در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، مقاطع بسیاری در صفر تا صد ساخت یک سازه مورد استفاده قرار گرفته و در کیفیت نهایی اثرگذارند. مقاطع و مصالح مختلفی اعم از انواع پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی، عضوی جدانشدنی از صنایع هستند.

یکی از انواع مهم آن، لوله‌ها می‌باشند که خود دارای گستره تنوع بالایی هستند. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی این مقطع، به بررسی پرمصرف ترین لوله ها در صنعت و موارد استفاده آن‌ها بپردازیم. با ما همراه شوید. دریافت بروزترین قیمت لوله با مراجعه به لینک درج شده

پروفیل لوله چیست؟

لوله یکی از انواع پروفیل‌های بسته محسوب می‌شود و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، لوله‌ای شکل بوده و مقطعی دایره مانند دارد. در دسته‌بندی کلی، این مقاطع یا دارای درز هستند و یا بدون درز ساخته می‌شوند.

عمده کاربرد لوله‌ها در لوله‌کشی و انتقال مایعات است که کاربری آن تا حد زیادی وابسته به نوع آن می‌باشد. به همین علت در ادامه، پرمصرف ترین لوله ها را معرفی خواهیم کرد.

لوله کشی چیست و با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

برای انتقال سیالات در یک سیستم یا سازه، از لوله‌کشی استفاده می‌شود. از میان انواع لوله‌های تاسیساتی مورد استفاده در ساختمان‌سازی، لوله آب مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. لوله‌های گالوانیزه، چدنی، پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی، پنج لایه، پلی‌اتیلن و غیره، ازجمله لوله‌هایی هستند که اغلب در یک ساختمان برای انتقال آب از آن‌ها استفاده می‌شود.

برای لوله‌کشی آب در ساختمان لازم است از لوله‌هایی استفاده شود که علاوه بر مقاومت بالا و خوردگی پایین، قیمت مناسبی نیز داشته باشند. لازم به ذکر است که علاوه بر لوله‌کشی آب، لوله‌کشی گاز و لوله‌کشی فاضلاب هم از انواع دیگر لوله‌کشی در ساختمان محسوب می‌شوند که قیمت هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت می‌باشد.

پرمصرف ترین لوله ها در صنعت کدامند؟

انواع لوله‌های تاسیساتی پرکاربرد در صنایع شامل 2 نوع فلزی و غیرفلزی می‌شوند که به شرح هر یک خواهیم پرداخت. پرمصرف ترین لوله ها در صنعت شامل موارد زیر می‌باشد:

لوله فلزی

لوله‌های فلزی خود شامل انواع زیر می‌شوند:

  • لوله فولادی

شناخته‌ شده‌ترین و پرمصرف لوله ها، لوله فولادی است. لوله‌های فولادی در برابر مواد اسیدی مقاومت بسیار بالایی ندارند و به‌مرور زمان دچار آسیب و خوردگی می‌شوند. این لوله‌ها با این‌که استحکام بالایی دارند، به دلیل عدم انعطاف‌پذیری، رسوب‌گیری بالا و خوردگی زیاد، کم‌تر در لوله‌کشی ساختمان به کار می‌روند. درعوض در صنایع نفت و گاز برای انتقال سیالات زیرزمینی، به‌طور ویژه از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود.

لوله فولادی چیست؟
  • لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه از پرمصرف ترین لوله ها به شمار می‌آیند. رنگ آن‌ها خاکستری بوده و وزنی پایین دارند. از آن‌جایی که لوله‌های گالوانیزه از روکشی از فلز روی برخوردار هستند، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. افزون بر آن، به علت قابلیت بازیافت این مقطع، از آن استفاده بسیاری می‌شود.

  • لوله چدنی

لوله چدنی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، از جنس چدن ساخته می‌شود. این لوله از پرمصرف ترین لوله ها به حساب می‌آید و با توجه ‌به کاربرد این نوع از لوله‌ها، ممکن است نوع آلیاژ متفاوتی در تولید آن به کار گرفته شود. درمجموع لوله‌های چدنی نسبت به لوله‌های آهنی با سرعت کمتری دچار فرسودگی می‌شوند.

اما اگر مواد شیمیایی از این لوله‌ها عبور کنند، آن را دچار زنگ‌زدگی خواهند کرد. دیگر مزیت این لوله آن است که قیمت لوله چدنی نسبت به سایر فلزات پایین‌تر است؛ اما به دلیل وزن بالایی که دارند، نصب آن‌ها به زمان بیش‌تری احتیاج خواهد داشت.

  • لوله استیل

لوله استیل یک استوانه طویل توخالی می‌‌باشد که از جنس استیل یا فولاد ضدزنگ درست ‌شده است. این لوله را می‌‌توان توسط دو روش کاملا مجزا به‌ صورت بدون درز و یا به‌ صورت جوش داده‌ شده، ساخت. طول، قطر و ضخامت این لوله‌‌ها متغیر است.

لوله استیل به علت دوام بالا و خاصیت ضدزنگی از پرمصرف ترین لوله ها به حساب می‌آید و در صنایعی همچون ساختمان‌سازی، راکتورهای هسته‌ای، انتقال گاز و میعانات و غیره استفاده می‌گردد.

لوله غیرفلزی

لوله‌های غیرفلزی معمولا از انواع مختلف پلاستیک به تولید می‌رسند و کاربرد گسترده آن‌ها در سیستم آب و فاضلاب است. دسته‌بندی پرمصرف ترین لوله ‌های غیرفلزی به شرح زیر می‌باشد:

  • لوله PVC

لوله‌های پی‌وی‌سی از پرمصرف ترین لوله ها هستند و به رنگ‌های طوسی، سفید و زرد در بازار موجود می‌باشند که کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. از آن‌جایی‌که این لوله‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند، کم‌تر دچار ترک‌خوردگی و یا شکستگی می‌شوند.

لوله PVC سبک است و به همین دلیل فرآیند نصب آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. از طرف دیگر انواع لوله PVC  در برابر تغییرات دمایی حساسیت بالایی دارند که این موضوع، یکی از معایب آن‌ها به شمار می‌رود.

لوله پلیکا یکی از انواع لوله‌های PVC به شمار می‌رود که کاربرد بسیاری در ساختمان‌سازی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله پلیکا آن است که رنگ و بوی آب را عوض نکرده و میزان رسوب و گرفتگی در آن به دلیل صیقلی بودن سطح، پایین است.

  • لوله پلی پروپیلن

لوله پلی‌پروپیلن، لوله‌هایی سبز یا سفید هستند که جنس آن‌ها شبیه به پلاستیک‌های فشرده است. به همین دلیل، وزن آن‌ها پایین بوده و حمل‌ونقل و نصب آن‌ها نیز راحت‌تر است. یکی از دلایلی که لوله‌های پلی‌پروپیلن در ساختمان‌سازی رواج زیادی دارد، مقاومت آن‌ها در برابر یخ‌زدگی، ضربه، رسوب، خوردگی و پوسیدگی است.

افزون بر آن، این لوله‌ها دارای مقاومت فشاری بالایی هستند که در نهایت سبب شده جزو انواع لوله‌‌های ساختمانی پرمصرف به شمار روند. لوله پلی‌پروپیلن به نام‌های لوله تک‌لایه و لوله PP نیز شهرت دارد.

درمجموع لوله پلی‌پروپیلن از بهترین لوله‌ها برای لوله‌کشی ساختمان به شمار می‌رود، چراکه وزنی پایین داشته و اجرای آن با سرعت بالاتری امکان‌پذیر است. از سوی دیگر این نوع لوله در برابر رسوب و خوردگی نیز مقاومت بالایی داشته و از قیمت پایینی برخوردار می‌باشد.

  • لوله سی پی وی سی

پلی وینیل کلرید کلردار (CPVC) یک ترموپلاستیک است که توسط رزین پلی وینیل کلراید (PVC) تولید می‌شود. لوله CPVC بطور قابل توجهی انعطاف پذیرتر است و می‌تواند درجه حرارت بالاتری را نسبت به استاندارد PVC تحمل کند.

این لوله‌ها کرم و سفید رنگ هستند و ویژگی اصلی لوله‌های سی پی‌وی‌سی سختی بالایی است که موجب می‌شود در سیستم توزیع آب سرد و گرم ساختمان کاربری داشته باشند.

  • لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلن یکی دیگر از لوله‌های منعطف در بازار هستند که به نام‌های PE یا لوله پلاستیکی نیز شناخته می‌شوند. کاربرد اصلی لوله پلی‌اتیلن برای زیر سینک آشپزخانه یا لوله‌کشی در زیرزمین است.

  • لوله چند لایه

آخرین نوع لوله که از پرمصرف ترین لوله ها محسوب می‌شوند، لوله‌های چند لایه هستند. لوله‌های چندلایه از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که اغلب جنس لایه درونی و بیرونی آن‌ها از نوعی پلیمر به نام پلی‌اتیلن است. همچنین در این لوله‌ها از آلومینیوم به‌عنوان لایه میانی استفاده می‌شود که در نهایت سبب بالا رفتن مقاومت آن‌ها در برابر ضربه خواهد شد.

ترکیب جنس‌های مختلف در تولید لوله‌‌های چندلایه سبب می‌شود که این لوله‌ها علاوه بر استحکام بالا، در برابر خوردگی نیز مقاومت زیادی داشته باشند. این لوله‌ها از جمله انواع لوله‌های تاسیساتی هستند که در سیستم‌های گرمایش از کف و سیستم‌های تهویه مطبوع، کاربرد فراوانی دارند.

کاربرد انواع لوله ها چیست؟

پیش از این به بررسی و معرفی پرمصرف ترین لوله ها پرداختیم. در ادامه قصد داریم به شماری از موارد استفاده آن‌ها بپردازیم. صرف نظر از نوع این مقاطع، لوله‌ها در صنایع زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • صنعت عمران و ساختمان سازی
  • لوله‌کشی در زیرزمین‌ها و انتقال میعانات
  • راکتورهای هسته‌ای
  • استخراج مواد معدنی
  • فشرده سازی هوا

جمع بندی

در این مطلب ضمن معرفی لوله و بررسی کاربردهای آن، به بررسی پرمصرف ترین لوله ها پرداختیم. از لوله در صنایع پتروشیمی، راکتورهای هسته‌ای، ساختمان‌سازی و غیره استفاده می‌گردد و شامل 2 نوع فلزی و غیرفلزی می‌شود.

پرمصرف ترین لوله های فلزی شامل لوله فولادی، استیل، چدن و گالوانیزه هستند و در مقابل پرمصرف ترین لوله های غیرفلزی شامل انواعی مانند لوله چند لایه، پی وی سی، سی پی وی سی، پلی اتیلن، پلی پروپیلن می‌شوند.

منبع(Resource): The 5 Types of Plumbing Pipes

سوالات متداول

معرفی انواع لوله ها

لوله‌ها به طور کلی در 2 دسته‌بندی فلزی و غیرفلزی جای می‌گیرند.

انواع لوله های تاسیساتی کدام است؟

پرمصرف ترین لوله های تاسیساتی شامل مواردی همچون لوله فولادی، لوله گالوانیزه، لوله سی پی وی سی، لوله پلی اتیلن و غیره می‌شود.