در دنیای صنعتی امروز تهیه سوله یکی از به صرفه‌ترین و بهترین روش‌هایی است که می‌توان برای ساخت فضاهای وسیع به کار گرفت. سوله به طور کلی به سازه‌هایی فلزی گفته می‌شود که تمرکز آن بر ساخت و ایجاد محیطی بدون ستون میانی است.

پوشش سقف اکثر سوله‌ها، به صورت شیب‌دار اجرا می‌شود. سوله‌ها با توجه به کاربرد آن‌ها، نقشه کارگاهی و همچنین مساحت و متریال مورد نظر تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ساخت سوله یو بی ام، یکی از جدیدترین روش‌های ساخت سوله، موارد مصرف و مزیت‌های استفاده از آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سوله چیست + انواع سوله و کاربرد آن

سوله یو بی ام چیست؟

سوله یو بی ام یا سوله قوسی یکی از انواع سوله است که امروزه کاربرد فراوانی دارد. در حقیقت سوله دارای سه نوع تیرورقی، سوله خرپایی و سوله یو بی ام است.

این سوله به کمک دستگاهی به نام (Ultimate Building Machine)یا به اختصار UBM ساخته می‌شود. سقف سوله یو بی ام، قوسی شکل است و به طور معمول، این سوله از جنس ورق گالوانیزه است.

سوله آشیانه ای چیست؟

سازه آشیانه‌ای از نوع سازه قوسی پوسته‌ای است که از نظر کاربردی جایگزین مناسبی برای سازه‌های معمول در صنعت ساختمان سازی است. اجرای این سازه نسبت به سازه‌های متداول، صرفه اقتصادی بسیاری دارد و سرعت نصب آن بالا است.

این نوع سوله از سال 1940 در آمریکا و معمولا در صنایع نظامی به‌عنوان روشی جدید بکار گرفته می‌شود. در دو دهه اخیر استفاده از این سیستم در سایر صنایع نیز توسعه یافته است. در این سوله، اسکلت (شامل ستون‌ها و تیرها و سایر قطعات اتصال) حذف شده و سقف سازه نقش باربری و پوشش را بصورت هم‌زمان به عهده دارد. در فرآیند ساخت، ماشین آلات و مواد اولیه همزمان به محل پروژه حمل شده و در حداقل زمان، قطعات تولید و مونتاژ می‌گردند.

سوله UBM چگونه ساخته می‌شود؟

این نوع از سوله‌ها در مقایسه با سازه‌هایی مانند سوله تیر ورقی و سوله خرپایی ارزان‌تر و به صرفه‌تر هستند. این نوع سوله‌ها فاقد اسکلت هستند و فرایند تولید آن‌ها طی چندین مرحله توسط دستگاه‌های سیار UBM انجام می شود.

ساخت سوله یو بی ام
ساخت سوله یو بی ام

در روش ساخت این سوله، دستگاه‌ها و تجهیزات به مقصد و محل نصب منتقل شده و سوله در آنجا ساخته می‌شود. طی این عملیات، دستگاهی به نام CSU بر روی تریلر و یا کشنده‌ها نصب می‌شود. در مرحله بعد، نرم‌افزاری به نام MIS PROSOFT اطلاعاتی اعم از طول، عرض، ارتفاع، مقدار بار برف، میزان سرعت و مقاومت در برابر باد را دریافت می‌نماید.

دستگاه ذکر شده براساس این اطلاعات نقشه کلی سازه را طراحی، فرم‌دهی و تولید پانل‌ها را آغاز می‌کند. در این روش غالبا برای پوشش سقف یا دیوار از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. همچنین برای این‌که این پوشش خاصیت عایقی خوبی داشته باشد، از هسته مرکزی پلی یورتان در ساندویچ پانل استفاده شده که به آن ساندویچ پلی یورتان گفته می‌شود.

دستگاه ساخت ubm چیست؟

دستگاه‌های تولید UBM انواع مختلفی دارند و عبارتند از: دستگاه تولید قوس بزرگ، دستگاه تولید قوس کوچک، دستگاه تولید پانل دیواری، برنامه نرم‌افزار آنالیز کننده. قابل ذکر است که اداره این دستگاه‌ها با نیروی انسانی انجام می‌گیرد.

همچنین دستگاه‌های عایق‌کاری در تولید سوله یو بی ام شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دستگاه عایق کاری پاششی مواد ضد حریق
  • دستگاه عایق کاری پاششی پلی یورتان
  • دستگاه مونتاژ و دوخت اجزای سوله

انواع سوله های یو بی ام

این سوله‌ها، براساس شکل و نوع کاربری که دارند، به 3 نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سازه Q شکل

این روش از نظر اقتصادی یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های ساخت سولهUBM است. طراحی این نوع سازه‌ها به نحوی انجام می‌گیرد که سازه‌ها از هر دو طرف بر روی زمین قرار می‌گیرند و به همین خاطر هم با نام زمین به زمین معروف هستند. در این نوع سوله‌ها نیازی به ساخت دیوار در اطراف وجود ندارد و سازه مورد نظر نقش دیوار را ایفا می‌کند که همین امر، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این روش است.

سازه R شکل

این نوع از سازه‌ها از دو طرف به سمت دیوار و یا ستون قرار گرفته و به دلیل تماس این سازه از اطراف بر دیوار، با نام دیوار به دیوار معروف هستند.

سازه T شکل

این روش با نام زمین به دیوار شناخته می‌شود. علت آن نیز این است که برای اجرای این روش، سازه از یک طرف بر روی زمین و از طرف دیگر بر روی دیوار قرار می‌گیرد.

مزایای سوله یو بی ام چیست؟

سوله UBM به علت مزیت‌های منحصربه فرد خود، مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. شماری از این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • به دلیل استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت این سوله، سازگاری بالایی با محیط‌زیست وجود دارد.
  • نسبت به سوله تیر ورقی، هزینه نگه‌داری کم‌تری دارد.
  • در ساخت این روش، برای ایجاد اتصال نیاز به جوشکاری نیست.
  • این سوله، سبک و ظاهری مدرن دارد.
سوله سازی مدرن
سوله سازی مدرن
  • به علت ورق مصرفی در آن، نسبت به دیگر سوله‌ها، به‌خصوص سوله تیر ورقی، وزن کم‌تری دارد و همین امر سبب تسهیل نصب آن می‌شود.
  • یکی دیگر از مزایای قابل توجه این نوع از سازه‎ها، انعطاف‌پذیری بسیار بالای آن‌ها در ساخت است. به این صورت که مشتریان می‌توانند برحسب دلخواه و سلیقه خود طول، عرض و ارتفاع این نوع سوله‌ها را تغییر دهند. به عنوان مثال عرض این نوع سازه‌ها از 10 تا 20 متر و ارتفاع آن‌ها می‌تواند مابین 5 تا 12 متر باشد.
  • به دلیل استفاده از با کیفیت‌ترین متریال در ساخت، این نوع سوله از لحاظ فیزیکی و مکانیکی بسیار مقاوم است، به نحوی که در برابر حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند آتش‌سوزی، بارش برف سنگین و طوفان هایی تا 250 کلیومتر در ساعت آسیب نمی‌بیند. همچنین قدرت تحمل زلزله‌هایی تا 7 ریشتر را هم دارند.
  • این سوله دارای خاصیت عایق حرارتی مناسبی در برابر سرما و گرما است.
  • استفاده از ورق‌‍‌های گالوانیزه در ساخت این سوله، مقاومت آن‌ها را در برابر زنگ‌زدگی و اصطکاک بسیار بالا می‌برد.
  • سرعت ساخت در این نوع سوله تا پنج برابر بیشتر از دیگر انواع آن است و همین امر سبب اقتصادی بودن این نوع از سوله‌ها خواهد بود؛ چراکه پروژه با سرعت بیشتری به اتمام می‌رسد، در نتیجه به کارگر کمتری برای طراحی سوله نیاز می‌شود.

معایب سوله ubm

پیش‌تر به بررسی مزایای این نوع از سوله پرداختیم. در کنار تمامی ویژگی‌های منحصر به فرد آن، سوله UBM معایبی نیز دارد که این مشکلات به شرح زیر هستند:

  • در این روش به دلیل ایجاد قوس زیاد، در ساخت ارتفاع و دهانه بلند محدودیت وجود دارد.
  • یکی از مشکلات سوله‌های UBM این است که امکان جابه‌جایی این نوع سوله‌ها وجود ندارد. به دلیل آ‌‌ن‌که هم ورق‌ها به یک‌دیگر دوخته شده‌اند و هم ورق‌ها به شکل قوس‌دار طراحی شده‌اند و با هیچ نوع وسلیه‌ای نمی‌توان آن‌ها را به مکان‌های دیگر انتقال داد.
  • امکان نصب جرثقیل سقفی در این روش وجود ندارد. در حالی‌که در دو نوع دیگر سوله امکان‌پذیر است.
  • از آن‌جایی که در ساخت این سوله، تمام دستگاه‌ها و تجهزات باید به محل نصب منتقل شوند، ساخت آن برای مساحت‌های زیر 1000 متر مربع توجیه اقتصادی ندارد.
  • از سوله یو بی ام برای مرغ‌داری‌، دام‌داری، دارویی و مواردی که در برابر رشد باکتری و میکروب حساس هستند، نمی‌توان استفاده کرد. علت این موضوع این است که برای ساخت سوله UBM از فوم پلی یورتان استفاده شده است که می‌تواند بو را به خود جذب کرده و امکان ضد‌عفونی آن‌ها نیز وجود ندارد.
  • در فصول تابستان و زمستان، به علت آن‌که تبادل انرژی بسیار بالا است، هدر رفت انرژی افزایش پیدا می‌کند و این امر برای سوله ضرر به حساب می‌آید.

کاربردهای سوله UBM

سوله‌های یو بی ام به علت مزیت‌های بسیار آن، مورد مصرف بسیاری از مراکز قرار گرفته است. تعدادی از مکان‌هایی که می‌توان در آن از سوله یو بی ام بهره نمود، به شرح زیر می‌باشد:

کاربرد یو بی ام در ورزشگاه
کاربرد یو بی ام در ورزشگاه
  1. ساخت ورزشگاه‌ها
  2. برخی از پارکینگ‌ها
  3. سالن‌های همایش
  4. مراکز تجاری
  5. برخی مناطق مسکونی

قیمت سوله یو بی ام

برای برآورد قیمت ساخت سوله باید مواردی از جمله نوع سوله و نوع اتصالات، جنس مصالح استفاده شده، محل احداث، ابعاد و ارتفاع سوله را در نظر گرفت. در مورد سوله یو بی ام می‌دانیم که با توجه به روش ساخت سوله و به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی برای مساحت‌های زیر 1000 متر مربع از این روش ترجیحا استفاده نمی‌شود. 

از طرف دیگر انتقال دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت این سوله به محل احداث نیز هزینه‌بر است. در نهایت با توجه به مواردی که گفته شد و شرایط هر سفارش، برای خرید و ساخت سوله مشورت با شرکت مورد نظر حائز اهمیت است.

کلام آخر

در این مقاله، به یکی از جدیدترین انواع روش ساخت سوله که با نام سوله یو بی ام شناخته می‌شود، پرداختیم. باید توجه داشت برای مونتاژ این نوع از سوله، نیاز به همکاری با تیمی حرفه‌ای و باتجربه خواهید داشت.

قابل توجه است که برای اجرای این سوله‌ها می‌توان از کم‌ترین نیروی انسانی کمک گرفت؛ چراکه می‌توانید تمامی متعلقات سازه را با استفاده از کامیون و یا کشنده، حمل و به محل مورد نظر انتقال دهید و در همان محل عملیات نصب را اجرا کنید.

سوالات متداول

سوله قوسی چیست؟

سوله یو بی ام به علت دارا بودن قوس در قسمت فوقانی آن، سوله قوسی نامیده می‌شود.

قیمت سوله ubm به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این سوله به مواردی همچون نوع اتصالات، جنس مصالح استفاده شده، محل احداث، ابعاد و ارتفاع سوله و غیره بستگی دارد.

انواع سوله کدام است؟

سوله دارای سه نوع سوله تیرورقی، سوله خرپایی و سوله یو بی ام است.