پوشش های ضد خوردگی یا ضد اسید، پوشش هایی هستند که برای حفظ سازه های فلزی که در معرض انواع مواد شیمیایی و خورنده قرار دارند استفاده می‌شوند.

قرارگیری انواع سازه های فولادی در مجاورت عوامل خورنده باعث صدمات جبران ناپذیری به آن ها شده و در نتیجه باعث کاهش راندمان و عمر مفید مقاطع فلزی می شوند.

به خاطر صدمات جبران ناپذیر به صنایع مختلف کارشناسان همواره به دنبال راه هایی برای افزایش ایمنی انواع سازه ها در برابر خوردگی بوده اند. پوشش ضد خوردگی یک راه‌ موثر برای پیشگیری از این مشکل است.

در مقاله پیش رو قصد داریم به توضیحات بیشتری در مورد خوردگی فلزات و پوشش ضد خوردگی بپردازیم. با ما همراه باشید.

خوردگی فلزات چیست

خوردگی فلزات چیست

خوردگی در نتیجه واکنش شیمیایی فلزات با محیط رخ می دهد و به همین خاطر باعث تغییرات در خواص آهن آلات می شود. خوردگی آسیب های زیادی به فلزات وارد کرده و کاهش عملکرد آن ها را به دنبال دارد.

خوردگی در انواع فلزات اتفاق می افتد. در بعضی از فلزات مانند آهن خالص این فرایند خوردگی با شتاب بیشتری صورت می گیرد اما در فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ فرایند خوردگی به مراتب در حد کمتری به وجود می آید.

آیا می‌دانید!

ما چگونه عمر فلزات را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهیم؟

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

عوامل و محیط خورنده

میزان خوردگی در محیط های مختلف متفاوت است در بعضی از محیط ها میزان خوردگی بیشتر اتفاق می افتد.

برای نمونه می توان به محیط هایی با آب و هوای مرطوب، آب های مختلف مانند آب شور و آب مقطر، بخار گازهایی مانند گوگرد، آمونیاک و کلر، اسیدهای آلی و معدنی، خاک های مختلف، مشتقات نفتی و حلال ها اشاره کرد.

پوشش ضد خوردگی چیست

پوشش ضدخوردگی فلزات، ترکیباتی است که از انجام واکنش شیمیایی و الکتروشیمیایی میان دو بخش فلز خودداری می کند. پوشش ضد خوردگی با نام های دیگری مانند بازدارنده خوردگی، آنتی کروژن و مهارکننده خوردگی شناخته می شود.

با 7 روش پوشش دهی فلزات آشنا شوید

در واقع پوشش ضد خوردگی یک نوع از ترکیبات شیمیایی است که به عنوان لایه محافظ بر روی فلز عمل کرده و از زنگ زدگی و خوردگی فلزات جلوگیری می کند.

پوشش ضدخوردگی چیست

این پوشش باعث استحکام فلزات در مقابل خوردگی و جلوگیری از آسیب های ناشی از آب و هوای مرطوب، اکسیداسیون، اسپری نمک و مواد شیمیایی می شود.

به عنوان مثال صنایع پتروشیمی، مواد غذایی، نفت و گاز و … همواره در معرض عوامل خورنده و زنگ زدگی قرار دارند. اگر این صنایع از پوشش های ضد خوردگی استفاده نکنند به سرعت دچار زنگ زدگی و خوردگی شده و آسیب می بینند. به همین دلیل پوشش های ضد زنگ از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

کوتینگ فلزات چیست؟

کوتینگ فلزات ( به انگلیسیMetal Coatting ) میزان پوشش روی در دو سطح ورق است و واحد آن gr/m2 می‌باشد. در کوتینگ فلزات، طی یک فرآیند بهم پیوسته، ابتدا هر دو سطح بالا و پایین ورق تمیزکاری و عملیات شیمیایی بر آن انجام می‌شود. پس از آن پرایمر کاری شده و در کوره پخت می‌گردد. پس از این مرحله، پوشش و رنگ رویه آن زده می‌شود و مجددا در کوره قرار می‌گیرد. نهایتا ورق رنگ شده رول شده و بسته بندی می‌شود. سطوحی که با این روش ایجاد می‌شوند، ظاهری زیبا و بادوام دارند و نسبت به سایر روش‌های پوشش‌دهی فلزات کم‌هزینه‌تر هستند.

راه های پیشگیری از خوردگی

به خاطر مشکلات زیاد ناشی از خوردگی و زنگ زدگی فلزات، متخصصین به دنبال راه هایی برای پیشگیری از این رخداد بوده اند. راه های زیادی برای جلوگیری از خوردگی فلزات وجود دارد برای نمونه می توان به پوشش لعابی، استفاده از آلیاژهای مقاوم، زینک فلیک، گالوانیزاسیون و … اشاره کرد.

که در ادامه در مقاله های مجزا به توضیح مفصل درباره انواع پوشش‌ها خواهیم پرداخت.

8 راه جلوگیری از خوردگی فلزات

مزایای پوشش ضد خوردگی

پوشش‌های ضد خوردگی با به وجود آوردن یک حفاظ بر سطح فلزات باعث افزایش طول عمر، کاهش هزینه و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر عوامل خورنده می‌شوند.

مزایای پوشش ضدخوردگی

پوشش های ضد خوردگی از فلزات در برابر عوامل خورنده مانند رطوبت، اسپری نمک و… جلوگیری می کنند. این مواد مانند سدی محکم از تماس فلزات با مواد خورنده جلوگیری کرده و از آن ها محافظت می کنند.

انواع پوشش های ضد خوردگی

در یک دسته بندی مواد ضدخوردگی به سه دسته آندی، کاتدی و عمومی تقسیم می شود.

مواد ضد خوردگی آندی

این مواد با ایجاد یک لایه به عنوان محافظ در آند فلزات مانع از اکسیداسیون آهن می شود و برای حفظ لوله ها در برابر زنگ زدگی مصرف دارند.

مواد ضد خوردگی کاتدی

پوشش کاتدی با ایجاد لایه محافظ در کاتد آهن آلات از فرایند خوردگی آن ها جلوگیری می کند.

ضد خوردگی عمومی

این مورد با به وجود آوردن لایه محافظ بر انواع آهن آلات شامل آند و کاتد و … فرایند خوردگی و زنگ زدگی آن را کم کرده و به تعویق می اندازند.

نحوه عملکرد پوشش ضد خوردگی

پوشش های ضد زنگ به چند طریق عمل کرده و مانع از خوردگی فلزات می شوند. مثلا یک گروه از این پوشش ها مانند یک سد عمل کرده و از نفوذ عوامل خورنده به فلزات جلوگیری می کنند.

نحوه فعالیت پوشش ضدخوردگی

دسته دیگر از پوشش های ضد زنگ از فرسایش آهن آلات جلوگیری می کنند و گروه سوم برای محافظت از فلزات با قربانی کردن خود از رسیدن مواد خورنده مانند نمک، رطوبت، مواد صنعتی، شیمیایی و اسیدی به فلزات جلوگیری می کنند.

جمع بندی

همانگونه که در این مقاله اشاره شد خوردگی در نتیجه واکنش شیمیایی فلزات با محیط رخ می دهد و به همین خاطر باعث تغییرات در خواص آهن آلات می شود. خوردگی آسیب های زیادی به فلزات وارد کرده و کاهش عملکرد آن ها را به دنبال دارد. به دلیل صدمات جبران ناپذیر به صنایع مختلف کارشناسان همواره به دنبال راه هایی برای افزایش ایمنی انواع سازه ها در برابر خوردگی بوده اند. پوشش ضد خوردگی یک راه‌ موثر برای پیشگیری از این مشکل است.

با مطالعه این مقاله می توانید توضیحات کاملی در خصوص خوردگی فلزات و پوشش ضد خوردگی، راه های پیشگیری از خوردگی و انواع مواد ضد خوردگی بدست آوردید.

سوالات متداول

خوردگی فلزات چیست

خوردگی در نتیجه واکنش شیمیایی فلزات با محیط اتفاق می افتد و به همین خاطر باعث تغییرات در خواص آهن آلات می شود. خوردگی آسیب های زیادی به فلزات وارد کرده و کاهش عملکرد آن ها را به دنبال دارد.

عوامل و محیط های خورنده فلزات

محیط هایی با آب و هوای مرطوب، آب های مختلف مانند آب شور و آب مقطر، بخار گازهایی مانند گوگرد، آمونیاک و کلر، اسیدهای آلی و معدنی، خاک های مختلف، مشتقات نفتی و حلال ها خورنده فلزات می باشند.

پوشش ضد خوردگی فلزات چیست

پوشش ضدخوردگی فلزات، ترکیباتی است که از انجام واکنش شیمیایی و الکتروشیمیایی میان دو بخش فلز خودداری می کند. پوشش ضد خوردگی با نام های دیگری همچون بازدارنده خوردگی، آنتی کروژن و مهارکننده خوردگی شناخته می شود.

راه های پوشش ضدخوردگی

برای جلوگیری از خوردگی فلزات راه های زیادی وجود دارد مانند پوشش لعابی، استفاده از آلیاژهای مقاوم، زینک فلیک، گالوانیزاسیون. بهترین پوشش ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی فلزات پوشش زینک فلیک می باشد.