یکی از دغدغه‌هایی که از ابتدای شروع هر کار و پروژه کوچک و بزرگی تا انتهای آن، مسئله‌ای جدی و حائز اهمیت به حساب می‌آید، هزینه‌های شروع کار و نیروهای کار است. پرواضح است که هر قدر پروژه تخصصی‌تر و به صنایع سنگین مرتبط‌تر باشد، قیمت متریال و دستمزد و به‌طور کلی پروژه بالاتر می‌رود.

یکی از مهم‌ترین صنایعی که امروزه زندگی تمام انسان‌ها به آن وابسته است، صنعت عمران و ساختمان سازی می‌باشد. باتوجه به متریال مصرفی بالا در این صنعت، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های ساخت نیز بالا باشد! اما راه حل چیست؟ اگر برای شما نیز جالب است که با روش‌های کاهش هزینه ساخت و ساز آشنا شوید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید.

چگونه می‌توان هزینه های ساختمان سازی را کاهش داد؟

اگر قصد داشته باشید که هزینه‌های پروژه ساختمانی خود را کاهش دهید و در صرف هزینه‌ها، صرفه‌جویی نمایید، احتمالا در قدم اول و با مشورت با اهل صنعت، به این نتیجه می‌رسید که با افزایش مقاومت سازه و طول عمر آن، می‌توانید هزینه‌هایی را که در آینده احتمال به وجود آمدن آن‌ها وجود دارند را حذف کنید.

اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که چگونه می‌توان پیش از شروع، هزینه‌ ساخت و ساز را کم کرد؟ در ادامه مطلب چند روش کاربردی را معرفی خواهیم کرد.

همه چیز در مورد صنعت ساختمان سازی

هزینه های ساخت و ساز شامل چه مواردی می‌شود؟

پیش از آن‌که اقدام به کاهش هزینه ساخت‌و‌ساز کنیم، لازم است با مهم‌ترین هزینه‌های ساختمان‌سازی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، آشنا شویم:

  • هزینه زمین و محل احداث
  • هزینه‌های مربوط به مجور ساخت
  • دستمزد نیروی کار
  • هزینه مصالح ساختمانی
  • تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای کار

7 روش کاهش هزینه ساخت و ساز

پیش از این به بررسی مهم‌ترین هزینه‌های ساختمان سازی پرداختیم. هزینه انجام هر کار و پروژه‌ای، مستقیما متاثر از قیمت مواد اولیه است. بنابراین لازم است به کمک چند روش هزینه مصالح مصرفی را که اصلی‌ترین بخش هزینه را شامل می‌شود، کاهش دهیم. حال قصد داریم روش‌هایی برای کاهش هزینه ساخت و ساز و مصالح مصرفی، معرفی نماییم:

  1. مصالح ساختمانی را پیش خرید کنید

در وهله اول برای کاهش هزینه ساخت‌و‌ساز، مصالح را پیش خرید کنید. این راهکار، به برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت پروژه برمی‌گردد. نوسانات قیمت آهن در چند سال اخیر نشان داده است که قیمت مقاطع فولادی همواره در آینده افزایش می‌یابد. بنابراین، پیش‌خرید کردن مصالح به نوعی حفظ سرمایه محسوب می‌شود.

2. از حذف واسطه ها غافل نشوید

از دیگر روش‌های کاهش هزینه ساخت‌و‌ساز، حذف واسطه است. اگرچه نمی‌توان منکر آسانی خرید از واسطه‌ها به جای تامین‌کنندگان شد، با این حال لازم است بدانید با حذف واسطه به میزان قابل توجهی امکان کاهش هزینه ساخت و ساز را خواهید داشت. هر قدر میزان واسطه در خرید کالا بیش‌تر باشد، قیمت تمام شده نیز برای خریدار بالا خواهد رفت.

کارخانه شاهین فلز سپاهان با برخورداری از کادری مجرب و متخصص، به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مقاطع فولادی در ایران فعالیت دارد.

3. میزان مصالح مورد نیاز را به طور دقیق برآورد کنید

در اجرای این راهکار، تنها یک مهندس سازه باتجربه می‌تواند به شما کمک نماید. متره دقیق و اصولی، به شما کمک می‌کند تا مصالح و مقاطع فولادی مورد نیازتان را به‌درستی تخمین بزنید و بابت مصالحی که استفاده‌ای ندارند، هزینه‌ای نپردازید.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که شما مکان مناسبی برای انبار کردن مقاطع فولادی نداشته باشید و این مقاطع در مجاورت هوای آزاد و بارندگی، دچار زنگ‌زدگی شوند و دیگر نتوانید از آن‌ها استفاده کنید. از طرف دیگر اگر  مصالح ساختمانی را کم‌تر از نیاز تهیه کنید، مجبور می‌شوید برای تهیه کسری، وقت و هزینه‌ زیادی صرف نمایید.

4. نوسانات بازار را در نظر بگیرید

بازار آهن و فولاد در این سال‌ها از نوسانات قیمتی بسیاری عبور کرده است و عوامل مختلفی از سیاست‌های اقتصادی داخلی گرفته تا سیاست خارجی و نوسانات قیمت دلار، بر قیمت آهن‌آلات تاثیر زیادی می‌گذارد. این که بدانید چه زمانی قیمت آهن‌آلات در پایین‌ترین حد خود در سال قرار دارد یا چه زمانی قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا کند، به شما کمک می‌کند که در خرید مصالح ضرر نکنید. بنابراین لازم است که مراکز معتبر فروش را برای استعلام قیمت دنبال نمایید.

5. جذب ارزان‌های بی کیفیت نشوید!

هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. اگرچه مهم است که در خرید مصالح به جنبه‌های اقتصادی آن نیز توجه داشت، اما هیچ‌گاه نمی‌توان کیفیت را فدای کمیت کرد. شاید در مراحل اول این‌طور به نظر رسد که در خرید خود سود بسیاری کرده‌اید، اما پس از مدت زمانی، متحمل هزینه‌هایی سنگین خواهید شد که در مواردی این هزینه حتی از قیمت خرید مصالح باکیفیت نیز بیش‌تر خواهد شد! بنابراین مهم است که برای کاهش هزینه ساخت و ساز، از مصالح بی‌کیفیت استفاده نشود.

6. مدیریت پروژه را جدی بگیرید

مدیریت پروژه در حقیقت به معنای خرد کردن فرآیند اجرای یک پروژه به فرآیندهای کوچک، ایجاد ارتباط میان آن‌ها و تخصیص منابع لازم برای هر کدام است که بر اساس برنامه زمان‌بندی پروژه انجام می‌شود. مسلم است که برای مدیریت صحیح منابع و زمان در پروژه‌تان، به یک مهندس صنایع نیاز دارید و با کمک او می‌توانید هزینه‌های مازاد ناشی از عدم مدیریت صحیح مصالح را کاهش دهید.

علاوه بر آن پیمانکار متخصص و حرفه‌ای نیز سازه شما را باکیفیت بالا می‌سازد و هم از ضرر و زیان‌های ناشی از اجرای ضعیف کار، جلوگیری می‌کند و هم مصالح خریداری ‌شده را هدر نمی‌دهد و از آن‌ها به‌صورت بهینه استفاده می‌کند. بنابراین به کاهش هزینه ساخت و ساز کمک بسیاری می‌کند.

انتخاب چنین پیمانکاری، یکی از چالش‌های هر کارفرما در صنعت ساختمان است. اگرچه دستمزد اکیپ‌های اجرایی حرفه‌ای قاعدتا بیشتر است؛ با این حال می‌توان از کیفیت خروجی کار مطمئن شد.

7. از شیوه‌های مدرن ساختمان سازی بهره ببرید

استفاده از شیوه‌های مدرن ساختمان سازی، برخلاف آن چیزی که احتمالا به نظر می‌رسد، در بسیاری از موارد منجر به کاهش هزینه ساخت و ساز می‌گردد. به عنوان مثال سازه lsf یا سبک، همان ایمنی سازه‌های فلزی معمولی را دارد اما وزن آهن‌آلات به‌کاررفته در آن، به مراتب کم‌تر است.

همچنین سرعت اجرای این سازه در مقایسه با انواع دیگر سازه، بسیار بیش‌تر است که این امر مزیت مهمی محسوب می‌شود. استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته و مصالح ترکیبی نیز می‌تواند هزینه‌های ساختمان‌سازی را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی اهمیت ساختمان سازی به شیوه اصولی و تاثیر آن در کاهش هزینه ساخت و ساز پرداختیم. به کمک روش‌های بسیاری می‌توان در پرداخت‌ها صرفه‌جویی نمود و حتی با حفظ سرمایه، در زمان‌هایی که لازم باشد، می‌توان این هزینه را در بهبود قسمت‌های مختلف ساختمان مصرف کرد.

با کمک روش‌هایی همچون حذف واسطه‌ها، مدیریت صحیح پروژه، پیش خرید مصالح ساختمانی، استفاده از شیوه‌های مدرن ساختمان سازی و غیره، می‌توانید در هزینه‌های خود تا جای ممکن صرفه‌جویی نمایید.

منبع(Resource): 8 Strategies for Reducing Construction Costs

سوالات متداول

کاهش هزینه در پروژه های ساختمانی چگونه امکان‌پذیر است؟

بادرنظرگیری مواردی همچون محل احداث، هزینه مصالح مصرفی، نیروهای کار و غیره می‌توان برآورد قیمتی حدودی انجام داد و به کمک آن از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد.

راهکارهای کاهش هزینه ساخت و ساز چیست؟

به کمک روش‌های بسیاری همچون حذف واسطه‌ها، توجه نوسانات بازار، مدیریت دقیق پروژه، برآورد میزان مصالح مورد نیاز و غیره می‌توان هزینه ساخت و ساز را کاهش داد.