دنیای صنعتی و مدرن امروز، همواره در تلاش برای تسهیل فعالیت‌های انسان می‌باشد. هرقدر صنایع پیشرفت بیش‌تری داشته باشند، تجهیزات مورد نیاز آن‌ها نیز افزایش خواهد داشت. یکی از این موارد، پالت‌ها هستند که در مقالات گذشته به لزوم استفاده از آن در جابجایی اجسام سنگین و بهینه‌سازی مکان‌های مختلف پرداختیم.

اما لازم است بدانید در صورتی که نکات لازم برای نگهداری پالت صنعتی را در نظر نداشته باشید، طول عمر آن به شدت کاهش می‌یابد. به همین علت قصد داریم تا در مقاله پیش رو، این نکات را به‌طور کامل بررسی نماییم. تا انتهای این مطلب با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

تعریف پالت چیست؟

در واقع پالت سکوی نسبتا کوچکی است که علاوه بر آن که با لیفتراک به راحتی جابجا می‌شود، حمل و نقل دیگر اجزای انبار را نیز تسهیل می‌سازد. پالت‌ها فضای انبارها را بهینه می‌کنند و سبب افزایش بهره‌وری مکان‌های وسیع می‌گردند. پالت در جنس‌های مختلفی همچون چوبی، فلزی، پلاستیکی، کاغذی و پرس وود به تولید می‌رسند که در مقالات گذشته به بررسی ویژگی‌ها و مزایای هر کدام پرداختیم. در ادامه نکاتی برای نگهداری پالت صنعتی ارائه خواهیم کرد.

پالت چیست + انواع و ویژگی‌های آنها

نکات نگهداری پالت صنعتی

برای آن‌که بتوان بیش‌ترین بهره‌وری را از پالت‌ها داشت، لازم است به نکاتی که منجر به کاهش عمر پالت می‌گردد، توجه داشت و از اعمال آن‌ها جلوگیری کرد. نکات نگهداری پالت صنعتی به شرح زیر است:

  • از پالت های باکیفیت استفاده کنید

اولین و اصلی‌ترین رکن در نگهداری پالت صنعتی، استفاده از محصولات باکیفیت است. پرواضح است در صورتی که پالت‌هایی بی‌کیفیت مورد استفاده قرار گیرند، دوام و عمر بالایی نخواهند داشت و در فاصله‌ای کوتاه دچار مشکل می‌شوند. همین امر نیز منجر به صرف هزینه‌های بسیار خواهد شد. کارخانه شاهین فلز سپاهان با بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب و متریال درجه یک، پالت‌های فلزی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان گرامی عرضه می‌دارد.

  • روغن کاری پالت را فراموش نکنید

روغن‌کاری لوازم مختلف مخصوصا انواع فلزی، از دیگر نکات نگهداری پالت صنعتی است و سبب افزایش طول عمر آن محصول می‌گردد. روغن‌کاری قسمت‌های مختلف یک پالت همچون پیچ و مهره‌ها، یاتاقان‌ها و غیره، حرکت و استفاده از پالت را تسهیل می‌سازد و به نگهداری مناسب از آن نیز کمک می‌کند.

  • از سلامت پالت خود مطمئن شوید

مهم است که در فواصل زمانی کوتاه مدت، از سلامت پالت مطمئن شوید. این کار با بررسی بادقت پالت انجام می‌پذیرد و در صورت مشاهده هرگونه خراش، ساییدگی یا آسیب، لازم است که برطرف شود. انجام این امر علاوه بر حفظ سلامت پالت، منجر به عدم آسیب رسیدن اجسام در حین حمل و نقل نیز می‌گردد.

  • پالت را همواره تمیز نگه دارید

مهم است که پالت‌های مورد استفاده همواره خشک و تمیز باشند. این امر به جلوگیری از زنگ زدگی قطعات و همچنین تجمع گرد و غبار و کثیفی کمک می‌کند.  افزون بر آن، به جلوگیری از تجمع چربی کمک می‌نماید که به مرور زمان سبب ایجاد مشکل در قطعات متحرک می‌‌گردد.

  • وزن بار را در نظر داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، تناسب وزن بار و پالت می‌باشد. طبیعی است که در صورتی که بیش از توان پالت بر روی آن، باری وارد شد، پالت نهایتا دچار آسیب خواهد شد و عملکرد خود را از دست می‌دهد.

  • پالت را به درستی جابه‌جا کنید

از دیگر نکات مهم در نگهداری پالت آن است که، هیچ زمان نبایست آن را بر روی زمین کشید و باید برای جابه‌جایی آن از لیفتراک استفاده شود.

نکات ایمنی مهم در استفاده از پالت

درنظرگیری نکات ایمنی زیر از وقوع هرگونه مشکل برای پالت یا اپراتور، جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم موارد ارائه شده را با دقت مطالعه نمایید:

  • پالت‌های خالی را از انتها نکشید

پالت‌های خالی که به تنهایی ایستاده‌اند، ناپایدار هستند و در صورت فرود آمدن به پا یا مچ پا آسیب وارد می‌کنند.

  • از پالت‌های آسیب دیده به صورت جداگانه نگهداری کنید

اگر پالت‌ها آسیب دیده باشند، برای کار مناسب نیستند. چنان‌چه مطمئن نیستید که پالت دچار ضربه شده است یا خیر، باید آن‌ها را از محل کار جدا کنید. پالت‌های آسیب دیده لازم است برای ترمیم یا بازیافت کنار گذاشته شوند. در صورت استفاده از پالت‌های آسیب دیده، مخصوصا در قفسه‌های بلند با یک بار سنگین می‌تواند مشکل آفرین باشد.

  • از پالت به عنوان بالابر استفاده نکنید

 برای این هدف مهم است که تنها از سکوهای بالابر تایید شده و مهندسی شده پس از دریافت آموزش و امضای آموزش لازم استفاده شود. استفاده از پالت به عنوان بالاتر خطرات جدی به دنبال دارد، چراکه ممکن است پالت ها برای نگه داشتن وزن‌های بالا طراحی شوند، اما این برای بارهایی مناسب است که به طور یکنواخت توزیع می‌شوند و برای بارهای موضعی مناسب نمی‌باشند.

  • بقایای پالت را تمیز کنید

تخته‌های پالت شکسته می‌توانند خطرات ناشی از لغزش، سقوط و همچنین عدم ثبات در تجهیزات انتقال مواد را ایجاد کنند. به جز آن سبب آسیب رساندن به چرخ‌های تجهیزات انتقال مواد نیز می‌شوند.

  • ارتفاع پالت‌های روی هم جمع شده را کنترل نمایید

اگر کارگران پالت‌ها را به صورت دستی انباشته کنند، لازم است تا حداکثر ارتفاع پشته بیش از 4 پا کشیده نشود تا کار با پالت تسهیل گردد.

  • از تجهیزات مکانیزه استفاده نمایید

لیفتراک و دستگاه پخش خودکار پالت، قطعات قدرتمندی از تجهیزات هستند که برای سهولت در وزن پشته‌های پالت طراحی شده‌اند.

  • برای دسترسی به پشت پالت از یک قلاب استفاده کنید

یکی از راه‌های عدم استفاده از پله برقی، استفاده از قلاب وانت برای رسیدن به محصول در قسمت پشت پالت و جلو کشیدن آن به جلو است. این امر مانع از عدم تعادل وزنی پالت به یک طرف می‌گردد.

  • بر روی پالت نایستید

تا جای ممکن بر روی پالت نایستید. در صورتی که مجبور به این اقدام شدید، توانایی تحمل وزن پالت را در نظر داشته باشید و از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید تا در صورت وقوع هرگونه مشکل، از آسیب در امان بمانید.

جمع بندی

پالت‌ها سکوهای کوچکی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان اجسام مختلف را جابجا نمود و فضا را بهینه کرد. برای  افزایش طول عمر پالت لازم است نکاتی همچون پاکیزه نگه داشتن پالت، روغن‌کاری، تناسب وزن بار با پالت و غیره را در نظر داشت. کارخانه شاهین فلز سپاهان یکی از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برتر پالت‌های فلزی می‌باشد و این محصول را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌دارد.

منبع(Resource): Six Tips for Maintaining Your Palletizing Equipment

سوالات متداول

آیا خرید پالت از کارخانه شاهین فلز سپاهان امکان پذیر است؟

بله؛ شاهین فلز سپاهان با استفاده از نیروهای مختصص و مواد باکیفیت، به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پالت فلزی تبدیل شده است.

نگهداری از پالت چه نکاتی را شامل می‌شود؟

برای نگهداری و افزایش طول عمر پالت لازم است نکاتی همچون تمیز نگه داشتن، روغن کاری، عدم قراردهی اجسام خارج از توان پالت و غیره درنظر گرفته شود.