اگر آهن در معرض دو عنصر اکسیژن و آب قرار گیرد، طی انجام واکنش های شیمیایی، آهن دچار زنگ زدگی می شود. در دنیای امروز رد پای فلزات در همه جا وجود دارد. طبیعی است که اگر از فلزات محافظت نکرده و دچار زنگ زدگی شوند.

عمر مفید فلزات در حد زیادی کاهش پیدا کرده، از کارایی فلزات کاسته شده و هزینه تعمیرات و نگهداری آن بالا می رود. برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن و آثار مخرب آن از روش های گوناگونی استفاده می کنند. یکی از روش های محافظت فلزات در برابر زنگ زدگی استفاده از پوشش ضد زنگ می باشد.

تفاوت های خوردگی و زنگ زدگی

عوامل زنگ زدگی فلزات

  • قرارگیری فلزات در معرض اسپری نمک و آب دریا
  • قرارگیری فلزات در معرض دودهای صنعتی همچون اسید، گاز قلیایی
  • وجود خاک، بخصوص خاک رس
  • آب و هوای مرطوب و محیط نمناک
  • اسیدها و گازها و مواد شیمیایی
  • جریان پرسرعت
  • نیروی فشار

معایب زنگ زدگی آهن

  • کاهش مقاومت عناصر ساختاری فولاد
  • کاهش ضخامت فلز و ایجاد سوراخ برسطح فلز
  • افت کیفیت وعملکرد فلز با ایجاد پوسته پوسته شدن لایه رویی فلزات
  • ایجاد اختلال در انتقال برق

تا اینجا به مضرات زیاد زنگ زدگی آهن پی بردیم. اما راه حل جلوگیری از زنگ زدگی فلزات چیست؟ آسیبی که در نتیجه زنگ زدگی فلزات به آن ها وارد می شود هزینه زیادی داشته و قابل جبران نیست.

اما با استفاده از ضد زنگ کردن آهن آلات می توان از این هزینه پیشگیری کرد و مقاومت آهن آلات را در برابر خوردگی بالا برد.

ضد زنگ چیست و قویترین ضد زنگ کدام است؟

به منظور بالا بردن مقاومت سطح فلزات در برابر زنگ زدگی از پوشش ضد زنگ استفاده می کنند. ضد زنگ یک رنگ آلکیدی است و باعث محافظت سطح فلزات در مقابل اسیدها، مواد شیمیایی، رطوبت و … می شود.

پوشش ضد زنگ
مهم ترین روش های برطرف کردن زنگ زدگی آهن

مزیت بهره مندی از ضد زنگ

  • جلوگیری از نفوذ آب در سطح فلزات
  • برطرف کردن ناخالصی هایی چون قارچ و جلبک
  • به وجود آوردن مقاومت شیمیایی
  • بالا بردن مقاومت فلزات در مقابل املاح و باران اسیدی

در ادامه به معرفی بهترین و قویترین پوشش ضدزنگ خواهیم پرداخت.

روش های ضد زنگ

روش های زیادی برای محافظت آهن آلات در برابر زنگ زدگی وجود دارد. که در ادامه درباره چند نمونه از برترین روش های ضد زنگ توضیح مختصری ذکر خواهد شد.

آیا می‌دانید!

ما چگونه عمر فلزات را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهیم؟

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

گالوانیزاسیون

گالوانیزه فرایند اعمال لایه نازک از پوشش روی، بر سطح قطعات آهنی به منظور محافظت سطح فولاد در برابر خوردگی است. در روش گالوانیزاسیون از عنصر روی به عنوان پوشش ضد زنگ استفاده می شود.

گالوانیزه به خصوص گالوانیزه گرم میزان مقاومت قطعات فولادی در برابر زنگ زدگی را در حد زیادی بالا برده، و یکی از محبوب ترین روش های ضد زنگ می باشد. و به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد دسته بندی می شود.

گالوانیزه گرم

در روش گالوانیزه گرم قطعه فولادی را در استخری از روی مذاب وارد کرده و با ایجاد یک لایه نازک از روی بر سطح فلز، قطعه فلزی در برابر زنگ زدگی مقاوم می شود. شیوه گالوانیزه گرم دارای چندین مرحله است.

که در ادامه در مقاله ای مجزا مفصلا درباره آن توضیحات کاملی خدمت همراهان گرامی ارائه خواهد شد.

گالوانیزه گرم

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد به اندازه گالوانیزه گرم دارای مقاومت به خوردگی نبوده و در سطح پایین تری انجام می شود. و طبیعی است که این روش در قطعاتی که میزان حساسیت به ضد زنگ بودن در حد زیادی وجود دارد، توصیه نمی شود.

شیوه کار به این صورت است که روش گالوانیزه سرد مانند نقاشی است. و با استفاده از روش هایی مانند اسپری و برس، رنگ حاوی روی را بر سطح فلز می زنند. و این پوشش ضد زنگ باعث مقاومت به خوردگی فلز می شود.

در آینده ای نه چندان دور با ذکر مقاله ای در مورد روش گالوانیزه سرد، توضیحات کاملی خدمت همراهان گرامی ارائه خواهد شد.

زینک فلیک بهترین پوشش ضد زنگ

جدیدترین و بهترین شیوه برای پوشش ضدزنگ قطعات فولادی، پوشش زینک فلیک است. که به خاطر ویژگی های بی نظیر خود در صدر جدول پوشش های ضد زنگ قرار گرفته است.

زینک فلیک به جهت داشتن شکل پولکی شکل و ایجاد لایه بر سطح قطعه، به خوبی فلز را در مقابل عوامل زنگ زدگی محافظت می کند. روش زینک فلیک رقیب سرسخت گالوانیزه گرم بوده و نقطه ضعف های روش گالوانیزه گرم را پوشش می دهد.

همچنین میزان مقاومت در برابر خوردگی و حرارت در زینک فلیک به مراتب نسبت به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد بیش تر است. در مقاله ای مجزا به طور مفصل در مورد پوشش زینک فلیک توضیحاتی ذکر شده است.

جمع بندی

گفتیم که اگر آهن در معرض دو عنصر اکسیژن و آب قرار گیرد، طی انجام واکنش های شیمیایی، آهن دچار زنگ زدگی می شود و هزینه های گزافی را به صنایع مختلف وارد می کند به همین دلیل کارشناسان همواره به دنبال کشف راه هایی برای حفاظت از آهن آلات در برابر زنگ زدگی و خوردگی و افزایش طول عمر آن ها بوده اند.

در این مقاله به توضیحات مفصلی درخصوص زنگ زدگی آهن آلات، عوامل زنگ زدگی و معایب آن، تعریف زنگ زدگی، مزایا و انواع روش های ضد زنگ پرداختیم.

سوالات متداول

ضد زنگ چیست ؟

به منظور بالا بردن مقاومت سطح فلزات در برابر زنگ زدگی از پوشش ضد زنگ استفاده می کنند. ضد زنگ رنگ آلکیدی است و باعث محافظت سطح فلزات در مقابل اسیدها، مواد شیمیایی، رطوبت و …. می شود.

بهترین پوشش ضد زنگ کردن فلزات چیست ؟

جدیدترین و بهترین شیوه برای پوشش ضد زنگ قطعات فولادی، پوشش زینک فلیک است. که به خاطر ویژگی های بی نظیر خود در صدر جدول پوشش های ضد زنگ قرار گرفته است.

زنگ زدگی آهن چیست ؟

چنانچه آهن در معرض دو عنصر اکسیژن و آب قرار گیرد. طی انجام واکنش های شیمیایی، آهن دچار زنگ زدگی می شود.