نوردکاری یکی از مراحل ساخت هر قطعه فولادی محسوب می‌شود که در دو نوع سرد و گرم انجام می‌گیرد. در مقالات گذشته به معرفی و شرح کامل نورد، انواع و چگونگی انجام نورد گرم پرداختیم.

ورق‌های تولید شده در نورد گرم، طی فرآیند نورد سرد، کشیده و نازک می‌شوند. در محتوای امروز قصد داریم توضیح کامل و جامعی از نحوه انجام نورد سرد و مزایای آن به شما همراهان ارائه دهیم. با شاهین فلز سپاهان همراه باشید.

نسخه صوتی این مطلب

نورد سرد چیست؟

نورد سرد به انگلیسی Cold Rolling نامیده می‌شود و یکی از انواع فرآیندهای شکل‌دهی است که علاوه بر کاهش ضخامت، موجب تغییر ساختار فلزات و تغییر در خواص مکانیکی آن‌ها نیز می‌شود. همچنین به دلیل مزایای خوب آن، عموما از فولاد نورد گرم کمی گران‌تر است.

مطالعه مقاله نورد چیست + انواع نورد و نحوه انجام آن را برای آشنایی کامل با نورد و انواع آن، پیشنهاد می‌کنیم.

این نورد برخلاف نورد گرم، در دمای پایین‌تر از تبلور مجدد فلز و به طور معمول در دمای محیط و از طریق غلتک‌ها انجام می‌شود. فلز به مرور فشرده می‌شود و قدرت تسلیم و سختی فلز افزایش پیدا خواهد کرد. هدف از انجام نورد سرد ایجاد ورق‌هایی نازک، دقت ابعادی و کیفیت سطحی مناسب می‌باشد.

با نورد سرد ما به پرداخت‌های یکنواخت‌تر، ساختارهای مقاوم‌تر و کمتر متخلخل دست پیدا می‌کنیم. با این وجود، مادامی که فلز در دمای بالا پردازش می‌شود، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی به دست خواهد آورد.

ماشین های نورد سرد

نورد سرد با استفاده از ماشین‌ها و تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود. از دستگاه‌های به روز و مطابق با تکنولوژی روز برای انجام فرآیندهای متفاوتی استفاده می‌شود. بعضی از دستگاه‌ها صرفا برای تولید یک مقطع فولادی کاربرد دارند؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت تک منظوره هستند. اکثر ماشین آلات برای تولید مقاطعی با ضخامت و اندازه‌های مشخص تولید می‌گردند.

هرقدر دستگاه بزرگ‎‌تر باشد، مقاطع بزرگ‌تری به تولید می‌رسد. نصب ماشین‌ها آسان و کار با آن ها نیز ساده است. بنابراین نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. دستگاه های نورد سرد می‌توانند سرعت چرخش، میزان درز و حتی جهت رفت و برگشت غلتک‌ها را کنترل و تنظیم کنند.

فرآیند نورد سرد چگونه انجام می‌شود؟

پس از آن‌که محصولات به روش نورد گرم به تولید رسیدند، وارد مرحله پردازش نورد سرد می‌شوند. روند انجام نیز به این صورت است که پس از نورد گرم، فولاد را تا دمای اتاق خنک می‌کنند و پس از آن غلتک‌های نورد سرد در دمای پایین‌تر از تبلور، از آن‌ها عبور کرده تا آن‌جایی که ورق‌ها تا میزان مناسبی نازک شوند.

همین امر منجر به سختی بیش‌تر ورق از لحاظ شکل‌پذری می‌شود. به همین علت با عملیات آنیل، شکل‌پذیری و انعطاف ورق افزایش پیدا می‌کند. دستگاه‌های نورد سرد، دارای قسمتی به نام ضخامت‌سنج هستند که فولاد را به هنگام خروج از غلتک‌ها بررسی می‌کنند. ماشین‌های چند پایه، 3 تا 6 جفت غلتک در یک سری دارند و برای دستیابی به ضخامت موردنظر تعبیه شده‌اند. محصولات فولادی پس از تغییرات بسیار، در نهایت با استفاده از ورق آهن تولید شده، انواع پروفیل تولید می‌شود. قابل توجه است که ورق‌های روغنی از انواع مقاطع تولیدی نورد سرد هستند.

به طور معمول عملیات رفت و برگشتی، منجر به کاهش ضخامت میان 50 تا 90 درصد می‌شوند. به علت وجود نیروهای فشاری و اصطکاک بالا، امکان و پتانسیل آن‌که دمای هر دور به 250 درجه سانتی‎گراد برسد، وجود دارد. بنابراین لازم است که از عاملی خنک‌کننده برای سرد نگه داشتن غلتک‌ها و فلزات استفاده شود.

برای این امر، معمولا از روغن و یا آب استفاده می‌گردد. ضخامت فلز تولیدی مابین 0.12 تا 2.5 میلی‌متر می‌باشد. همین نازکی منجر می‌شود از این ورق در تولید مواردی همچون قوطی‌های نوشیدنی یا پانل وسایل نقلیه سبک وزن، هواپیماهایی سبک و غیره کاربرد داشته باشد.

ویژگی نورد سرد چیست؟

ویژگی‌هایی که می‌توان برای این نورد نام برد به شرح زیر است:

  • افزایش سختی ماده موردنظر
  • افزایش تنش تسلیم
  • افزایش نابجایی در ساختار کریستالی

نورد سرد چه کاربردهایی دارد؟

فولاد نورد سرد به عنوان یک ماده خام، کاربردهای گسترده‌ای در مهندسی پزشکی، هوافضا و خودرو دارد. بسیاری از محصولات و مقاطع فولادی، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از نورد سرد تهیه می‌شوند که می‌توان برای انواع آن به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع پروفیل باز و بسته همچون زد، آبرو، قوطی و پروفیل
  • ورق روغنی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی
  • ورق شیروانی

مزیت های نورد سرد

نورد سرد به علت مزایای بسیاری که دارا می‎‌باشد، تا این اندازه محبوبیت پیدا کرده است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  • برخلاف نورد گرم، محصولات با ابعاد دقیق حاصل می‌شوند.
  • سختی محصولات تولیدی در این روش تا 20 درصد افزایش خواهد داشت.
  • ورق سرد از قابلیت شکل‌گیری برخوردار خواهد شد.
  • انعطاف‌پذیری و مقاومت در نورد سرد بیش‌تر خواهد بود.
  • محصول تولید شده با روش نورد سرد استحکام بسیار بالایی دارد.

تجهیزات خطوط نورد سرد شامل چه مواردی می‌شود؟

برای حفظ پیوستگی تولید و کیفیت مقطع نهایی، تجهیزات زیر با هدف شکل‌دهی استفاده می‌شود:

  • سیستم های اندازه گیری نگه دارنده ها و سیستم های کنترل برش
  • تجهیزات کمکی کفشک ها و راهنماها
  • تجهیزات نقل و انتقال مواد مانند کویل بازکن، انبار کویل و آکومولاتور
  • تجهیزات قبل از شکل‌دهی همچون صاف کننده‌ها، دستگاه‌های اتصال و سوراخ‌کاری
  • تجهیزات بعد از شکل‌دهی مثل سیستم برش پروفیل

نورد سرد در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در هر پروژه‌ای که تلورانس، کیفیت سطحی، متحدالمرکز بودن و استقامت حائز اهمیت باشد، این نوع فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورد سرد فولاد مبارکه شامل چه خطوطی می‌شود؟

نورد سرد در کارخانه فولاد مبارکه شامل خطوط زیر می‌شود:

  1. خط اسیدشویی
  2. واحد تاندوم میل
  3. واحد نورد دو قفسه‌ای
  4. واحد شست و شوی الکترولیتی
  5. واحد تمپرمیل
  6. واحد قلع اندود
  7. کارگاه غلتک

چگونه می‌توان به خدمات نورد سرد با کیفیت بالا دسترسی داشت؟

از آن‌جایی که از این نورد برای تولید انواع پروفیل استفاده می‌شود و این پروفیل‌ها در صنایع گوناگونی کاربرد دارند، تهیه و خرید آن از مرکزی معتبر حائز اهمیتی بسیاری می‌باشد. شرکت شاهین فلز سپاهان از جمله مراکزی است که خدمات نورد سرد و تولید پروفیل را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان گرامی عرضه می‌دارد.

بیان آخر

نورد سرد از انواع نورد است که در دمای پایین‌تر از تبلور مجدد فلز و تقریبا هم‌دما با محیط انجام می‌شود. نورد سرد از مزایای بسیاری برخوردار است که منجر به محبوبیت بسیار آن می‌شود و در ساخت انواع پروفیل مقطع باز و بسته کاربرد دارد. برای مشاوره و استفاده از خدمات نورد سرد در کارخانه شاهین فلز سپاهان، همواره می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

منابع:

www.structuralia.com

سوالات متداول:

نورد سرد به انگلیسی چگونه نامیده می‌شود؟

نورد سرد در انگلیسی cold rolling نام دارد.

خدمات نورد سرد کدام کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار است؟

کارخانه شاهین فلز سپاهان، خدمات نورد سرد و تولید انواع ورق و پروفیل را، با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهد.

نورد سرد چیست؟

نورد سرد از انواع روش‌های شکل‌دهی فلزات است که در دمای پایین‌تر از تبلور مجدد فلز انجام می‌شود.