یکی از محصولاتی که در دنیای صنعتی و ماشینی امروز، مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد، پالت‌ها هستند. شاید تا به امروز نام پالت را تنها در ارتباط با هنر نقاشی، تصویرگری و یا هنرهای آرایش و زیبایی شنیده باشید! اما انواع مختلف و متنوع دیگری نیز از این محصول وجود دارد که کاربرد آن با چیزی که تا به امروز می‌پنداشته‌اید، بسیار متفاوت است.

در این ویدیو، آنچه در این مطلب نوشته شده را به صورت خلاصه و در یک نگاه مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی آن‌که پالت چیست، کاربرد پالت چیست و انواع آن، بپردازیم. تا انتهای مطلب با شاهین فلز سپاهان همراه شوید. برای دریافت قیمت پالت می‌توانید به لینک درج شده مراجعه نمایید.

پالت چیست؟

پالت در حقیقت سکوی کوچک قابل انتقالی است که برای حمل و نقل و یا ذخیره کردن مواد مختلف به کار می‌رود. جعبه، کارتن، لوازم شکستنی، قطعات سنگین فولادی مانند موتور اتوموبیل، محصولات کارخانه‌ها و غیره، قابلیت چیدن روی پالت را دارا می‌باشند.

تاریخچه استفاده از پالت

تاریخچه استفاده از اسکیدها به سال‌های دور و به مصر باستان و بین النهرین باستان، حداقل به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد. گسترش لیفتراک و نیازهای عملیات لجستیکی جنگ جهانی دوم، منجر به استفاده زیاد از پالت شد.

آغاز استفاده از پالت‌های مدرن‌تر، به‌طور دقیق مشخص نیست و مجموعه‌ای از نشانه‌ها، قسمت‌هایی از گسترش پالت را نشان می‌دهند. یک حق ثبت اختراع در ایالات متحده در سال 1924 وجود دارد که “سکوی کامیون بالابر” هاوارد تی هالوول را توصیف می‌کند و امکان آن‌که اولین مورد استفاده باشد، وجود دارد.

جورج جی ریموند و ویلیام سی هاوس، برای یک پالت طراحی شده، برای تکمیل طرح جک پالت جدید در سال 1937 ثبت اختراع کردند. یک حق اختراع دیگر نیز در سال 1939 از کارل کلارک، نشان‌دهنده نوعی پالت با رشته‌های فولادی است.

تحولات زمان جنگ معمولا درست پس از اتمام جنگ به ثبت می‌رسد؛ به همین خاطر یک حق اختراع از رابرت براون برای یک پالت چهار طرفه در سال 1945 وجود دارد و یک حق اختراع پالت یکبار مصرف نیز از Norman  Cahners  (افسر تدارکات نیروی دریایی ایالات متحده) در سال 1949 ثبت شده است. پالت چهار طرفه مدرن نیز به نام Darling Graeme  در سال 1949 ثبت شده است.

انواع پالت از لحاظ ظاهر و ساختار کدام است؟

در دسته‌بندی کلی پالت‌ها از لحاظ ساختاری در انواع زیر تولید و عرضه می‌شوند:

  • استرینگر پالت چیست؟

پالت استرینگر یا Stringer یکی از انواع اصلی پالت چوبی است. در این نوع پالت، از یک قاب که از سه یا چند قطعه الوار موازی به نام ریسمان تشکل شده، استفاده می‌شود. پس از آن تخته‌های عرشه بالایی به رشته‌ها چسبانده شده تا ساختار پالت ایجاد گردد.

پالت‌های استرینگر می‌توانند دارای یک بریدگی در کناره‌ها باشند که همین بریدگی اجازه ورود چهار طرفه را می‌دهد. لیفتراک‌ها می‌توانند یک پالت رشته‌ای را از هر چهار جهت بلند کنند؛ اگرچه بلند کردن توسط رشته‌ها امنیت بیش‌تری خواهد داشت. امکان ساخت پالت‌های استرینگر از چوب و از پلاستیک وجود دارد.

  • پالت بلاک یا بلوک پالت چیست؟

پالت بلوک یا بلاک یا عرضه یا Block معمولا مقاومت بیش‌تری از نوع قبلی دارد. پالت‌های بلوکی از هر دو رشته موازی و عمود بر هم استفاده می‌کنند تا جابجایی کارآمدی را به وجود آورند. پالت بلوک به عنوان پالتی چهار طرفه نیز شناخته می شود؛ چراکه امکان استفاده از جک پالت از هر طرف برای حرکت آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که تمامی پالت‌های استرینگر و بعضی از پالت‌های بلوک دارای پایه‌های یک‌طرفه هستند؛ به آن معنا که تخته‌های پایینی در یک جهت قرار دارند. درحالی‌که تجهیزات جابجایی خودکار را می‌توان برای این کار طراحی نمود، اما اگر لبه‌های پایینی پالت دارای تخته‌های پایینی باشد که در هر دو جهت قرار دارند، اغلب می‌توانند سریع‌تر و موثرتر عمل کنند.

کم‌هزینه‌ترین راه برای بهبود عملکرد پالت معمولا توجه کردن به ناخن‌های جک پالت و لیفتراک است. در پالت‌های غیر چوبی، ضریب اصطکاک کنترل شده اغلب برای جلوگیری از لیز خوردن پالت از چنگال‌ها و قفسه‌ها مفید هستند.

پالت‌های سفت‌تر دوام بیش‌تری دارند و جابجایی آن‌ها با تجهیزات خودکار آسان‌تر است. اگر نیازی به بلند کردن پالت از چهار طرف نباشد، می‌توان از پالت‌های دو طرفه با رشته‌های بدون بریدگی استفاده نمود. بازرسی پالت‌ها، چه به صورت حضوری و چه توسط شخص ثالث تضمین بیشتری از کیفیت را ارائه می‌دهد.

  • پالت‌های قالب گیری روتو

این مدل به روش قالب گیری چرخشی ساخته می‌شوند. پالت‌های روتو پلاستیکی، اقتصادی هستند و در اندازه‌های استاندارد تولید می‌گردند. همچنین می‌توان از قاب‌های فولادی برای افزایش ظرفیت باربری و تحمل آن‌ها استفاده نمود. یکی از کاربردهای اصلی آن‌ها در صنایعی است که رعایت بهداشت در اولویت ‌باشد.

  • پالت‌های قالب گیری تزریقی

این پالت‌ها با طراحی تخت، در اندازه و رنگ‌های استاندارد موجود هستند. معمولا از پالت تزریقی برای بلند کردن کالا در حین حمل و نقل استفاده می‌شود و به راحتی می‌توان آن را با استفاده از لیفتراک، لودر یا جک جابجا کرد. برای تولید این مدل می‌توان از پلی اتیلن سنگین استفاده کرد که قابل شستشو، بدون خوردگی، دارای قابلیت بازیافت و بادوام است.

  • پالت دو رو

این پالت‌ها هم دارای عرشه بالا و هم پایین هستند. عرشه پایین با هدف افزایش استحکام به کار می‌رود و به توزیع یکنواخت وزن کمک می‌کند. بعضی از این نوع پالت‌ها به صورت دو طرفه قابل استفاده هستند، اما مدل‌هایی از آن‌ها هستند که تنها یک سمت آن‌ها قابل استفاده است و تعداد الوارها در سمت دیگر کم‌تر است. این سری برای ذخیره‌سازی طولانی مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پالت دو بال

در پالت‌های Double-Wing، الوارهای کناره در عرشه بالا و پایین، بزرگ‌تر هستند و سطح بیش‌تری دارند. این پالت‌ها برای حمل‌ونقل کالاهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پالت‌ها در ایران معمولا به صورت وارداتی هستند.

  • پالت با سطح صاف

سطح این پالت‌ها، یک پارچه است و ورق به کار رفته در تولید آن‌ها صاف و پیوسته می‌باشد. این نوع از پالت را از مواد اولیه چوب، فلز یا پلاستیک تولید می‌کنند. با توجه به نبود شکاف میان اجزا، تمیزکاری آن‌ها به راحتی انجام می‌شود و برای جابه‌جایی وسایل کوچک مفید هستند.

  • پالت بشکه

در صورت نیاز به نگهداری و جابجایی بشکه‌ها در فضای موجود، پالت بشکه یکی از بهترین ابزارهای پیشنهادی است. این پالت ضمن نگهداری افقی بشکه‌ها امکان نصب شیر و تخلیه محتویات را فراهم نموده و تا 5 پالت روی ‌هم قابلیت نگهداری دارد. پالت بشکه به درخواست مشتری معمولا در رنگ‌های نارنجی و طوسی ارائه می‌گردد.

  • پالت باکس

باکس پالت چیست؟ به پالت‌های دیواره‌دار که شکلی جعبه مانند دارند، باکس پالت گفته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد پالت دیواره‌دار، حمل و نگهداری اجسام کوچک است. دیواره‌های پالت باکس یا باکس پالت، این امکان را می‌دهد که بتوان آن‌ها را روی یک‌دیگر چید و به عنوان قفسه در انبارها و سردخانه‌ها استفاده کرد.

با این کار، می‌توان از تمام فضای انبار بیش‌ترین بهره را برد. به‌کار بردن باکس پالت فلزی به‌جای قفسه‌بندی‌های دائمی، امروزه مورد توجه بسیاری از انبارداران و سردخانه‌ها قرار گرفته است؛ چراکه هزینه‌های کم‌تری را تحمیل می‌کند و هر زمان که به فضا نیاز شد، می‌توان پالت‌ها را به راحتی جابه‌جا کرد.

در ساخت دیواره باکس پالت‌ها می‌توان از توری‌های فلزی، پروفیل و ورق فولادی استفاده نمود. شکل دیواره، یکی از معیارهای دسته‌بندی انواع باکس پالت فلزی است و آن‌ها را در سه گروه کلی زیر قرار می‌دهد:

  • پالت باکس تاشو

باکس پالت فلزی تاشو یا پالت لولایی، دیواره‌هایی تاشو دارد. دیواره تاشو این امکان را می‌دهد تا در زمان‌هایی که پالت خالی است و از آن استفاده نمی‌شود، بتوان آن را جمع کرد تا فضای کم‌تری از انبار را اشغال کند و قابلیت حمل بهتری داشته باشد.

  • پالت باکس نرده ای

دیواره باکس پالت نرده‌ای یا پروفیلی، از پروفیل‌هایی ساخته شده است که به صورت عمودی یا افقی قرار می‌گیرند. به دلیل استحکام بالای این پروفیل‌ها، معمولا در مواردی که به تحمل نیروی بالایی نیاز باشد، از این نوع پالت فلزی استفاده می‌شود.

  • پالت باکس توری

پالت فلزی توری، درواقع به نوعی از پالت گفته می‌شود که دیواره آن از مش یا توری‌های اغلب فولادی، تولید می‌شود. این پالت‌ها، عمدتا برای نگهداری و حمل اجسام کوچک، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچه ضخامت این توری‌ها بیشتر باشد و یا از توری‌های با تراکم بالاتر تولید شده باشند، استحکام، وزن و قیمت بالاتری خواهند داشت.

انواع پالت از لحاظ جنس کدام است؟

پالت‌ها افزون بر تنوع در ساختار، از لحاظ متریال تولید شده نیز دسته‌بندی خواهند شد. انواع پالت از لحاظ جنس تولید شده، به شرح زیر می‌باشد:

  • پالت چوبی

ارزان‌ترین پالت‌ها، پالت چوبی ساخته شده از چوب نرم هستند و علاوه بر دارا بودن قیمت مناسب، وزن نسبتا پایین دارند و دارای مقاومت قابل توجه می‌باشند. مزیت دیگری که منجر به استفاده از این پالت شده است، برخورداری آن از قابلیت بازیافت می‌باشد.

برای تولید این پالت، چند قطعه چوب به یک‌دیگر متصل می‌شوند. بسته به نوع چوب ‌و ابعاد، میزان تحمل پالت و مقدار وزن کالاهایی که می‌توان با آن حمل کرد، تعیین می‌گردد. معمولا برای ساخت این پالت از الوارهای ضایعاتی که در فرایند ساخت مبلمان و کمدهای چوبی اضافه می‌ماند، استفاده می‌شود.

بنابراین هیچ درختی برای تولید آن‌ها قطع نمی‌شود و به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند. با این وجود، در مواردی ممکن است پالت‌های چوبی مستعد آلودگی باکتریایی و شیمیایی باشند.

نکته: پالت پتروشیمی یکی از انواع پالت چوبی است و از صنوبر و چوب سفید ایرانی ساخته می‌شود. تحمل بار ثابت پالت پتروشیمی در حالت ثابت 4 تن و در حالت متحرک 2 تن است و از دو طرف لیفتراک خور و جک خور می‌باشد.

  • پالت فلزی

پالت فلزی یکی دیگر از انواع پالت است که از آلیاژهای مختلفی همچون آهن، استیل، کربن، آلومینیوم و غیره به تولید می‌رسد و نسبت به سایر انواع پالت، مقاومت بسیار بالایی دارد. پالت فلزی به علت متریال مصرفی، وزن بالایی داشته و از استحکام قابل توجهی برخوردار می‌باشد.

پالت فلزی چیست + 5 نکته خرید پالت فلزی

برای اتصال قطعات در پالت فلزی از پیچ و مهره استفاده می‌شود و از مزایایی همچون عدم آتش‌پذیری، قابلیت شست و شو، نگهداری آسان و غیره برخوردار هستند. پالت‌های فلزی خود دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. پالت قیر

باکس پالت فلزی قیر نوعی دیگر از باکس پالت‌های فلزی می‌باشد که از آن برای حمل و نگهداری قیر و دیگر مواد موجود در صنایع پتروشیمی استفاده می‌شود.

فعالان صنعت در راستای بهینه سازی صنعت حمل و نقل قیر از لحاظ کیفی و اقتصادی برای تولید کننده، اقدام به طراحی و تولید باکس فلزی قیر کرده‌اند که تحولی بزرگ در این صنعت به حساب می‌آید که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

  • پالت کاشی و سرامیک

از پالت فلزی کاشی و سرامیک در زمینه‌های حمل و نقل کاشی و سرامیک، موزاییک، سنگ‌های تزئینی و موارد مشابه آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است سالانه ۲۰۰۰۰۰۰ عدد از این پالت، توسط کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور برای صادرات محصولات استفاده می‌گردد که بخش اعظمی از این مقدار توسط پالت‌های چوبی دست دوم تامین می‌شود.

  • پالت پلاستیکی

خطر آلودگی پالت‌های چوبی همواره وجود دارد؛ بنابراین برای حمل مواد غذایی ایده‌آل نیستند. هنگامی که چوب رطوبت پیدا می‌کند، به محل رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شود که می‌تواند به غذا و سایر مواد حساس منتقل گردد. تمیز کردن آن‌ها نیز تقریبا امکان‌پذیر نیست.

در مقابل، پالت پلاستیکی معمولا در حمل‌ونقل غذاهای تازه و منجمد، تولیدات دارویی یا سایر محصولات با الزامات بهداشتی کاربرد دارد. پالت پلاستیکی به راحتی تمیز، شسته و استریل می‌شود. همچنین مواد اولیه به کار رفته در آن قابل بازیافت می‌باشد.

برای تولید این نوع پالت در برخی از مواقع از پلیمر یا از مواد پلی استایرن استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز از مواد بازیافتی تولید می‌گردند. لازم به ذکر است در کنار مزایای ذکر شده، مشکلاتی از قبیل عدم برخورداری از مقاومت بسیار بالا برای اجسام سنگین و قیمت بالا نسبت به نوع چوبی را دارا می‌باشند.

  • پالت کاغذی

پالت‌های کاغذی یا اکوپالت، معمولا برای بارهای سبک استفاده می‌شوند، اما پالت‌های کاغذی مهندسی شده به علت شکل طراحی مقاوم، برای بارهایی که با چوب حمل می‌شوند نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پالت‌های کاغذی در مواردی که بازیافت مهم باشد، استفاده می‌گردد.

طرح‌های جدید اکوپالت‌ها تنها از دو قطعه تخته راه راه بدون چسب یا منگنه و با وزن تنها 4.5 کیلوگرم ساخته می‌شوند و منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در صنعت حمل و نقل می‌شود.

  • پالت پرس وود

از انواع جدید پالت است که به وسیله چوب‌های بازیافتی و شاخ و برگ درختان ساخته می‌شود. در ابتدا شاخ و برگ درختان خشک شده و به قطعات کوچک خورد می‌شود. سپس محصول به دست آمده با چسب‌های مخصوص ترکیب شده و در قالب‌های پرس گرم قرار می‌گیرد تا شکل پالت را به خود گیرد.

این نوع پالت به علت آن‌که آسیب کمی به درختان می‌زند و برای تولید آن درخت جدیدی قطع نمی‌شود، مورد استقبال دوست داران محیط زیست قرار گرفته است.

علت استفاده از پالت چیست؟

شماری از علت‌هایی که منجر به استفاده از پالت می‌شود، به شرح زیر می‌باشد:

  • با استفاده از پالت به جای سطح، از حجم انبار استفاده می‌شود.
  • میزان ضایعات وارده به کالا کاهش پیدا می‌کند.
  • هزینه‌های حمل و نقل به میزان 45 تا 50 درصد کاهش می‌یابد.
  • با استفاده از پالت و حمل و نقل مکانیکی، حوادث ناشی از کار و حمل و نقل دستی کم‌تر می‌شود.
  • ذخیره‌سازی و محاسبه کنترل موجودی و انبارگردانی را آسان‌تر می‌سازد.
  • یکنواختی و ترتیب بهتری را در عملیات انبارداری به همراه دارد.

استاندارد ساخت پالت چیست؟

ISO اندازه استاندارد ساخت برای پالت‌ها تعیین کرده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • 1219 میلی‌متر × 1016 میلی‌متر در آمریکای شمالی
  • 1000 میلی‌متر × 1200 میلی‌متر در اروپا و آسیا
  • 1165  میلی‌متر × 1165 میلی‌متر در استرالیا، آمریکای شمالی، اروپا و آسیا
  • 1100 میلی‌متر × 1100 میلی‌متر فقط در آسیا
  • 800 میلی‌متر × 1200 میلی‌متر در اروپا

کاربرد پالت چیست؟

به‌طور کلی و صرف نظر از نوع آن، از انواع پالت در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • چیدمان کالاهای مختلف در سیستم‌های قفسه بندی انبار
  • حمل و نقل دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی با وزن سنگین
  • امکان جابجایی اجسام سنگین یا دارای شکل هندسی خاص
  • کمک به صنایع و افراد توزیع کالا
  • کاربرد در اسکله‌ و محل‌های بارگیری

جمع بندی

در این مطلب به بررسی آن‌که پالت چیست، کاربرد پالت چیست، بررسی انواع و مزایای هر کدام پرداختیم. پالت در تعریف سکوی کوچک قابل انتقالی می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان اجسام بزرگ یا سنگین را جابجا نمود. علاوه بر آن حمل با لیفتراک را آسان کرده و بهینه‌سازی فضای انبار کمک می‌کند. به‌طور کلی پالت‌ها در جنس‌های مختلفی همچون پلاستیک، چوب، فلز و پرس وود یا همان چوب فشرده تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب منحصر به خود را دارا می‌باشد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان یکی از تولیدکنندگان برتر انواع پالت فلزی است و این محصول را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان گرامی عرضه می‌دارد. متخصصان این مجموعه همواره آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند.

منبع (Resource): Pallet

سوالات متداول

پالت چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به این سوال که پالت چیست می‌توان گفت پالت سکوی کوچک قابل حملی است که برای جابجا کردن اجسام سنگین کاربرد دارد.

آیا شاهین فلز سپاهان تولیدکننده پالت است؟

بله، مجموعه تولیدی بازرگانی شاهین فلز سپاهان یکی از تولیدکنندگان برتر پالت فلزی در کشور می‌باشد.

انواع پالت چوبی کدام است؟

پالت پتروشیمی یکی از انواع پالت های چوبی است که در این صنعت کاربرد داشته و توانایی حمل اجسام سنگین را دارا است.