افزایش تحمل بار و مقاومت هر ساختمان، دغدغه اول و اصلی هر مهندس و متخصصی است که وظیفه طراحی و ساخت سازه را بر عهده دارد؛ چراکه هر قدر استحکام یک ساختمان بیش‌تر باشد، ساکنان آن از امنیت بیش‌تری برخوردار خواهند بود.

آیا می دانید نبشی چیست؟ نبشی یکی از مقاطع فولادی در بیس و اساس تولید بناها، سازه‌های بتنی و پروفیل‌ها می باشد که در انواع گوناگونی به تولید می‌رسد. نبشی از پروفیل‌های مقطع باز به شمار می‌آید و نقش مهمی را در زیربنای سازه‌های فولادی ایفا می‌کند.

در مقاله پیش رو قصد داریم که به سوال شما مبنی بر نبشی چیست، پاسخ مناسبی ارائه دهیم و این مقطع را بیش‌تر معرفی کنیم و به بررسی مزایای استفاده از آن بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

نبشی چیست؟

در پاسخ به سوال نبشی چیست باید اشاره کنیم که در واقع این محصول فولادی از مقاطع پرکاربرد در صنایع عمرانی است که انواع مختلفی دارد و به تناسب آن کاربری‌های متفاوتی خواهد داشت. این مقطع از انواع پروفیل باز به شمار می‌آید و از 2 بال مساوی یا نامساوی تشکیل می‌شود. هر یک از این دو، کاربری‌های مختلفی دارند که منجر به تمایز آن‌ها از یک‌دیگر می‌شود. در ادامه به انواع و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع محصولات فولادی و کاربرد + 3 نکته خرید مقاطع فولادی

نبشی به انگلیسی

نبشی به انگلیسی Angel یا steel corner نامیده می‌شود. تعریف انگلیسی آن نیز به این شرح >> a corner whether constituting a projecting part or a partially enclosed space می‌باشد.

بال و جان نبشی چیست؟

پروفیل نبشی از 3 پارامتر بال، طول و ضخامت تشکیل می‌شود. جان در این مقطع نقشی ندارد و گاه نبشی با ناودانی که دارای بال است، اشتباه گرفته می‌شود.

انواع نبشی کدام است؟

گستره تنوع نبشی‌ها بسیار گوناگون است و در انواع مختلفی تولید می‌شود. تا جایی که این مقطع را از منظرهای مختلف دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت و به تفصیل هر یک را شرح می‌دهیم.

انواع نبشی از لحاظ نحوه تولید

در بازار آهن‌آلات نبشی‌ها در 2 نوع فابریک و پرسی به مشتریان عرضه می‌شوند. تفاوت‌های هر یک از آن‌ها به شرح زیر است:

نبشی فابریک

در پروسه تولید به روش فابریک، در ابتدا شمش‌ را در کوره حرارتی قرار می‎دهند. پس از آن که شمش حرارت داده شد، از قفسه‌های نورد عبور می‌دهند و در آن قسمت از عرض آن‌ها کاسته و به طولشان اضافه می‌شود.

در نهایت مقاطع را برشکاری می‌کنند و نبشی موردنظر در اندازه مشخص تولید می‌شود. لازم به ذکر است که نبشی‌های تولید شده با این روش لبه‌ها دقیق‌تر و شارپ‌تر دارند.

نبشی پرسی

برای تولید نبشی پرسی برخلاف مورد قبل، از ورقی به طول 6 متر استفاده می‎شود. به عبارت دیگر ورق پس از تغییر فرم و حالت، به صورت نبشی در می‌آید.

انواع نبشی از لحاظ اندازه بال

بال در نبشی با اندازه‌های مختلف تولید می‌شود که منجر به تنوع در کاربری نبشی می‌گردد. این موارد به شرح زیر است:

  • نبشی بال مساوی

چنان‌چه طول هر دو بال در نبشی یکسان باشد، مقطع حاصل شده بال مساوی نام داد. از ترکیب حرف L با شماره عدد بال، برای مشخص کردن بال استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر نبشی بال‌های مساوی و برابر با 50 سانتی‌متر داشته باشد، با علامت L50 آن را نمایش می‌دهند که به معنای سایز بال به اندازه 50 میلی‌متر است.

  • نبشی بال نامساوی

برخلاف نوع قبل، این نبشی متشکل از بال‌های غیر هم‌اندازه است و از نوع مساوی کاربرد کم‌تری دارد. همانند بال مساوی، از حرف L در کنار اندازه دو بال استفاده می‌شود. برای مثال اگر بال‌های نبشی 5 و 7 سانتی‌متر باشد، با علامت L50*70 آن را نمایش می‌دهند.

انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهر

در دسته‌بندی دیگری، انواع نبشی را بر اساس شکل ظاهر تقسیم می‌کنند که تشخیص و تفکیک آن‌ها را از یک‌دیگر تسهیل می‌کند. این دسته‌بندی شامل 2 مورد زیر می‌شود:

  • نبشی عمودی

هنگامی که زاویه میان بال‌ها یا مقطع‌های نبشی 90 درجه باشد و یا به عبارتی بر یک دیگر عمود باشند، نبشی عمودی خواهد بود. این مقطع گاها نبشی L شکل نیز نامیده می‌شود.

  • نبشی V شکل

در مقابل، زاویه میان دو بال در این نبشی کم‌تر از 90 درجه و متناسب با مورد مصرف، متغیر است. این مقطع را نبشی V شکل می‌نامند.

نبشی را در چه جنس هایی میتوان تولید نمود؟

و اما جنس نبشی چیست؟ پس از آنکه پاسخ مناسب خود را از سوال نبشی چیست، دریافت کردید، لازم است به تولید نبشی در جنس‌های مختلف نیز اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

  • گالوانیزه

هنگامی که در مکانی، احتمال زنگ‌زدگی وجود داشته باشد، از نبشی گالوانیزه استفاده می‌شود که به علت برخورداری از روکش فلز روی، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد.

  • ضدزنگ یا استنلس استیل

این مقطع در 2 نوع 304 و 316T تولید می‌شود. نوع اول با نورد گرم تولید می‌گردد و در محیط‌های در معرض عناصر شیمیایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل توجه است که بر روی این نبشی‌ها، عملیاتی همچون جوشکاری و برش‌کاری، به آسانی انجام می‌گیرد.

فولاد نوع دوم پوششی از جنس کروم، نیکل و مولیبدن دارد و نسبت به مورد قبل از مقاومت بیش‌تری برخوردار است. از این نبشی در کشتی‌سازی، ساخت دکل‌های دریایی و غیره استفاده می‌شود.

  • پی وی سی

این نبشی در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و در سردخانه‌ها کاربرد دارد. از انواع آن می‌توان به نبشی تاشو پی وی سی اشاره کرد که تا 180 درجه قابلیت تا شدن دارد و در امر دکوراسیون از آن استفاده می‌شود.

  • اسپیرال

اسپیرال از انواع باکیفیت نبشی است و مقاومت بالایی در برابر تنش و بار سنگین دارد. از این مقطع در مواردی همچون اتصال تیرآهن، اتصال پل به ستون، شاسی‌کشی آسانسور، شاسی وسایل نقلیه و غیره استفاده می‌شود.

نبشی اسپیرال چیست + کاربردها و 5 ویژگی آن
  • A36

این نبشی به علت دارا بودن مقادیر پایین کربن، منعطف است، جوش‌پذیری خوبی دارد و هنگامی که الزام بر خم کردن و فرم‌دهی وجود داشته باشد، از آن بهره می‌گیرند. از این پروفیل صنایع عمرانی و دریایی استفاده می‌شود.

  • T316

این مقطع که با عنصر مولیبدن پوشیده شده است، مقاوم به زنگ‌زدگی می‌باشد و در محیط‌های اسیدی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

  • آلومینیوم

یکی از نبشی‌های پرکاربرد در صنعت، نبشی تولید شده از آلومینیوم است. این مقطع وزن پایین و حمل و نقل آسان دارد. علاوه بر آن در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به عدم وجود خاصیت مغناطیسی در آن اشاره کرد. همین امر منجر به آن می‌شود که از نبشیی آلومینیومی بتوان در دکل‌های مخابراتی برقی استفاده نمود.

نبشی سبک چیست؟

مابین نبشی‌ها انواعی از آن‌ها وجود دارد که با عنوان نبشی سبک اطلاق می‌شوند. بر طبق این دسته‌بندی، نبشی با سایزهای 10، 12 و 18 با اندازه بال 20 تا 50 میلی‌متر از دسته پروفیل‌های سبک به شمار می‌آیند.

نبشی 5 یعنی چه و کاربرد آن چیست؟

یکی از نبشی‌های مهم در صنعت به‌خصوص ساختمان‌سازی، نبشی 5 است. در این مقطع طول هر بال 5 سانتی‌متر درنظر گرفته می‌شود و در نبشی‌کشی نمای ساختمان، تولید وال پست و غیره از آن استفاده می‌شود.

نبشی تودلی چیست؟

در تعریف به نبشی‌هایی که طول آن‌ها مابین 5 الی 30 سانتی‌متر است، نبشی تودلی، نبشی لقمه یا نبشی زیر سری گفته می‌شود. این نبشی‌ها را به وسیله برش با گیوتین یا هوا برش تولید می‌کنند و در موارد خاص مانند تقویت‌کننده اتصالات 90 درجه جوشی کاربرد دارد.

محاسبه وزن نبشی

وزن نبشی به‌صورت کیلوگرم محاسبه می‌شود و می‌توان طبق فرمول زیر آن را محاسبه نمود:

ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال‌ها (متر) × ۷۸۵۰ × ۲ = وزن محصول (کیلوگرم)

موارد مصرف و کاربرد نبشی کدام است؟

آیا می دانید موارد مصرف نبشی چیست؟ از نبشی‌ها به علت مقاومت بالای آن‌ها در برابر تحمل وزن، به‌طور گسترده در انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. به همین جهت مقاله زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

میزان تحمل بار نبشی + 2 روش محاسبه

بااین حال، موارد مصرف پروفیل نبشی تنها محدود به ساختمان‌ها نمی‌شود و در صنایع بسیاری آن را به‌کار می‌گیرند. این کاربردها به شرح زیر است:

  • جایگزین مناسب الوار در چهارچوب و سقف
  • ساخت ستون و خرپا
  • کاربرد در ساخت ماشین‌آلات صنعتی
  • استفاده در دکل انتقال نیرو
  • کاربرد در اتصالات تیرآهن
  • عنصر تقویت‌کننده برای عناصر ساختمانی
  • نبشی‌کشی نما

مزایای استفاده از نبشی چیست؟

در پاسخ به سوال مزایای استفاده از نبشی چیست، باید اشاره کنیم که در واقع نبشی با توجه به اینکه در صنایع گوناگونی استفاده می شود، از امتیازات بسیاری برخوردار است.

نبشی در انواع مختلفی از سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده برخورداری آن از مزایای فراوان می‌باشد. این مزیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • استحکام بالا

این مقاطع امکان خم‌شدگی تا زاویه قائم را در امتداد طول خود دارند. از نبشی‌ها به علت انعطاف‌پذیری بالا، در پروژه‌های با تحمل بار زیاد استفاده می‌شود.

  • تنوع در اندازه

نبشی‌ها امکان تولید در وزن، ضخامت و اندازه‌های مختلف را دارا هستند.

  • نگهداری آسان

این مقطع به علت برخورداری از وزن پایین و حرف L شکل، فضای کمی را برای نگهداری اشغال می‌کند.

  • وزن پایین

نبشی‌ها در عین آن که مقاومت کلی سازه را افزایش می‌دهند، وزنی پایین دارند که از مزایای مهم آن به شمار می‌رود.

قیمت انواع نبشی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه تمام شده ساخت نبشی به عوامل مختلفی همچون قیمت مواد اولیه، اندازه و ابعاد نبشی، ضخامت، جنس، نوسانات ارزی و غیره وابسته است. به همین علت لازم است استعلام قیمت نبشی به صورت روزانه انجام گیرد.

جمع بندی

در این مطلب به سوال شما مبنی بر نبشی چیست، پاسخ کاملی ارائه دادیم. در واقع در پاسخ به سوال نبشی چیست، باید بگوییم که این مقطع فولادی یکی از انواع پرکاربرد پروفیل تحت عنوان نبشی را معرفی کردیم. این پروفیل از مزایای بسیاری همچون وزن پایین و استقامت بالا برخوردار است و در ساختمان‌سازی و تولید خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان از جمله مراکز معتبر در توزیع انواع نبشی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به شمار می‌آید. برای دریافت مشاوره و یا استعلام قیمت نبشی، می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

منبع (Resource): Steel Angles – Equal Legs , Angles – Definition with Examples

سوالات متداول

نبشی سبک چیست؟

نبشی با سایزهای 10، 12 و 18 با اندازه بال 20 تا 50 میلی‌متر جزو انواع سبک است.

نبشی 5 یعنی چه؟

در این مقطع طول هر بال 5 سانتی‌متر درنظر گرفته می‌شود.

نبشی تودلی چیست؟

به نبشی‌هایی که طول آن‌ها مابین 5 الی 30 سانتی‌متر است، نبشی تودلی، نبشی لقمه یا نبشی زیر سری گفته می‌شود.