هدررفت فضا و دشواری حمل و نقل مصالح و کالاها، از جمله مشکلاتی است که همواره صنایع مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. پالت‌ها درانواع مختلف پلاستیکی، چوبی و آهنی تولید می‌شوند. پالت‌های فلزی از جمله محصولات فولادی هستند که در دهه‌های اخیر به بازار صنعت عرضه شدند و رفته رفته، جایگاه خود را میان مصرف‌کنندگان تثبیت کردند.

این محصول فولادی، به تسهیل جابجایی اسباب گوناگون، کمک شایانی کرده‌ است. در محتوای پیش رو، قصد داریم به معرفی بیش‌تر پالت فلزی، کاربرد و نکات خرید آن بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

پالت فلزی چیست؟

پالت، محصولی از جنس فلز، آلومینیوم، فولاد ضدزنگ و یا کربنی است که برای جابجایی مواد سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و حمل با لیفتراک را آسان می‌سازد. از این میان، فولاد کربنی ارزان‌ترین است و دوامی عالی دارد. اگرچه از قیمت بیش‌تری نسبت به چوب و پلاستیک برخوردار است.

انواع محصولات فولادی و کاربرد + 3 نکته خرید مقاطع فولادی

فولاد ضدزنگ، سنگین‌ترین و به مراتب بادوام‌ترین نوع است که احتیاج به پوشش‌های رنگی ندارد. در مواردی دیگر، پالت با روکشی از روی پوشش داده می‌شود که در برابر خوردگی، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

در مقابل پالت‌های آلومینیومی وجود دارند که در عین آن‌که به اندازه فولاد ضدزنگ مقاوم هستند، بسیار سبک‌تر هستند. به همین علت در خطوط هوایی از آن بسیار استفاده می‎شود.

انواع پالت های فلزی کدام است؟

پالت‌ها به طور کلی در دو دسته‌بندی که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت، تولید و عرضه می‌شوند:

  • پالت تخت فلزی

پالت تخت فلزی، کاربردهای مخصوص به خود را داشته و خود در 2 نوع پالت تخت یک‌رو و دورو تولید می‌شود.

اجزای پالت تخت فلزی

این پالت از قوطی 40 در 100 که پایه پالت را تشکیل می‌دهد و از ورق خم‌کاری شده یک لبه یا دو لبه و با توجه به عمق و طول طبقات قفسه‌بندی و تحمل بار، طراحی و تولید می‌شود.

  • پالت باکس فلزی

باکس پالت یا پالت دیواره‌دار، به علت قابلیت چیدمان بر روی هم‌دیگر، در فضای اشغال شده صرفه‌جویی می‌کند و جایگزین مناسبی برای انبارهایی است که احتیاجی به قفسه‌بندی نداشته و پرتابل بودن (قابل حمل) چیدمان برای آن‌ها حائز اهمیت است. به عبارتی به روند تخلیه سرعت می‌بخشد. باکس پالت خود در 3 نوع دیواره نرده، دیواره توری و تاشو تولید و عرضه می‌گردد.

ابعاد ساخت پالت فلزی

یکی از نکات مهمی که باید در ساخت پالت فلزی به آن توجه لازم شود، ابعاد ساخت آن است. از آن‌جایی که پالت برای مواردی همچون جابه‌جایی و دپو (انبار کالا) مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبق استانداردهای مشخص در اندازه، تولید می‌گردد.

با این حال، مطابق با نیاز هر مشتری، پالت در اندازه و ابعاد مختلف ساخته می‌شود. به‌طور کلی، پالت فلزی معمولا در اندازه‌های زیر تولید می‌شود:

  • تولید در اندازه‎‎‎‎‎های 80 در 120 سانتی‌متر
  • تولید در اندازه‌های 100 در 120 سانتی‌متر
  • تولید در اندازه‌های 110 در 130 سانتی‌متر

کاربرد پالت فلزی

به‌طور کلی و صرف نظر از تخت یا دیواره‌دار بودن پالت، کاربردهای آن به شرح زیر است:

  • بهینه‌سازی فضای انبار
  • ایمنی در جابه‌جایی کالاها
  • امکان حمل و نقل اجسام فاقد برخورداری از شکل هندسی منظم
  • چیدمان کالاهای مختلف در سیستم‌های قفسه‌بندی انبار و کمک به حفظ نظم فضا

مزایا و معایب پالت‌های فلزی

پالت‌های فلزی از مزایا و معایبی برخوردار هستند که لازم است هنگام خرید، به آن‌ها توجه شود. این موارد به شرح زیر است:

  • استحکام بالا
  • عدم امکان آتش‌سوزی
  • قابل شست‌وشو بودن
  • نگهداری آسان
  • قابلیت بازیافت
  • قیمت بالا
  • وزن سنگین
  • هزینه تعمیر زیاد

نکات خرید پالت فلزی

طبیعی است که هر قدر شناخت از یک محصول بیش‌تر باشد، می‌توان خرید بهتری داشت. در ادامه نکاتی را آورده‌ایم که برای انجام خرید مناسب، کمک‌کننده است.

  1. توجه به فضای ذخیره‌سازی و میزان مساحت آن
  2. توجه به وزن، اندازه و چگالی مواد مورد استفاده در پالت
  3. در نظر گرفتن دمای محیط، اصطکاک، رطوبت و شیمیایی بودن محیط
  4. انتخاب رنگ‌بندی مناسب در صورت قابل مشاهده بودن برای مشتریان
  5. در نظر گرفتن مدت زمان مورد استفاده از پالت و به تبع آن استفاده از پالت‌های مقاوم‌تر

نکات نگهداری از پالت فلزی

پیش‌تر به نکات خرید پالت مناسب و باکیفیت پرداختیم. با این حال، هر قدر که کیفیت محصول بالا باشد، در صورتی‌که نگهداری مناسب از آن صورت نگیرد، آسیب دیده و دچار مشکل می‌شود.

نگهداری مناسب از پالت، علاوه بر آن‌که منجر به افزایش طول عمر می‌گردد، نامرتبی‌ها را سامان می‌دهد. نکاتی که به کمک آن می‌توان از پالت محافظت کرد، شامل موارد زیر می‌شود.

  • تمیز کردن و پاکیزه نگه داشتن پالت فلزی

اگرچه در پالت‌های فلزی نسبت به پلاستیک و چوب، احتمال ایجاد و تجمع کثیفی کم‌تر است؛ با این حال اگر مرتبا تمیز نشوند، دچار خرابی و مشکل می‌گردند.

  • ارزیابی محیط

اگرچه معمولا پالت‌ها ضدزنگ ساخته می‌شوند، با این وجود درصورتی‌که به مدت طولانی در معرض رطوبت و مواد شیمیایی خورنده قرار داشته باشند، شروع به زنگ زدگی و خراب شدن می‌کنند.

  • توجه به حجم و وزن قطعات قرار داده شده بر پالت

یکی از باورهای اشتباه در رابطه با پالت‌های فلزی، آن است که تصور می‌شود به علت فولادی بودن، توان تحمل هر وزنی از محصولات را دارا هستند. این در حالی است که نه تنها این نظریه اشتباه است، بلکه این امر منجر به کاهش عمر مفید پالت می‌شود. در حقیقت برای عدم آسیب‌رسانی به پالت، لازم است که از حد استاندارد تحمل آن تجاوز نشود.

قیمت پالت فلزی و عوامل موثر بر آن

عواملی همچون قیمت ورق، جنس، وزن، نوع، کیفیت تولید و دیگر موارد، قیمت تمام شده پالت را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان، از مراکز به نام و معتبری است که به تازگی خط تولید پالت‌های فلزی را راه‌اندازی کرده است. این شرکت، تولید کننده باکس پالت فلزی با بهترین کیفیت و مقاومت می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت قیمت، با کارشناسان متخصص این مجموعه در تماس باشید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی پالت فلزی، انواع و کاربردهای آن پرداختیم. از پالت فلزی برای بهینه‌سازی فضای انبارها، چیدمان منظم و حمل و نقل وسایل استفاده می‌گردد. شرکت شاهین فلز سپاهان، از تولیدکنندگان معتبر پالت فلزی است و همواره آماده پاسخ‌گویی به مشتریان گرامی می‌باشد.

منابع:

www.rollpallet.co.uk

سوالات متداول:

قیمت پالت فلزی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت پالت به قیمت ورق اولیه، کیفیت تولید، وزن و غیره وابسته است.

آیا فروش پالت فلزی در کارخانه شاهین فلز سپاهان انجام می‌شود؟

بله؛ طراحی و تولید پالت‌های فلزی از جمله جدیدترین خدماتی است که با بالاترین کیفیت در این کارخانه انجام می‌شود.