سپری از جمله مقاطع فولادی است که در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی برای درب و پنجره، ستون، سقف استفاده می شود. این مقطع فولادی در صنعت سدسازی، گاردریل و ساخت سازه فولادی نیز کاربرد دارد.

انواع محصولات فولادی و کاربرد + 3 نکته خرید مقاطع فولادی

در این مقاله قصد داریم به سوال شما مبنی بر سپری چیست، پاسخ مناسبی ارائه دهیم. علاوه بر این، به توضیح کامل در مورد روش تولید و موارد مصرف سپری نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

سپری چیست؟

سپری یا پروفیل T یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی است. طرح ظاهری آن مانند حرف T لاتین است و از جان و بال بلند تشکیل می شود. برای تولید سپری از دو روش پرسی و فابریک استفاده می کنند.

گاهی مواقع، تیرآهن را به شکل طولی از دو طرف در اندازه مساوی برش می زنند و سپری تولید می کنند.

قصد خرید سپری آهن دارید؟

جهت استعلام قیمت با کارشناس فروش تماس بگیرید

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

روش تولید سپری چیست؟

قبلا ذکر کردیم که سپری به دو شیوه نورد گرم و نورد سرد ساخته می شود. می توان گفت که اکثر سپری ها تولید شده با نورد گرم هستند. دلیل آن اینکه در شیوه نورد گرم تجهیزات پیشرفته تری استفاده می شود. در این روش سپری تولید شده از کیفیت بیشتری برخوردار است و به نسبت قیمت مناسب تری دارد.

  • ساخت سپری به روش نورد گرم

در روش نورد گرم، شمش‌های آهن با سطح مقطع بالاتر از 230 متر مربع درون کوره، گداخته می‌شوند. سپس این شمش‌های گداخته‌شده را از میان قالب‌های اولیه عبور می‌دهند. این اولین نوردی است که بر روی این شمش‌ها انجام می‌گردد. برای رسیدن به شکل نهایی پروفیل سپری، این نورد باید طی چند مرحله تکرار شود.

در طول نورد اولیه، قطعات را اسکین پاس می‌کنند تا خواص مکانیکی پروفیل به‌دست آمده، بهتر شود. در طی مراحل نورد، اعوجاج زیادی در طول قطعه گداخته پدید می‌آید که با استفاده از قالب‌های فشاری رفع می‌گردند. در نهایت، پروفیل تولیدشده به واحد خنک‌سازی منتقل می‌شود. سپس، محصول نهایی را به واحد بسته‌بندی و کنترل کیفی می‌فرستند.

  • ساخت سپری به روش نورد سرد

نوع نورد سردی که برای تولید پروفیل تی استفاده می‌شود، پرس کردن است. در این روش، با استفاده از قالب‌های پرسی، پروفیل شکل‌دهی می‌شود.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، با برش یک تیرآهن معمولی یا بال پهن نیز می‌توان به دو پروفیل پرسی دست پیدا کرد. بیشتر از برش هوا (گاز استیلن) برای این‌کار استفاده می‌شود. بعد از برش کاری، لبه بریده ‌شده در دو نیمه باید سنگ‌زنی شود.

یک روش دقیق‌تر و ظریف‌تر برای تبدیل تیرآهن به دو پروفیل پرسی، استفاده از برش پلاسمایی است که نیاز به دستگاه مخصوص دارد. پروفیل‌های سپری با جنس آلومینیوم، مس و برنج، با روش اکستروژن تولید می‌شوند. در این روش، ماده اولیه با مواد افزودنی میکس و ذوب می‌گردند.

سپس، مواد ذوب‌شده به درون قالب اکستروژن که دارای سطح مقطع تی شکل است ریخته یا فشرده می‌شود. نتیجه، یک پروفیل با سطح مقطع تی خواهد بود که از حمام آب عبور داده می‌شود تا خنک گردد.

انواع پروفیل سپری کدام است؟

به طور کلی پروفیل تی در جنس‌های آهن، مس، آلومینیوم، برنج و استیل تولید می‌شود. از سپری‌های آلومینیومی، بیشتر در موارد روکاری، سقف‌های کاذب، حمام‌ها و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود و به دلیل استحکام مناسب و نظافت آسان آن، در طراحی فروشگاه‌ها و به طور کلی، معماری مدرن نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا می‌دانید!

ما چگونه عمر فلزات را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهیم؟

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

سپری‌های آهنی و فولادی در دو دسته فابریک و نوردی قرار می‌گیرند.

  • آهنی فابریک
  • آهنی نوردی

پروفیل سپری فابریک دقیقا مطابق با استاندارد مشخص‌شده در جدول اشتال ساخته می‌شود. به بیان دیگر، ابعاد، وزن، عرض و ضخامت بال و جان این نوع از سپری‌ها دقیقا مطابق با جدول اشتال است. سپری آهنی نوردی، وزن کمتری دارد و عرض و ارتفاع بال و جان آن هم همیشه با هم مساوی نیست.

مشخصات سپری چیست؟

سپری نیز مانند هر محصول فولادی دیگری دارای مشخصات منحصر به خود است. در این قسمت با مشخصات این مقطع فولادی آشنا خواهیم شد.

استاندارد سپری

استاندارد سپری

سپری هایی که به شیوه نورد گرم ساخته می شوند دارای استانداردهای زیر هستند:

  • DIN EN 10055
  • DIN59051
  • DIN1022

ضخامت و طول سپری

ضخامت سپری های تولید شده در بازار در اندازه های 0.9 تا 2.5 mm است، اما سپری با ضخامت 2 mm طرفداران بیشتری دارد. طول سپری های تولیدی در 2 سایز 6 و 12 متری برش می خورد و به دو شکل لبه تیز و لبه گرد عرضه می شود.

جدول وزن سپری

در ادامه جدول وزن سپری با طول 6 متر را ارائه داده‌ایم:

ردیفسایز سپریوزن هر شاخه (کیلوگرم)
125.5
22.58
3310.5
43.514
5417.5
64.522
7526
8637.5
9750
10862
11980
121098

سپری آهنی براساس طرح ظاهری

سپری آهنی براساس طرح ظاهری

سپری آهنی طبق طرح ظاهری، به دسته های دیگری دسته بندی می شود که در اینجا به ذکر نام آن ها اکتفا می کنیم.

  • سپری متساوی الاضلاع- در این نوع سپری، جان سپری، دقیقا عرضی برابر با نصف بال دارد و درست در وسط بال قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، عرض و ارتفاع این نوع سپری با هم برابر است.
  • سپری دارای اضلاع نامساوی- در این سپری اندازه ارتفاع به اندازه نصف عرض آن است.
  • سپری دارای ارتفاع زیاد- در سپری‌های با ارتفاع زیاد، برخلاف نوع دوم، ارتفاع بسیار زیادتر از عرض است.

کاربرد سپری چیست؟

سپری از جمله مقاطع پرمصرف فولادی است که در صنایع متنوعی کاربرد دارد و رد پای آن در همه جا دیده می شود. بخصوص در صنعت ساختمان سازی. در ادامه به ذکر چند نمونه از مصارف سپری می پردازیم:

  • تولید درب و پنجره
  • سازه های گلخانه ای
  • استفاده شده در سقف کاذب
  • الصاق پل به ستون
  • استفاده در ستون و خرپا
  • ساخت سازه های فلزی
  • استفاده برای گاردریل
  • صنعت سدسازی

قیمت و خرید آن از کارخانه شاهین فلز سپاهان

قیمت سپری آهنی مانند هر محصول فولادی دیگر وابسته به نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، مواد اولیه و برند کارخانه تولیدکننده است. امروزه تولیدکنندگان در سراسر ایران تولیدکنندگان بسیاری در زمینه تولید و فروش سپری آهنی فعالیت دارند. کارخانه شاهین فلز سپاهان، یکی از عرضه‌کنندگان این محصول فولادی است.

همه روزه می‌توانید برای اطلاع از قیمت سپری و خرید آن با کارشناسان ما با شماره 03145273010 در ارتباط باشید.

جمع بندی

در این مطلب به سوال شما مبنی بر سپری چیست و بیان توضیحاتی درخصوص معرفی سپری، روش تولید، جنس و انواع مختلف آن پرداخته ایم. همانگونه که در تعریف سپری بیان شد سپری یا پروفیل T یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی است. طرح ظاهری آن مانند حرف T لاتین است و از جان و بال بلند تشکیل می شود.

در قسمت روش تولید سپری چیست، دریافتیم که برای تولید سپری از دو روش پرسی و فابریک استفاده می‌کنند. در کاربرد سپری چیست، دریافتیم که سپری کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد که برای نمونه می توان به استفاده از آن در سقف کاذب، الصاق پل به ستون استفاده در ستون و خرپا، ساخت سازه های فلزی و استفاده برای گاردریل اشاره کرد.

منبع (Resource): Steel T profile

سوالات متداول

سپری چیست؟

سپری یا پروفیل T یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی است. طرح ظاهری آن مانند حرف T لاتین است و از جان و بال بلند تشکیل می شود.

روش تولید سپری چیست؟

برای تولید سپری از دو روش پرسی و فابریک استفاده می کنند.

روش تولید سپری به شیوه پرسی چیست؟

در این روش با استفاده از برش تیرآهن سپری تولید می کنند به این صورت که تیرآهن را به شکل طولی از دو طرف در اندازه مساوی برش می زنند و سپری تولید می کنند.