پرواضح است که یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در برابر آهن آلات وجود دارد، خوردگی و زنگ‌زدگی آنان می‌باشد و پیشگیری از وقوع این اتفاق همواره دغدغه مصرف کنندگان بوده است. یکی از راه‌های جلوگیری از آن، به کارگیری و استفاده از فلزاتی است که ضدزنگ بوده و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند.

ورق‌های فولادی که از مهم‌ترین مقاطع در صنایع به شمار می‌آیند، در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

یکی از این انواع ورق فولادی، ورق گالوالوم (Galvalume) است که در برابر خوردگی، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، منجر به کاربرد گسترده این ورق شده است.

در این محتوا قصد داریم اطلاعات مفیدی در رابطه ورق ضدزنگ آلوزینک، ویژگی‌ها و کاربردهای آن ارائه دهیم. با شاهین فلز سپاهان همراه باشید.

ورق گالوالوم چیست؟

ورق گالوالوم که با عنوان‌های آلوزینک  (Aluzinc) و زینکالیوم (Zincalume) نیز شناخته می‌شود، از انواع ورق فولادی به شمار می‌آید که با عناصری همچون آلومینیوم و روی، پوشش داده شده است. درصد عناصر موجود در این روکش به شرح زیر است:

عنصر به کار رفتهآلومینیومرویسیلیکون
درصد عنصر55 درصد43.3 درصد1.6 درصد

این ترکیب در پوشش، منجر به مقاومت بالای آن شده است.

ورق زینکالیوم یا گالوالوم

ورق گالوالوم چگونه ساخته می‌شود؟

طبق استانداردهای ساخت، ورق گالوالوم وان مذابی از عنصرهای موردنیاز برای پوشش‌دهی ورق در درصدهای مناسب ایجاد می‌شود. ( روش پوشش‌دهی در این ورق گالوانیزاسیون گرم می‌باشد.) پس از آن ورق از این مواد عبور می‌کند.

قابل توجه است که اگر انجام این فرآیند به صورت رول ورق انجام شود، تماما اتوماتیک و مکانیزه خواهد بود و در صورت آن‌که ورق‌ها به صورت شیت در وان مواد مذاب قرار گیرند، اپراتورها نیز در انجام آن نقش خواهند داشت.

رنگ‌کاری ورق آلوزینک تنها به صورت کوره‌ای انجام می‌گیرد. به همین علت بسیار مستحکم است و پوشش آن در صورت خدشه‌دار شدن، اکسید نمی‌شود و ضدزنگ خواهد بود. در محیط‌ها و شرایط اسیدی، فضاهای مرطوب، فضاهای صنعتی و موارد مشابه، استفاده از ورق گالوالوم بسیار مشاهده می‌شود.

ضخامت ورق آلوزینک

ورق زینکالیوم در اندازه‌های مختلف تولید می‌گردد. با این حال اندازه و ضخامت معمول آن از 0.4 تا 0.8 میلی‌متر و در عرض 1 و نیم و طول دلخواه می‌باشد.

ویژگی ها و مزیت های ورق زینکالیوم چیست؟

این ورق به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، کاربردهای گسترده‌ای داشته و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • شکل پذیری ورق

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق، شکل پذیری بالای آن است. پایه ورق آلوزینک ورق روغنی یا ورق نورد سرد بوده که شکل پذیری و انعطاف مناسبی دارند. با این وجود موادی که در تولید ورق به کار می‌روند، منجر به بهبودی خاصیت شکل پذیری شده و سبب آن می‌شود که ظاهر ورق پس از عملیات فرم‌دهی دچار مشکل و ایرادی نشود.

  • برخورداری از دوام بالا

نظر به مقاومت بالای ورق زینکالیوم، نسبت به سایر انواع ورق فولادی 20 برابر عمر مفید دارد. استحکام و دوام آن مخصوصا آن‌جایی مشخص می‌گردد که این ورق در محیط‌های مرطوب و در تولید سقف نواحی با رطوبت بالا، کاربرد بسیاری دارند.

  • یک‌پارچگی ورق

از دیگر ویژگی‌های مهم این ورق ثبات در کیفت و یک‌پارچگی در ظاهر است. به علت نحوه و فرآیند تولید ورق گالوالوم، سطح و ظاهر محصول نهایی یک‌دست خواهد بود. به همین علت در زمان‌هایی که ظاهر اهمیت داشته باشد، از این ورق استفاده خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌ها و مزایایی که می‌توان برای این ورق نام برد، وزن پایین، امکان برشکاری با لیزر، جوش پذیری و قابلیت رنگ‌کاری است.

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

ممکن است بعضی از افراد ورق گالوانیزه را با ورق آلوزینک به اشتباه گیرند. این در حالی است که این دو ورق در مواردی همچون شکل ظاهر، مشخصات فنی، ابعاد، قیمت و میزان مقاومت در برابر خوردگی متفاوت از یک دیگر هستند.

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

ورق آلوزینک به علت خاصیت‌ ضدزنگی و مقاومت بالا، در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که به شرح زیر می‌باشد:

  • ساخت و ایجاد سقف

از ورق‌های آلوزینک به صورت غیرمستقیم در ساخت سقف استفاده می‌شود. به این صورت که از این ورق‌ها ابتدا ورق‌های رنگی تولید شده و سپس این ورق رنگی را با عملیات فرم‌دهی به اشکال مختلف شیروانی تولید می‌کنند. در مناطق پرباران همچون شمال کشور، اهمیت بالای این کاربرد از ورق مشخص خواهد شد. به طور کلی در سقف سازی، از این ورق برای تولید ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

کاربرد ورق آلوزینک در ساخت سقف
  • ساخت درزگیر

با توجه به ویژگی جوش پذیری ورق زینکالیوم، وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالای آن، از بهترین انتخاب‌ها برای درزگیری است. افزون بر آن، در رابطه با نبشی کشی ساختمان نیز به عنوان درزگیر می‌توان از ورق گالوالوم بهره نمود.

  • پوشش‌های دیوار

در بعضی از ساختمان‌ها، مخصوصا ساختمان‌هایی که دیواره آن‌ها آسیب‌پذیر بوده و یا در معرض ضربه دیدن هستند، از ورق گالوالوم برای نواحی آسیب‌پذیر استفاده می‌گردد. برای مثال، ورودی پارکینگ‌های بزرگ با ورق‌های آلوزینک پوشش داده می‌شود تا آسیب‌های ناشی از برخورد اتومبیل‌ها به کم‌ترین میزان خود رسد.

به جز آن، قسمتی از دیوارها را نیز به کمک این ورق زیباسازی می‌کنند. در بعضی دیگر از موارد، دیوارهای ساخته شده از چوب، با ورق گالوالوم پوشش داده می‌شود و یا برای ایجاد عایق میان دیوار اصلی با محیط بیرون از این پوشش استفاده می‌گردد که عمده کاربرد آن در مناطق سردسیر می‌باشد.

ورق آلوزینک در پوشش های دیوار
  • شبکه آبرو

هدایت آب‌های سطحی به ویژه در قسمت فوقانی ساختمان‌ها، یکی از مسائلی است که در ساخت و ساز در نقاط پربارش حائز اهمیت بسیاری است. به همین هدف نیز در بسیاری از موارد از ورق آلوزینک استفاده می‌شود.

  • فنس یا پرچین

برای ساخت پرچین در بعضی از موارد از ورق گالوالوم استفاده می‌گردد که این کاربری هم به شکل تزئینی و هم به لحاظ امنیتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت ورق آلوزینک

قیمت این ورق تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون وزن، ضخامت، ابعاد، قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار آهن، برند کارخانه تولید کننده و کیفیت آن و غیره همواره در نوسان می‌باشد.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی ورق آلوزینک و کاربردهای آن پرداختیم. این ورق افزون بر نام آلوزینک، با نام‌های گالوالوم و زینکالیوم نیز شناخته می‌شود. این ورق از ویژگی‌هایی همچون شکل پذیری، مقاومت بالا، وزن پایین و غیره برخوردار است. این ورق اگرچه در مقایسه با ورق‌هایی همچون گالوانیزه قیمت بالاتری دارد، با این حال به علت دوام بالا و عمر مفید بسیار آن، از صرف هزینه در آینده جلوگیری خواهد کرد.

منبع(Resource): What is Galvalume

سوالات متداول

ورق گالوالوم چیست؟

ورق گالوالوم که با عنوان‌های آلوزینک  (Aluzinc) و زینکالیوم (Zincalume) نیز شناخته می‌شود، از انواع ورق فولادی به شمار می‌آید که با عناصری همچون آلومینیوم و روی، پوشش داده شده است.

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

این ورق در ساخت و ایجاد سقف، درزگیر، پوشش‌های دیوار و غیره کاربرد دارد.

تولید ورق آلوزینک به چه نحو است؟

ورق آلوزینک، از وان مذابی از عنصرهای موردنیاز برای پوشش‌دهی ورق در درصدهای مناسب ایجاد می‌شود و پس از آن ورق از این مواد عبور می‌کند.