 1.2 تا 4 اینچ ساخته شده و مطابق با استانداردهای DIN 2440، BS 1387 و ISIRI 3765 به تولید می‌رسد. از لوله‌های سبک به علت برخورداری از مقاومت قابل توجه در عین ظرافت ساخت، در گلخانه‌ها، ساختمان سازی، انتقال سیالات، لوله‌کشی آب، مصارف خانگی و غیره استفاده می‎نمایند.

مشخصات لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک علاوه بر آن‌که ضخامت پایینی دارد، دارای ویژگی‌هایی منحصر به خود است که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد:

معرفی لوله گالوانیزه سبک و کاربرد آن
  • به 2 شکل درزدار و بدون درز ساخته می‌شود.
  • تولید آن به کمک انواع ورق‌های فولادی است.
  • دارای طول عمر و ماندگاری بالایی می‌باشد.
  • تنوع ضخامت این لوله بالا است.

مزایای بکارگیری لوله گالوانیزه سبک

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه سبک شامل موارد زیر می‌شود:

  • نسبت به لوله گالوانیزه سنگین دارای قیمت مناسب‌تری است.
  • ظرافت ساخت خوبی دارد.
  • امکان تولید با نورد سرد و گرم را دارا است.
  • کاربرد در آب‌رسانی و دستگاه تهویه

کاربرد لوله گالوانیزه سبک در صنعت

لوله گالوانیزه سبک، از انواع لوله های پر مصرف در صنایع مختلف بوده و به دلیل قیمت ارزان تر نسبت به لوله با ضخامت بالاتر و همچنین تنوع در ضخامت این لوله ها، از کاربری بیشتری در ساخت انواع سازه ‌های فلزی برخوردار است.

چون لوله های گالوانیزه سبک دارای مقاومت زیادی در مقابل رطوبت هستند، بنابراین این لوله ها بیشتر برای مصارف آبرسانی در ساختمان‌ ها و دستگاه‌ های تهویه مطبوع به کار برده می شوند.

لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگین نقطه مقابل لوله گالوانیزه سبک است. این لوله سنگین با ضخامتی مابین 3.5 تا 4.8 میلی‌متر ساخته می‌شود و برای تولید آن معمولا ورق فولادی یا ورق سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن این لوله گالوانیزه قابل توجه است و مقاومت بسیار زیادی دارد.

لوله سنگین گالوانیزه در 2 اندازه 6 تا 12 متر در کارخانه‌های فولادی تولید شده و به بازار آهن آلات عرضه می‌گردد. این لوله آهنی در صنایع سنگین همچون ساخت پل هوایی، پالایشگاه و غیره استفاده می‌شود. از معایب این لوله می‌توان به قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد.

مشخصات لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگین دارای مشخصات زیر است:

  • لوله گالوانیزه سنگین به شکل درزدار ساخته می‌شود.
  • این لوله دارای طول عمر بالا هستند.
  • جنس لوله گالوانیزه سنگین از آهن سفید یا فولاد نرم است.
  • به علت روکشی ضخیم از روی، نسبت به ضربه و فشار از خود مقاومت نشان می‌دهند.
معرغی لوله گالوانیزه سنگین و کاربرد آن

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه سنگین

استفاده از لوله گالوانیزه سنگین با مزایای زیر همراه است:

  • مقاومت قابل توجه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر مقاطع فولادی
  • برخورداری از تنوع ابعادی، ضخامت و اندازه
  • برخورداری از امکان بازیافت به کمک کوره ذوب
  • دارای مقاومت خمشی و پیچشی قابل توجه

کاربرد لوله گالوانیزه سنگین در صنعت

لوله گالوانیزه سنگین برخلاف نوع سبک کاربرد صنعتی‌تری دارد. همچنین در مواردی که دما زیاد باشد، می‌توان از لوله‌های سنگین بدون ایجاد مشکل استفاده نمود. این لوله به علت لایه محافظتی ضخیم آن، از پوسیدگی به علت جریان مداوم آب جلوگیری می‌نماید و برای خطوط انتقال انواع سیالات بویژه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین این لوله گالوانیزه در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع، خطوط سرمایشی و گرمایشی و غیره استفاده می‌شود. به علت مقاومت و استحکام این لوله نسبت به حرارت، در درون مبدل‌های حرارتی یا کندانسور کاربرد دارند.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در چیست؟

پیش از این به معرفی لوله گالوانیزه سبک و سنگین پرداختیم؛ حال نوبت به آن رسیده است که به بررسی آن بپردازیم که تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در چه مواردی است؟ در وهله اول لازم است اظهار کنیم که این دو لوله گالوانیزه برخلاف آن‌چه بسیاری می‌پندارند، به لحاظ روش ساخت هیچ تفاوتی با هم‌دیگر ندارد.

به عبارتی برای تولید هر دو این محصول‌ها از یک لوله یکسان و برای روکش هر دو آن‌ها از فلز روی مذاب استفاده می‌شود. با این تفاوت که برای لوله گالوانیزه سنگین از مقادیر بیش‌تری از فلز ZN استفاده می‌نمایند. به بیان بهتر، اولین تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در میزان ضخامت آن‌ها می‌باشد.

تفاوت لوله سنگین و سبک گالوانیزه

دومین تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در وزن آن‌ها است. همان‌طور که انتظار می‌رود، هر قدر ضخامت محصولی بیش‌تر باشد، وزن مقطع نیز بیش‌تر خواهد بود. دیگر تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در مقدار مقاومت و استحکام است.

بدیهی است که هر قدر ضخامت بیش‌تری از فلز روی بر سطح لوله اعمال گردد، مقاومت آن نسبت به ضربه، فشار، سایش، خوردگی و زنگ زدگی نیز افزایش پیدا می‌کند. با این وجود گستره تنوع کاربردهای لوله سبک را نمی‌توان انکار نمود.

اختلاف قیمت نیز، دیگر تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین است. پر واضح است که هر قدر ضخامت مقطع فولادی بیش‌تر و دارای وزن بالاتری باشد، قیمت آن نیز به مراتب بیش‌تر خواهد بود. ‌آخرین تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در کاربرد آن‌ها می‌باشد.

لوله گالوانیزه سبک برخلاف نوع سنگین، بیش‌تر در صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به مقاومت و استحکام کم‌تری باشد. به عنوان مثال از لوله گالوانیزه سبک در دستگاه‌های تهویه هوا، گلخانه‌ها و غیره استفاده می‌نمایند؛ در حالی‌که لوله گالوانیزه سنگین بیش‌تر در پروژه‌های عظیم ساخت و ساز همچون لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله گالوانیزه سنگین همچنین به علت برخورداری از مقاومت و ضخامت قابل توجه در محیط‌های مختلف اسیدی و مرطوب امکان استفاده دارد.

جمع بندی

لوله گالوانیزه از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع به حساب می‌آید که سطح آن با روکشی از فلز روی پوشانده شده و نسبت به خوردگی و زنگ زدگی مقاوم شده است. این لوله دارای 2 نوع سبک و سنگین است که تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین را می‌توان در مواردی همچون ضخامت، وزن، قیمت، استحکام و کاربرد خلاصه نمود.

منبع (Resource): What is the difference between heavy gauge and light gauge pipes

سوالات متداول

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

این دو لوله در میزان ضخامت، کاربرد، قیمت، وزن و میزان مقاومت با یک دیگر متفاوت هستند.

لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

این لوله دارای روکشی ضخیم از فلز روی است و در برابر خوردگی و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.