یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل هر پروژه ساخت و سازی، لوله کشی ساختمان است. لوله‌کشی علاوه بر آن‌که به گرم نگه داشتن محیط خانه کمک می‌نماید، بلکه برای تهیه خوراک افراد نیز الزام به وجود آن خواهد بود. بنابراین قابل درک خواهد بود که چرا جوشکاری صحیح تا به این اندازه حائز اهمیت است.

افزون بر آن‌که نحوه لوله‌کشی مهم است و لازم است زیر نظر افراد متخصص به انجام برسد، چنان‌چه از لوازم، متریال و تجهیزات مناسبی استفاده نشود، کیفیت لوله کشی نهایی مورد قبول نخواهد بود و امکان آسیب آن وجود خواهد داشت. به همین خاطر در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی بهترین لوله برای گازکشی و بررسی تاثیر آن در سازه بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای این مقاله کاربردی همراه شوید.

معرفی لوله های گاز

برای حمل و نقل سیالات مختلفی همچون گاز، از لوله‌هایی تحت عنوان لوله گازی استفاده می‌شود. به علت آن‌که این لوله‌ها همواره در معرض خوردگی قرار دارند، به طور معمول برای ساخت آن‌ها از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود که دارای خاصیت ضدزنگی و ضدخوردگی باشند. همچنین از لوله‌های گاز می‌توان در لوله‌کشی هوای فشرده نیز بهره برد. لوله گاز در قسمت توزیع گاز شامل 2 دسته لوله تغذیه و لوله شبکه توزیع می‌شود. لوله تغذیه، گاز را از ایستگاه تقلیل فشار به درون شهر منتقل می‌کند و لوله شبکه توزیع، گاز را در خطوط لوله شهری عرضه می‌نماید.

معرفی لوله گازی

انواع لوله های گازی مورد استفاده در گازکشی

لوله‌های فولادی در حالت کلی، در 2 شکل درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. به آن معنا که یا از فرم‌دهی ورق آهنی به تولید می‌رسند و یا با شکل دهی به شمش فولادی و سوراخ‌کاری آن، لوله را تولید می‌نمایند. همان‌طور که از تعریف آن برمی‌آید، لوله حاصل شده با روش اول از نوع درزدار و لوله حاصل شده با روش دوم بدون درز خواهد بود. همچنین برای گازکشی ساختمان از 2 طریق زیر اقدام می‌نمایند:

لوله گازی چیست + مزایا و 5 کاربرد آن
  • لوله برای گازکشی به صورت روکار

لوله‌های گازکشی توکار در انشعابات لوله‌های گازی و لوله‌کشی درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به توکار آسیب‌پذیرتر هستند. همچنین این لوله دارای قیمت پایینی می‌باشد.

  • لوله برای گازکشی به صورت توکار

از لوله‌های توکار برای نقل و انتقال گاز در صنایع و یا در خطوط گازی برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنند. این لوله‌ها به علت آن‌که مقاومت بسیار بالایی دارند، دارای کاربردهای بسیاری نیز می‌باشند.

انواع لوله مصرفی در گازکشی

ویژگی های بهترین لوله برای گازکشی کدام است؟

فاکتورهایی وجود دارند که در صورت عدم برخورداری لوله از آن‌ها، در سیستم گازکشی مشکلاتی پدید می‌آید که امنیت آن ساختمان را به خطر خواهد انداخت. به همین جهت لازم است که به هنگام تامین لوله برای گازکشی، به ویژگی‌ها و مشخصات آن توجه کرد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • اتصال محکم

در گازکشی ساختمان از انواع بست و اتصالات برای محکم کردن لوله‌های گازی به یک دیگر استفاده می‌کنند. برای آن‌که بتوان لوله‌های آهنی را به یک‌دیگر متصل کرد، لازم است که فرآیند جوشکاری بر روی آن‌ها اعمال گردد. بدین ترتیب احتمال نشت گاز به کم‌ترین مقدار خود می‌رسد. لازم به ذکر است که در صورتی که از لوله‌های بدون درز و بدون جوشکاری استفاده شود، قدرت تحمل فشار بیش‌تری دارا خواهیم بود. همچنین از انواع بست لوله برای لوله کشی توکار استفاده می‌نمایند؛ چراکه بست‌های پایه بلند از جمله مناسب‌ترین نوع اتصالات به شمار می‌آیند و بروز آسیب جلوگیری می‌کنند.

  • مقاوم در برابر خوردگی و مواد شیمیایی

یکی از ویژگی‌هایی که منجر به آن می‌شود که لوله برای گازکشی مناسب باشد، آن است که در برابر مواد خوردگی و شیمیایی از خود مقاومت خوبی نشان دهد؛ چراکه ترکیبات فعال گاز و مواد شیمیایی آن، به سطح داخلی لوله آسیب می‌زنند و ضخامت آن را کاهش می‌دهند و یا منجر به وقوع خوردگی می‌شوند. همگی این موارد نهایتا منجر به ضعف عملکرد لوله کشی خواهند شد.

  • عمر مفید طولانی

در گازکشی یک ساختمان چه از لوله کشی توکار استفاده شود و چه نوع روکار مورد استفاده قرار گیرد، در صورتی که متریال و تجهیزات باکیفیت بکار گرفته نشود، نیاز به تعمیر یا تعویض لوله‌ها خواهد بود. به همین علت مهم است که لوله برای گازکشی از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار باشد.

ویژگی های بهترین لوله برای گازکشی

بهترین لوله برای گازکشی کدام است؟

برای آن‌که همواره نیاز به تعمیر و تعویض لوله برای گازکشی وجود نداشته باشد، لازم است که از بهترین لوله برای گازکشی استفاده شود. این لوله همان‌طور که پیش از این اشاره شد، دارای اتصالات محکم است، طول عمر مفید دارد و نسبت به مواد خوردگی و شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. در ادامه به معرفی بهترین لوله برای گازکشی خواهیم پرداخت:

  1. لوله گاز فولادی ضدزنگ سپاهان و سپنتا

لوله گاز فولادی ضدزنگ سپاهان و سپنتا از جمله برندهایی هستند که بیش‌ترین کاربرد را در گازکشی دارا می‌باشند. این لوله‌های فولادی به علت خاصیت ضدزنگی در مناطق مرطوب استفاده می‌شوند و دارای نصب آسانی هستند. از معایب این لوله می‌توان به امکان ترک خوردگی در طول زمان اشاره کرد. به همین علت معمولا تنها در لوله کشی گاز داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2) لوله گاز فولاد گالوانیزه سپاهان

لوله گاز فولاد گالوانیزه سپاهان یکی از محصولات تولیدی سپاهان است که به علت اعمال فرآیند گالوانیزاسیون بر سطح آن از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است. از این لوله برای خطوط گاز داخلی و خارجی و خطوط آب‌رسانی استفاده می‌کنند. این لوله به علت دشواری نصب و اجرا، نسبت به سال‌های گذشته چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

3) لوله گاز آهن سیاه کچو

یکی از متداول‌ترین لوله‌های گازی، لوله گاز آهن سیاه کچو است. از این لوله‌ها در خارج و داخل خانه برای لوله‌کشی استفاده می‌شود و نسبت به فشار و حرارت، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از معایب آن می‌توان به خوردگی در طول زمان اشاره کرد.

لوله های مناسب برای گازکشی

4) لوله گاز پی وی سی سپاهان و سپنتا

لوله‌های گازی سپاهان و سپنتا از باکیفیت‌ترین انواع لوله گاز پی وی سی به حساب می‌آیند و برای خطوط گاز زیرزمین خارجی، عملکرد خوبی دارند. این لوله‌ها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند و فرآیند نصب نسبتا سختی دارند.

5) لوله گاز HDPE سپاهان

لوله HDPE همچون لوله PVC، برای خطوط انتقال اصلی بیرونی و زیرزمینی مورد استفاده بسیاری قرار می‎گیرد. لوله گاز سپاهان یکی از بهترین برندهای لوله گاز HDPE است. این لوله‌های پلاستیکی، منعطف هستند و دارای قیمت کمی می‌باشند.

فاکتورهای لازم برای انتخاب لوله برای گازکشی

پارامترهای مهم در انتخاب لوله برای گازکشی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. جنس لوله گازی
  2. ضخامت و وزن لوله گازی
  3. مقدار مقاومت در برابر فشار، خوردگی و ضربه
  4. مقاومت در برابر حرارت و نور خورشید
  5. قیمت لوله گازی
  6. مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  7. استاندارد لوله مصرفی
  8. طریقه نصب، اجرا و اتصالات لوله گازی
  9. کیفیت ساخت لوله

قیمت لوله گاز کشی

قیمت لوله برای گازکشی متناسب با سایز و اندازه لوله، نوع لوله و کارخانه تولیدکننده، ضخامت، روش تولید و غیره، محاسبه می‌گردد. به طور کلی قیمت هر شاخه لوله گاز مابین 335 هزار تومان تا 2 میلیون و 750 هزار تومان می‌باشد.

جمع بندی

سیستم گازکشی در هر ساختمان و سازه‌ای حائز ارزش و اهمیت بسیاری است. به تناسب نوع سازه و کاربری مدنظر، از 2 شیوه لوله‌کشی توکار و روکار استفاده می‌نمایند که هر کدام از آن دارای مشخصات منحصر به خود است. برای انتخاب بهترین لوله برای گازکشی لازم است که پارامترهای مختلفی همچون قیمت لوله، استاندارد ساخت، ضخامت، کیفیت و غیره بررسی گردد.

منبع (Resource): MULTILAYER GAS PIPING SYSTEM

سوالات متداول

عوامل موثر بر قیمت لوله گاز کشی چیست؟

قیمت لوله برای گازکشی متناسب با سایز و اندازه لوله، نوع لوله و کارخانه تولیدکننده، ضخامت، روش تولید و غیره، محاسبه می‌گردد.

انواع لوله برای گاز کشی کدام است؟

انواع لوله برای گازکشی شامل لوله توکار و روکار می‌باشد.