احتمالا بسیاری از ما به هنگامی که برج‌ها یا ساختمان‌های چند طبقه را مشاهده کرده‌ایم، به این فکر افتاده‌ایم که ساخت‌ و ساز طبقات بالایی چگونه انجام می‌شود و در حالت کلی‌تر، دسترسی به طبقات بالا چگونه امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از لوازمی که برای این امر مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از داربست‌ها می‌باشد.

هرچند استفاده از داربست به علت دارا بودن مشکلاتی مانند هزینه‌های بالا، خطرات نصب و غیره، امروزه در بسیاری از موارد با کلایمر جایگزین شده است. این موضوع که کلایمر چیست، انواع و کاربرد کلایمر چیست و چه نقشی در ساختمان دارد را در مطلب پیش رو بررسی خواهیم کرد. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید.

کلایمر چیست؟

کلایمر (به انگلیسی klaymer) که با نام‌های بالابر نما یا قندوله نیز شناخته می‌شود نوعی بالابر است که دارای سبد مخصوص به خود می‌باشد. این سبد طولی مابین 2 تا 6 متر دارد و از آن برای تعمیرات نمای سازه، جابه‌جایی مصالح ساختمانی در ارتفاع، حمل و نقل تجهیزات، تمیزکاری نمای ساختمان و غیره استفاده می‌شود.

کلایمر به کمک موتورهای وینچی که با سیم بکسل مخصوص به پایه‌های نگهدارنده آن وصل شده، حرکت می‌کنند و از ترمز اضطراری نیز برخوردار هستند.

انواع محصولات فولادی و کاربرد + 3 نکته خرید مقاطع فولادی

اجزای کلایمر چیست؟

بالابر نما از کنار هم قرار گرفتن اجزای مختلفی تشکیل می‌گردد که این موارد به شرح زیر هستند:

  • وینچ کلایمر- تامین نیروی لازم برای بالا بردن سبد مخصوص در این قسمت تامین می‌شود.
  • سیستم ایمنی- وجود سیستم ترمز به ازای هر موتور وینچ و کلایمر، حائز اهمیت بسیاری است. در ساخت هر ست کلایمر از 2 عدد ترمز و سیم بکسل مستقل ایمنی استفاده می‌شود.
  • سیستم ترمز- بکارگیری سیستم ترمز در وینچ دستی، الزام بسیاری دارد.
  • سیستم ترمز اوور لود- چنان‌چه فشار بسیاری وجود داشته باشد، با وجود سیستم ترمز، دستگاه به صورت اتوماتیک، قفل می‌شود و در وینچ‌های دستی و برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیم بکسل- لازم است استانداردهای لازم، به هنگام ساخت کلایمر رعایت شود. استفاده از حداقل قطر 8 برای سیم بکسل کلایمر، ضروری می‌باشد.
  • کابین- کارگران در محل کابین یا سبد قرار می‌گیرند.
  • مهارکننده- از مهارکننده برای نگهداری کابین یا سبد استفاده می‌کنند.
اجزای کلایمر چیست؟

انواع کلایمر مورد استفاده در ساختمان سازی

طراحی کلایمرها معمولا با در نظر گرفتن نوع کاربرد، ضریب امنیت و ظرفیت کاربردی انجام می‌گیرد و به همین علت در انواع مختلفی عرضه می‌شود. کلایمر از لحاظ نقطه حرکتی به دو نوع حرکت عمودی و عمودی-افقی دسته‌بندی می‌شود.

تفاوت کلایمرهایی که حرکت عمودی-افقی دارند با کلایمرهایی که تنها حرکتی عمودی دارند، در ریلی است که در بالای ساختمان قرار می‌گیرد و امکان حرکت جانبی را فراهم می‌نماید. با توجه به نوع کاربری، می‌توان از طراحی دستی یا برقی در حرکت‌های جانبی کلایمرها استفاده نمود.

در حقیقت کلایمرهایی که حرکت عمودی و افقی دارند، قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر انواع کلایمر دارا هستند. کلایمرها با توجه به موتوری که دارا هستند، در دو نوع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

کلایمر دستی

کلایمر مکانیکی یا کلایمر دستی، از نوع ساده بالابرها است که به جای داربست‌های عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کلایمر دستی، حرکت سبد با نیروی دست انجام می‌گردد. در این نوع از کلایمر کارگران با چرخاندن وینچی که به سیم‌های نگهدانده بالابر متصل است، آن را به حرکت در می‌آورند. در بسیاری از موارد این محصول قابلیت حرکت افقی به چپ و راست را ندارد.

این کلایمر به علت دشوار بودن کار با آن، در ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، کاربرد زیادی ندارد. کلایمرهای مکانیکی نیز مانند نوع برقی، برای جابه‌جایی افراد استفاده می‌شوند اما سرعت پایین‌تری نسبت به کلایمر برقی دارند.

انواع کلایمر کدام است؟

کلایمر برقی

کلایمر برقی با کمک سیستم الکترو موتور کار می‌کند و برای نگهداری از نمای ساختمان‌های بلند، کاربرد دارد. در کلایمر برقی سیستمی از موتور برقی وجود دارد که وظیفه بالا و پایین برد کابین را انجام می‌دهد. این نوع کلایمر یک جعبه فرمان و دکمه‌های مختلف برای کنترل دستگاه دارا است. کار با کلایمر برقی از نوع مکانیکی یا دستی آسان‌تر است و هدایت آن در جهت‌های مختلف امکان‌پذیر می‌باشد.

روش نصب کلایمر چیست؟

فرآیند نصب دستگاه کلایمر، با نصب سازه‌های روی بام آغاز می‌گردد. این سازه‌ها شامل کابین به همراه وزنه‌های متعادل، تیر یا بازوی مربوط به نقاط آویز، ستون و خرک تکیه‌گاه، بکسل‌ می‌شوند. علاوه بر آن‌ها در نوع ریلی، ریل‌گذاری بر روی سقف انجام می‌شود.

سپس نوبت به نصب سبد حمل نفرات کلایمر می‌رسد که شامل جعبه برق، ترمزهای اضطراری، کابل جمع کن، سیستم سنکرونیزور، کابل برق و غیره می‌شود. به هنگام نصب دستگاه کلایمر توجه به وزنه‌های لازم برای این دستگاه اهمیت بسیاری دارا است.

همچنین انتخاب نوع موتور و الکتروگیربکس با توجه به ظرفیت دستگاه صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که نصب این دستگاه لزوما باید توسط کارشناسان متخصص انجام گردد.

کلایمر در ساختمان سازی چه کاربردی دارد؟

در بیان عمومی، برای هر پروژه‌ای که نیاز به آن باشد که افراد کار خود را در ارتفاعات انجام دهند، دستگاه کلایمر می‌تواند کاربردی باشد؛ چراکه توانایی این دستگاه‌ها برای حمل بار بسیار بالا است و چنان‌چه مطابق با استاندارها ساخته شده باشند، نسبت به میله داربست، از ایمنی بیش‌تری برخوردارند.

کاربرد کلایمر چیست؟

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، از این دستگاه برای جابه‌جایی تجهیزات ساختمانی، ساخت نمای سازه، تمیزکاری نما، نصب پنل و کامپوزیت، بازسازی نما و غیره استفاده می‌شود و بهترین جایگزین برای داربست به حساب می‌آید.

مزایا و معایب استفاده از کلایمر چیست؟

تا به این قسمت، موارد استفاده کلایمر را بررسی کردیم. در ادامه مزایا و معایب آن را بیش‌تر بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از کلایمر آسان است و می‌توان به کمک یک سیستم کنترل ساده، دستگاه کلایمر را منتقل کرد.
  • استفاده از کلایمر نسبت به داربست، امنیت بیش‌تری را برای کارگران فراهم می‌آورد.
  • نصب و راه‌اندازی کلایمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.
  • استفاده از کلایمر سرعت کلی پروژه ساخت و ساز را افزایش می‌دهد؛ چراکه جابه‌جایی میان طبقات مختلف در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
  • ساخت کلایمرها با استفاده از استانداردهای بین‌المللی است.

از جمله معایب این دستگاه می‌توان به مواردی همچون محدودیت در بارگذاری، پوشش سطحی کم در مسیر افقی، عدم امکان اجرای عملیات‌های سنگین ساختمانی بر روی آن و غیره اشاره کرد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی آن‌که کلایمر چیست، پرداختیم. کلایمر نوعی بالابر است که از اجزای مختلفی همچون سیم بکسل، کابین، سیستم ترمز و غیره تشکیل می‌شود و دسترسی افراد را به ساختمان‌های مرتفع، تسهیل می‌کند. در دسته‌بندی کلی، کلایمر در 2 نوع مکانیکی یا دستی و برقی به تولید می‌رسد که هر کدام موارد استفاده مخصوص به خود را دارا هستند.

منبع(Resource): DISCOVER THE CLIMBING FORMWORK SYSTEMS

سوالات متداول

معایب کلایمر چیست؟

از جمله معایب این دستگاه می‌توان به مواردی همچون محدودیت در بارگذاری، پوشش سطحی کم در مسیر افقی، عدم امکان اجرای عملیات‌های سنگین ساختمانی بر روی آن و غیره اشاره کرد.

انواع کلایمر کدام است؟

در دسته‌بندی کلی کلایمر دارای دو نوع برقی و دستی یا مکانیکی می‌باشد.