ساختمان سازی و عمران یکی از مهم‌ترین صنعت‌ها می‌باشد که یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان یعنی مسکن را تامین می‌سازد. در ایران نیز به علت وجود بسیاری از مهندسین و متخصصین ساخت و ساز، این صنعت همواره در حال پیشرفت است.

به عنوان مثال ساختمان سازی به‌طور کلی صنعت زمان‌بری به حساب می‌آید. با این وجود مهندسین عمران در تلاش برای افزایش سرعت ساخت و ساز می‌باشند تا علاوه بر کوتاه شدن پروسه، هزینه‌های ایجاد شده را نیز کاهش دهند. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی سریعترین روش ساختمان سازی در ایران بپردازیم. با ما همراه باشید.

0 تا 100 ساختمان سازی

از ابتدا تا انتهای پروژه‌ ساختمان سازی به‌طور کلی شامل مراحل زیر طی می‌شود:

  • تهیه نقشه کار
  • گودبرداری
  • بتن ریزی و آرماتوربندی فونداسیون
  • قالب بندی و بتن ریزی
  • اجرای اسکلت ساختمان
صفر تا صد مراحل ساختمان سازی
  • دیوار چینی
  • شمشه
  • گچ کاری
  • کف سازی و آب بندی
  • کاشی کاری دیوارها
  • تکمیل سقف
صفر تا صد ساختمان سازی

روش های نوین ساختمان سازی در ایران کدامند؟

سه روش نوین ساختمان سازی که در ایران نیز بکار گرفته می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • روش tilt Upاین روش، روشی بسیار ایده‌آل در انبوه سازی و اجرای ساختمان‌های بزرگ است که دیوارها را به صورت افقی بر روی زمین می‌سازند و سپس آن را به حالت قائم بلند می‌کنند. در واقع این روش تاریخچه بسیار قدیمی در روم باستان و خاورمیانه دارد که در حال حاضر با کمک جرثقیل‌های متحرک این روش شتاب بیش‌تری به خود گرفته است.
  • روش stud metal, Stud Woodاز این روش برای ساخت ساختمان‌های سبک اسپرلوس استفاده می‌‌شود که سال‌های بسیاری است که در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا از آن استفاده می‌گردد.

با پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت ساختمان، از صفحات گچی و بتنی پیش ساخته یک سانتی متری در نازک کاری‌ها استفاده می‌کنند که با ایجاد سوراخ در این قطعات امکان عبور سیم برق در لوله‌ها و موارد دیگر فراهم می‌گردد.

  • روش Isolator- امروزه از این روش به علت ایمنی بیش‌تر، سرعت و افزایش کیفیت ساختمان‌های بلند مرتبه استفاده می‌شود. از ایزولیتر در ستون‌ها و تیرهای پیش ساخته برای افزایش مقاومت ساختمان در مقابله زلزله استفاده می‌گردد. همچنین به کارگیری ورق‌های فولادی گالوانیزه به جای سقف‌ها منجر به آن می‌شود که بار وارده به ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
روش های نوین ساختمان سازی

سریعترین روش ساختمان سازی با توجه به چه نکاتی قابل اجرا است؟

از نوع مصالح مصرفی گرفته تا نحوه بکارگیری آن در سازه، از جمله نکاتی هستند که در ساختمان سازی سریع، لازم است به آن توجه شود. در ادامه مطلب، به بررسی کامل این موارد خواهیم پرداخت.

  • استفاده از متریال جدید

اولین و اصلی‌ترین موضوع، استفاده از متریال‌های جدید است. مواد اولیه نوین، نه‌تنها از نظر ایمنی گزینه بهتری خواهد بود، بلکه سبب می‌شود که کارفرما از امتیازاتی مانند کنترل هزینه‌ها بهره ببرد. در ادامه به معرفی این موارد خواهیم پرداخت:

ریل و بست چنگالی

استفاده از ریل و بست‌های چنگالی برای ساپورت و حمایت لوله‌ها و کابل‌ها در دنیا رایج است. بخصوص در سرزمین‌های شرق، مانند چین، بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند روند ساخت یک پروژه عمرانی را تا سه برابر سرعت بخشد. بست‌ها از جنس گالوانیزه هستند و در ایران توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک زیادی ساخته می‌شوند.

جعبه‌های تقسیم فلزی استاندارد

جعبه‌های تقسیم، نوعی بست‌ و متریال‌ فلزی هستند که برای جریان‌سازی در مسیرهای اتصال الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جعبه‌ها از اتصالات در مقابل شرایط مختلف آب‌ و هوایی، جوی، رطوبت، برودت و حرارت محافظت می‌کنند. درصورتی‌که ساخت آن‌ها بر پایه استاندارد باشد، می‌توانند بهره‌وری را افزایش داده و سرعت در پروژه‌های عمرانی را چند برابر کنند.

البته از جعبه‌های تقسیم برق می‌توان در موارد مختلف استفاده کرد. در این متریال از سوکت‌ها، ترمینال‌ها و سوئیچ‌ها نیز استفاده شده است که کار برق‌کشی را به میزان قابل توجهی آسان‌تر می‌کند. این موضوع نیز سبب آن می‌شود که حفاظت اتصالات الکتریکی به شکل بهتری انجام گیرد و پروژه عمرانی نیز زودتر و بهتر پیش رود.

لوله های فولادی برق

ارتقا ایمنی یک ساختمان، بیش از هر مسئله‌ای اهمیت دارد و به وقوع پیوستن آن تنها با بکارگیری متریال جدید و کاربردی امکان پذیر است. نقل و انتقالات صحیح و ایمن کابل‌های برق، فیبر نوری و سیم‌های مسی بهره‌وری یک پروژه عمرانی را چندین برابر افزایش می‌دهد.

لوله‌های فولادی برقی نیز یکی دیگر از محصولاتی هستند که برای هدایت و مسیردهی به کابل‌ها و سیم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، دوام فنی فوق‌العاده‌ای دارند و از جنس فولاد ساخته می‌شوند.

قیمت و نصب آسان لوله‌های فولادی برق از جمله مهم‌ترین مزایایی است که باعث می‌شود این محصول از هر نظر انتخاب مناسبی باشد. لوله‌های فولادی برق می‌توانند درزدار و بدون درز باشند. در مدل‌های بدون درز خبری از جوشکاری نیست که تحت عنوان مانیسمان نیز شناخته می‌شوند و قیمت بالاتری دارند.

لوله‌های فلکسیبل برق

این لوله‌ها را می‌توان در مدل‌های مختلف برای پروژه‌های مسکونی و تجاری استفاده کرد. مهم‌ترین مزیت آن‌ها قابلیت بهره‌گیری در محافظت‌های کابلی و سیم‌های برق خواهد بود. از لوله‌های فلکسیبل برق به‌منظور انتقال انواع کابل‌ها، مسیرهای ورودی و خروجی در ساختمان‌ها، انشعاب از فشارهای قوی و غیره استفاده می‌شود.

روکش‌های مورد استفاده در آن در مقابل حرارت، برودت و رطوبت مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند و برای کاهش هزینه می‌توان از نمونه‌های بدون روکش آن استفاده کرد. این لوله‌ها جایگزین مناسبی برای لوله پلیکا به حساب می‌آیند.

لوله فلکسیبل برق

سینی کابل و برق

یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در کابل‌کشی و سیم‌کشی استاندارد ساختمان‌ها، استفاده از سینی‌ها است. این سینی‌ها در حقیقت به‌عنوان یک جایگزین برای سیم‌کشی باز و یا لوله‌کشی هستند که هم سرعت کار را افزایش می‌دهند و هم از نظر قیمتی، صرفه اقتصادی دارند.

از سینی‌های کابل می‌توان در خطوط برق ولتاژ بالا، کابل‌های توزیع برق، کابل‌های فیبر نوری، سیم‌کشی و تجهیزات و سیستم‌های حساس کنترلی استفاده کرد که متریالی متشکل از استیل، فولاد ضدزنگ و غیره می‌باشد. سینی‌ کابل برق کیفیت ساخت بالایی دارد و از مزایایی همچون استقامت، دوام فنی و مقاومت مکانیکی برخوردار می‌باشد.

  • طراحی با استانداردهای روز دنیا

نحوه طراحی اهمیت ویژه‌ای در بهره‌وری از انواع متریال دارد. تفاوتی ندارد که متریال مورد نظر چه چیزی باشد. به طبع انتظار می‌رود که مقاومت فوق‌العاده‌ای در مقابل خوردگی، حرارت، اکسید و غیره داشته باشند. مسئله کیفیت ساخت و استفاده از روش‌های هوشمندانه طراحی، از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند بهره‌وری یک کالا را افزایش دهد.

لازم به ذکر است که صرف طراحی استاندارد، قیمت و همین‌طور مشخصات فنی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه شرکت سازنده باید بتواند ادعای خود را بر مبنای جوازهایی که دریافت کرده است، اثبات نماید.

  • بودجه بندی منطقی

صرفه اقتصادی یک کار و پروژه، امری است که همواره و برای تمامی اشخاص اهمیت دارد. قیمت مواردی مانند سینی‌های کابل، نردبان‌ها، زانو، بست‌ها، جعبه‌های تقسیم نیز بخش مهمی از پرداخت‌ها و هزینه‌ها خواهند بود. از آن‌جایی که این محصولات معمولا از متریال فلزی ساخته می‌شوند، در بازارهای جهانی ارزش بالایی دارند.

  • کنترل کیفیت و استانداردسازی

گواهی‌های استاندارد کیفیت یکی دیگر از مقوله‌های مهمی است که در سنجش می‌تواند اصالت یک کالا را معین کند. به طبع محصولاتی که بر اساس استاندارد طراحی نشده باشند، نه‌تنها نام و نشانی نخواهند داشت، بلکه فروشنده هیچ راهی برای اثبات کیفیت آن‌ها نیز در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

چنین متریالی مجوزهای لازم برای بهره‌برداری را دریافت نمی‌کند؛ چراکه همه‌روزه حساسیت‌های ساخت و ساز در حال افزایش است.

سریع ترین روش ساخت ساختمان چیست؟

پیش‌تر به بررسی و معرفی مصالحی که سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد پرداختیم. حال قصد داریم به بررسی آن بپردازیم که استفاده از چه فناوری‌هایی، سرعت ساختمان سازی را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر سریعترین روش ساختمان سازی با استفاده چه فناوری‌هایی امکان‌پذیر است.

  • استفاده از تکنولوژی سه بعدی

تکنولوژی سه بعدی یکی دیگر از سریعترین روش ساختمان سازی به حساب می‌آید. این روش مشابه سیستم پیش ریخته‌گری می‌باشد، اما در ابعاد ساختمان متفاوت است، به نحوی که روش ساخت سه بعدی بستگی به فرایند ساخت واحدهای ساختمانی یکپارچه در خارج از محل کار و سپس حمل و مونتاژ آن‌ها با یکدیگر در محل کار دارد.

سیستم تکنولوژی سه بعدی
  • بکارگیری سیستم دوجداره

سیستم دو جداره به داخل ساختمان بستگی دارد، به طوری که دو دیوار نازک در مقابل یکدیگر قرار گرفته و با فاصله معینی از هم جدا می‌شوند و سپس این فاصله با بتن پر می‌شود. این روش در ارتباط با سیستم کف و دیوارهای پیش ساخته است و سرعت ساخت را افزایش می‌دهد.

  • استفاده از مصالح پیش ساخته

استفاده از این مصالح بستگی به فرآیند ریختن دیوارها و کف‌ها از قبل در خارج از محل پروژه یا تاسیسات پروژه دارد و بنابراین آماده به محل کار منتقل می‌شود تا در کنار یک‌دیگر مونتاژ شوند. استفاده از این روش در زمان، صرفه‌جویی زیادی می‌کند که اغلب شامل دیوارها و کف می‌شود؛ چراکه از یک طرح برای تولید بسیاری از قطعات مشابه استفاده می‌شود.

ساختمان سازی در چین

در این مقاله به بررسی سریعترین روش ساختمان سازی پرداختیم. با این حال بکارگیری این روش‌ها تنها تا حدی سرعت ساخت سازه را افزایش می‌دهد. اما یک اتفاق مهمی که به تازگی در اخبار ساختمان و عمران خبرساز شده است، ساخت یک ساختمان 10 طبقه توسط چینی‌ها در تنها 28 ساعت بوده است!

این فناوری، سیستم‌های ساختمانی از قبل آماده شده پیشرفته‌ای است که در آن ساختمان با استفاده از مونتاژ واحد‌های مدولار کوچک کامل که در کارخانه ساخته شده‌اند، تولید می‌گردد. سپس این واحد‌های پیش ساخته در ابعاد یک کانتینر به محل ساختمان منتقل، روی هم سوار شده و پیچ می‌شوند. در آخرین مرحله به ساختمان کاملا آماده، اتصالات برق و آب اضافه می‌شود.

جمع بندی

ساختمان سازی از جمله صنایع در حال پیشرفت در ایران است که با کمک بکارگیری روش‌های مختلفی می‌توان سرعت آن را افزایش داد. سریعترین روش ساختمان سازی با استفاده از متریال جدید همچون لوله فولادی برق، سینی کابل، لوله‌های فلکسیبل و غیره، بکارگیری ساختمان‌های پیش ساخته یا تکنولوژی‌های سه بعدی و غیره امکان‌پذیر است.

منبع(Resource): 6 Fastest Construction Methods For Houses

سوالات متداول

0 تا 100 ساختمان سازی شامل چه مراحلی می‌شود؟

اجرای ساختمان شامل مراحل تهیه نقشه کار، گودبرداری، بتن ریزی و آرماتوربندی فونداسیون، قالب بندی و بتن ریزی، اجرای اسکلت ساختمان و غیره می‎‌شود.

روش‌ های نوین ساختمان سازی در ایران کدامند؟

سه روش tilt Up،  stud metal, Stud Wood و Isolator از جمله جدیدترین و سریعترین روش ساختمان سازی است.

سریعترین روش ساختمان سازی چیست؟

بهره‌گیری از سریعترین روش ساختمان سازی با بکارگیری مصالح نوین، سازه‌های پیش ساخته، طراحی با استانداردهای روز دنیا و غیره امکان‌پذیر است.