هر شخص فعال در صنعت‌های خودروسازی، عمران، پتروشیمی و صنایع مشابه، به خوبی از اهمیت ورق‌های فولادی که یکی از پرکاربردترین متریال هستند، آگاه می‌باشد. در کشور ایران تولیدکننده‌های مختلفی برای ورق‌های فولادی وجود دارند. دو مورد از معروف‌ترین تولیدکننده‌ها، اکسین اهواز و کاویان اهواز می‌‌‌‌باشد.

در مطلب پیش رو قصد داریم ضمن معرفی این دو ورق فولادی و ویژگی‌های آن‌ها، به بررسی تفاوت ورق اکسین و کاویان بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید. برای استعلام قیمت ورق به لینک درج شده، مراجعه نمایید.

ورق اکسین چیست؟

شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید. شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده است.

ورق اکسین، ورقی فولادی است که در کارخانه‌ی اُکسین تولید و عرضه می‌شود. ورق اکسین در دسته‌ ورق‌های سیاه جای می‌گیرد؛ در نتیجه، به وسیله‌ی نورد گرم پرداخته و تولید می‌گردد. به عبارت دیگر ورق اکسین، همان ورق سیاه است که طی نورد گرم به تولید می‌رسد.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

انواع ورق اکسین کدام است؟

در کارخانه فولاد اکسین، انواع و گریدهای مختلفی از ورق اکسین به تولید می‌رسد که شامل انواع زیر می‌باشد:

  • ورق اکسین  St37
  • ورق  St52
  • ورق 34CrMo4
  • ورق اکسین  A517 Gr B
  • ورق  A283 Gr C
  • ورق اکسین  A516 Gr 70
  • ورق  APIL X65
  • ورق  A573 Gr 70
  • ورق  API5L X60

موارد استفاده ورق اکسین چیست؟

با توجه به آن‌که ورق اُکسین در ابعاد، ضخامت‌ها و سایزهای خاصی تولید می‌شود، کاربردهای منحصر به خود را نیز خواهد داشت. قابل توجه است که خریداران عمومی به سراغ خرید ورق‌های اکسین نخواهند رفت و تنها هنگامی که قصد خرید ورق سفارشی داشته باشند، ورق اکسین را خریداری خواهند کرد. به‌طور کلی موارد استفاده این ورق فولادی شامل موارد زیر می‌شود:

ورق اکسین اهواز
  • ساخت ماشین‌آلات صنعتی و نیمه‌صنعتی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • ساخت ماشین‌های سنگین حمل‌ونقل
  • ساخت انواع کشتی‌های نظامی یا غیر نظامی
  • تولید اتومبیل و به‎طور کلی صنعت خودروسازی
  • ساخت بعضی از لوله‌های فولادی با ضخامت بالا و ابعاد خاص

استاندارد ساخت ورق اکسین

تولید ورق اکسین اهواز، طبق استانداردهای زیر می‌باشد:

  • استاندارد مدیریت کیفیت 9001: 2008  ISO
  • استاندارد مدیریت زیست محیطی 2004:14001 ISO
  • استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای 18001:2007  OHSAS
  • استاندارد مدیریت کیفیت – رضایتمندی مشتری – راهنمایی هایی جهت اصول رفتاری سازمان 10001:2007 ISO
  • استاندارد مدیریت کیفیت – رضایتمندی مشتری – راهنمایی هایی برای رسیدگی به شکایات در سازمان ها 10002:2014 ISO
  • گواهینامه انطباق محصول با الزامات ایمنی و سلامتی اتحادیه اروپا  CE
  • گواهینامه تایید فرآیند ساخت از موسسه رده بندی ایرانیان  ICS  

ورق کاویان چیست؟

شرکت فولاد کاویان در تاریخ 19 اسفند 1354 در زمینى با مساحتى بالغ بر 31 هکتار واقع در کیلومتر 9 جاده اهواز-خرمشهر و در مجاورت شرکت نورد و لوله اهواز و شرکت گروه ملى صنعتى فولاد ایران و بعنوان مکمل زنجیره محصولات فولادى و تأمین کننده مواداولیه مورد نیاز کارخانجات یادشده تاسیس شد.

ورق کاویان نیز همچون ورق اکسین، ورقی فولادی است که در کارخانه کاویان تولید می‌گردد. فرآیند تولید ورق در کارخانه کاویان، به این صورت است که ابتدا مواد اولیه یا اسلب مورد نیاز از تولیدکنندگان داخلی یا خارجی تهیه شده و در کوره‌های پخت قرار می‌گیرد. دمای مورد نیاز برای ذوب آن‌ها 1200 درجه سانتی‌گراد است. به همین ترتیب، از ذوب به واحد پوسته‌زدایی منتقل می‌شوند.

در این قسمت مواد اولیه‌ای که در دمای ذوب قرار گرفته‌اند، پوسته‌زدایی می‌شوند و سپس در دستگاه نورد قرار می‌گیرند تا ضخامت آن‌ها کاهش پیدا کند. برای کنترل میزان سلامت و ضخامت ورق‌ها از اشعه گاما استفاده می‌کنند.

نهایتا محصولات تولید شده پس از مرحله موج‌گیری در ابعاد مشخصی برش‌کاری می‌شوند و مرحله خنک سازی بر روی آن‌ها اعمال می‌گردد. در انتها ورق سیاه تولیدی، بسته بندی شده و به بازار آهن آلات ارسال می‌شود.

ورق کاویان چیست؟

محصولات ورق کاویان چیست؟

شماری از مهم‌ترین محصولات این کارخانه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ورق سیاه– ورق سیاه کارخانه کاویان به شکل فابریک، رول و برش خورده و با ضخامت‌هایی مابین 8 تا 40 میلی‌متر، عرض 600 در 1500 و طول 3000 تا 12000 عرضه می‌گردد.
  2. ورق آجدار– ورق آجدار مانند ورق سیاه با نورد گرم تولید می‌گردد و بر روی سطح خود دارای برجستگی‌هایی می‌باشد. این برجستگی‌ها سبب ایجاد مزایایی مانند جمع نشدن آب روی پشت بام خانه‌ها، کاهش اصطکاک و غیره می‌گردد. ورق آجدار به شکل فابریک و رول و در وزن سبک و سنگین در این کارخانه عرضه می‌گردد.
  3. ورق روغنی– مواد اولیه ورق روغنی، ورق سیاه است و برخلاف انواع قبل با فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. ورق‌های روغنی به علت روغن‌کاری در مقابل پوسیدگی مقاومت زیادی دارند.
  4. میلگرد– میلگرد فولادی که برای افزایش استحکام ساختمان و در هنگام بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اندازه‌های مختلف در این کارخانه عرضه می‌شود.

استاندارد ورق کاویان چیست؟

تمامی محصولات کارخانه فولاد کاویان براساس استانداردهای جهانی مانند DIN, IN, ASTM و EN10163 به تولید می‌رسند. همچنین این شرکت قبل از عرضه محصولات به بازار، آزمایشات مختلفی بر اساس استانداردهای بین المللی بر روی محصولات خود اعمال می‌کند.

تمامی محصولات تولید مجموعه کاویان قبل از عرضه به بازار تست های کشش را بر اساس استاندارد EN10002 طی می‌کنند. علاوه بر تست کشش بر روی محصولات تست ضربه نیز بر اساس استاندارد EN10045 انجام می‌گیرد. افزون بر آن در صورت تمایل مشتری امکان انجام انواع تست‌های مکانیکی و آنالیز شیمیایی محصولات این شرکت نیز وجود دارد.

تفاوت ورق اکسین و کاویان

تا به این قسمت به بررسی تفاوت‌های این دو ورق پرداختیم. حال قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که تفاوت ورق اکسین و کاویان چیست. در ادامه مطلب تفاوت ورق اکسین و کاویان را بررسی کرده‌ایم:

تفاوت ورق اکسین و کاویان

ابعاد و اندازه

اصلی‌ترین تفاوت ورق اکسین و کاویان در اندازه و ابعاد می‌باشد. هر دو کارخانه در زمینه تولید ورق‌های ضخیم (ضخامت بالای 8 میلی‌متر) فعالیت می‌کنند. ورق‌های کاویان معمولا در عرض 1.25 و 1.5 متر و طول 6 متر عرضه می‌شوند.

این در حالی است که ورق‌های اکسین اهواز دارای عرض 2 و 2.5 متر و طول 6 و 12 متر هستند. لازم به ذکر است ورق‌های تولید کاویان و اکسین اهواز به صورت شیت یا فابریک عرضه می‌گردند.

تأمین مواد و فرآیند تولید ورق

دیگر تفاوت ورق اکسین و کاویان در تامین مواد اولیه است. یکی از ویژگی‌های مهم شرکت اکسین اهواز، انجام صفر تا صد فرآیند تولید ورق فولادی است. به بیان آسان‌تر، شرکت اکسین کلیه مراحل مانند استخراج سنگ از معدن، اسلب، نورد و برش را انجام می‌دهد. این درحالی است که اکثر شرکت‎های دیگر همچون کاویان اهواز، اسلب و مواد موردنیاز را از دیگر مراکز خریداری می‌کنند. این امر در کیفیت و قیمت ورق تولید شده، اثرگذار خواهد بود.

جمع بندی

ورق اکسین و کاویان در 2 کارخانه مهم و نام آشنای اکسین و کاویان تولید می‌شوند و محصولات تولیدی هر یک از این کارخانه‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارا می‌باشد. از انواع ورق‌های کاویان و اکسین در صنایعی همچون خودروسازی، پتروشیمی و غیره استفاده بسیاری می‌شود. تفاوت ورق اکسین و کاویان در ابعاد و اندازه و فرآیند تولید ورق می‌باشد.

منبع(Resource): Black sheet

سوالات متداول

قیمت ورق اکسین اهواز به چه صورت است؟

قیمت این ورق فولادی به علت کیفیت بالا نسبتا بالاتر از سایر ورق‌های سیاه است.

کارخانه ورق کاویان در کدام استان است؟

کارخانه ورق کاویان همچون کارخانه اکسین، در اهواز قرار دارد.