در دنیای امروز یکی از معیارهای اساسی تفاوت جوامع توسعه یافته و سایر جوامع، میزان تولید و استفاده از فولاد است. چرا که بخش بزرگی از صنایع گوناگون به فولاد متکی هستند. همچنین به دلیل مصرف فراوان فولاد به جهت توسعه زیرساخت ها، حمل و نقل، راه سازی و … این مسئله حائز اهمیت است.

میزان تولید و مصرف آهن آلات یکی از شاخص های مهم کشورهای توسعه یافته است. به طور کلی قیمت فولاد برای تمامی کشورها اهمیت زیادی دارد.
اما باید بدانیم قیمت و هزینه فولاد متاثر از چه عواملی هستند؟ در مقاله پیش رو به توضیح این موارد می پردازیم با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت فولاد

عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد

چند مورد از عوامل موثر بر قیمت فولاد

سنگ آهن

سنگ آهن مهمترین منبع تولید فولاد است. طبیعی است که قیمت سنگ آهن بر قیمت فولاد اثرگذار است.

قیمت نفت

قیمت نفت نیز بر قیمت فولاد اثر مثبت دارد. با زیاد شدن قیمت نفت هزینه ساخت فولاد بالا می رود و به دنبال آن قیمت فولاد نیز بیشتر خواهد شد.

نرخ ارز

نرخ ارز بر قیمت فولاد تاثیر مثبت دارد. در ایران تعدادی از اقلام ضروری برای ساخت فولاد از سایر کشورها وارد می شوند و به همین علت، قیمت آن ها متاثر از نرخ ارز است. این بدان معنی است که چنانچه بازار ارز تغییر کند، قیمت فولاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

مانند التهاباتی که در چند سال گذشته در بازار فولاد ایجاد شد، که دلیل آن تغییرات بازار ارز بود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که علی رغم دلایل متعددی که در تعیین قیمت فولاد قرار دارد، قسمت زیادی از آن نیز دلیل منطقی نداشته و به صورت کاذب می باشد.

قیمت حمل و نقل

قیمت حمل و نقل رابطه مستقیمی با قیمت نفت دارد. اگر قیمت نفت زیاد شود، به دنبال آن قیمت حمل و نقل نیز بالاتر می رود و این مورد افزایش قیمت فولاد را به دنبال خواهد داشت.

قیمت آهن قراضه

چنانچه در مقاله قبلی در باب آهن قراضه سخن گفتیم. آهن قراضه یکی از منابع ملی بوده و بسیار با اهمیت است زیرا قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارد، پس طبیعی است که این مورد هم بر قیمت آهن اثر مثبت داشته باشد.

آهن قراضه یک سرمایه ملی و و استراتژیک است اگرچه عموم مردم درباره آن تصور منفی دارند. این ماده قابلیت بازیافت داشته و می تواند به عنوان عنصر اولیه تولید فولاد به کار برده شود.

بررسی تورم جهانی و تاثیر بر قیمت فولاد

تاثیر تورم بر قیمت فولاد

تورم جهانی نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت کلیه محصولات و بخصوص آهن آلات است. کشورهای جهان اول کارخانه های فولاد خود را به دلایلی مثل نیروی انسانی، کم کردن قیمت تمام شده، دستمزد کم به کشورهای در حال توسعه انتقال داده اند.

به همین خاطر قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر میزان تورم این کشورها قرار گرفته است. همچنین سیاست داخلی کشورها نیز بر قیمت تاثیر دارد.

سایر عوامل اثرگذار بر قیمت آهن

موادی که در بالا نام برده شد از عومل اصلی تاثیرگذار بر قیمت فولاد می باشند. اما در کنار آن ها می توان به عوامل دیگری نیز اشاره کرد که اگرچه به میزان کمتر، اما این ها هم بر قیمت فولاد اثر دارند.

مانند: قیمت و هزینه نیروگاه ها و تولید برق، منابع جایگزین مثل زغال سنگ و آب که در ساخت فولاد بسیار اهمیت داشته و پرکاربرد است.

جمع بندی

در تعیین قیمت فولاد عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که برای نمونه می توان به سنگ آهن، قیمت نفت، نرخ ارز، قیمت حمل و نقل و قیمت آهن قراضه اشاره کرد. در این مطلب درباره هر کدام از عناوین یاد شده توضیحات مختصری ذکر شده است. علاوه بر موارد ذکر شده که نقش زیادی در تعیین قیمت فولاد دارد گزینه های دیگری نیز هستند که به عنوان موارد درجه دو یاد می شوند مانند قیمت و هزینه نیروگاه ها و تولید برق، منابع جایگزین مثل زغال سنگ و آب که در ساخت فولاد بسیار اهمیت دارند.

سوالات متداول

عوامل موثر بر قیمت فولاد

در تعیین قیمت فولاد عوامل زیادی دخیل هستند مانند: سنگ آهن، قیمت ارز، قیمت نفت و … . توضیحات تکمیلی در متن مقاله

دلیل تاثیر قیمت ارز بر قیمت فولاد

نرخ ارز بر قیمت فولاد تاثیر مثبت دارد. در ایران تعدادی از اقلام ضروری برای ساخت فولاد از سایر کشورها وارد می شوند و به همین علت، قیمت آن ها متاثر از نرخ ارز است. این بدان معنی است که چنانچه بازار ارز تغییر کند، قیمت فولاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

دلیل اهمیت فولاد در کشورهای توسعه یافته

در دنیای امروز یکی از معیارهای اساسی تفاوت جوامع توسعه یافته و سایر جوامع، میزان تولید و استفاده از فولاد است چرا که بخش بزرگی از صنایع گوناگون به فولاد متکی هستند. همچنین به دلیل مصرف فراوان فولاد برای توسعه زیرساخت ها، حمل و نقل، راه سازی … این مسئله حائز اهمیت است.