در هر جامعه‌ای از گذشته تا امروز، دو صنعت کشاورزی و دام‌پروری عضو جدانشدنی زندگی‌ انسان‌ها بوده‌اند. دام‌داری چه به صورت صنعتی در کارخانه‌ها و چه به صورت سنتی و در مزارع، حائز اهمیت بسیاری است.

آیا می‌دانید توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟ چنانچه دامپروری حیوانات کوچک در مزارع و فضای باز صورت گیرد، لازم است تدابیری برای حفظ و ایجاد امنیت آن‌ها اتخاذ شود. چراکه اندازه کوچک حیواناتی همچون مرغ‎‌، خروس و جوجه‌ها جذابیت بسیاری برای شکارچیان به همراه دارد.

به همین علت، ایجاد امنیت در این مکان‌ها، به یک چالش مهم تبدیل شده است. یکی از روش‌های برطرف کردن این مشکل، استفاده از توری مرغی است.

توری‌های مرغی در 2 نوع پلاستیکی و آهنی تولید می‌شوند و هر یک کاربری مخصوص به خود را دارند. در این مقاله علاوه بر معرفی بیش‌تر این محصول، به بررسی کاربرد و مزایای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

تاریخچه توری مرغی

و اما تاریخچه توری مرغی چیست؟ در سال 1844 میلادی یک آهن‌فروش بریتانیایی به نام چارلز برنارد (Charles Barnard) پدری مزرعه‌دار داشت که در آن مزرعه از مرغ‌های زیادی نگهداری می‌کرد. محافظت از این مزرعه، یکی از دغدغه‌های مهم برنارد بود و به دنبال راه چاره برای حل این مشکل می‌گشت. یکی از دستگاه‌هایی که به وفور در محل زندگی چارلز برنارد وجود داشت، ماشین‌های پارچه‌بافی و بافندگی بود. همین امر منجر به آن شد که برنارد از این دستگاه‌ها الهام بگیرد. او به‌ جای پارچه از سیم استفاده نمود و محصولی جدید تحت عنوان سیم مرغی یا توری مرغی تولید کرد.

تاریخچه توری مرغی

این محصول به علت کاربرد بسیاری که داشت، به سرعت محبوب و همه‌گیر شد. در ابتدا این توری تنها برای محافظت از حیواناتی کوچک همچون مرغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما رفته رفته کاربرد آن گسترده‎تر شد و چندین کارخانه تولید از این سیم در نورویچ که شهری در انگلستان بود، تاسیس شد.

این محصولات به سراسر جهان ارسال شد و حتی در طول جهانی دوم نیز از آن استفاده شد. در این جنگ برای آن‌که از رادارها به هنگام انفجار محافظت شود، این توری‌ها را به کار می‌گرفتند.

 علاوه بر آن، سربازان آلمانی از سیم مرغی بر روی کلاه ایمنی خود قرار می‌دادند و کلاه خود را با شاخه و برگ استتار می‌کردند. همگی این کاربردها تا آن‌جایی مهم و پررنگ بود که در آن زمان، بریتانیا با کمبود سیم مرغ مواجه شد.

توری مرغی چیست؟

یکی از انواع توری‌های پرکاربرد، توری مرغی‌ها هستند. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این توری با هدف محافظت از زمین‌های نگهداری از مرغ‌ها تعبیه می‌شد. به همین علت از آن زمان‌ با این نام شناخته می‌شود.

چشمه در این توری به شکل شش ضلعی است و اندازه آن معمولا مابین 1 اینچ تا 2 اینچ است. هنگامی‌که توری برای جوجه‌های کوچک استفاده شود، 1 اینچ یا 2.5 سانتی‌متر مناسب است. اما برای مرغ و خروس‌ها، فاصله 2 اینچ یا 5 سانتی‌متر نیز امنیت کامل را فراهم می‌کند.

توری مرغی چگونه ساخته می‌شود؟

به‌طور کلی توری مرغی از 2 روش دستی و خودکار به تولید می‌رسد. در ادامه به شرح پروسه تولید این توری خواهیم پرداخت.

تولید توری مرغی به روش دستی

برای تولید توری به روش دستی، از هیچ‌گونه دستگاه و ماشین‌آلاتی استفاده نمی‌شود و به‌جای آن نیروی انسانی جایگزین می‌گردد. در این روش که با کمک 2 فرد صورت می‌گیرد، سیم مفتول گالوانیزه دور قالب پیچیده می‌شود و به آن فرم و شکل می‌دهند. پس از آن، دو سر حصار را با پیچ‌گوشتی می‌بافند و در نهایت توری حاصل شده به صورت رول در می‌آورند.

تولید توری مرغی به روش خودکار

در روش خودکار برخلاف دستی، نیروی انسانی نقشی در تولید ندارد. برای تولید ابتدا مفتول در دستگاه قرار داده شده و روکش‌دهی می‌شود. پس از آن این مفتول وارد قسمت حصاربافی می‌گردد. سپس مفتول‌ها به یک‌دیگر پیچ می‌خورند و چشمه را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که چشمه در توری مرغی، لوزی شکل است. در نهایت ابتدا و انتهای توری توسط سیم‌پیچ اتوماتیک، محکم می‌شود.

ساخت توری مرغی به روش اتوماتیک

انواع توری مرغی کدام است؟

به‌طور کلی توری مرغی در 2 نوع ساده و فرنگی تولید می‌شود. تفاوت این دو توری در جنس و اندازه مفتول است. معمولا توری فرنگی برخلاف توری ساده، از مفتول گالوانیزه گرم تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی دارد.

لازم به ذکر است که توری با مفتول گالوانیزه سرد نیز به تولید می‌رسد که از مقاومت چندان بالایی برخوردار نمی‌باشد. در دسته‌بندی دیگری که لحاظ جنس صورت می‌گیرد، توری در 2 نوع آهنی و پلاستیکی تولید می‌شود که در ادامه به نوع پلاستیکی آن نیز خواهیم پرداخت.

توری چیست + انواع و 5 کاربرد توری فلزی

توری مرغی پلاستیکی چیست؟

به‌طور معمول توری‌های مرغی از مفتول‌های آهنی تولید می‌شوند. اما در محیط‌های مختلف و به تبع کاربردهای گوناگون، الزام وجود جنس‌های مختلفی از توری مرغی وجود خواهد داشت.

توری مرغی پلاستیکی از انواع توری مرغی به حساب می‌آید و به روش اکستروژن تولید می‌گردد. چشمه در این توری به اشکال مختلف وجود خواهد داشت. در ادامه به کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

کاربرد توری مرغی پلاستیکی

پیش از این، توری پلاستیکی را به شما معرفی کردیم. این توری به علت متریال اولیه آن که پلاستیک است، در برابر گرما و آفتاب از بین می‌رود و مقاومت بالایی ندارد. با این وجود، به علت وزن پایین و قیمت مناسب، از محبوبیت زیادی برخوردار است. کاربردهای این توری به شرح زیر می‌باشد:

  1. کاربرد توری پلاستیکی در سقف برای نگهداری فوم
  2. محافظت از نهال‌ها در برابر حیوانات
  3. استفاده از توری پلاستیکی به عنوان بادشکن در ساختمان و مکان‌های مرتفع
  4. کاربرد در مناطق مرطوب همچون استخرها و مزارع پروش آبزیان

مزایای استفاده از توری مرغی چیست؟

توری مرغی به علت برخورداری از مزایای گسترده، به‌وفور در گوشه و اطراف مشاهده می‌شود که نشان از کاربرد بسیار آن است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. وزن پایین توری مرغی
  2. امکان نصب راحت
  3. برخورداری از قیمت مناسب
  4. مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی
  5. جابه‌جایی و حمل و نقل آسان

کاربرد توری مرغی در ساختمان چیست؟

توری مرغی‌ها علاوه بر آن‌که برای محافظت از گیاهان و حیوانات کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ساختمان‌سازی نیز کاربرد دارند. این موارد به شرح زیر است:

کاربرد توری مرغی در محافظت از حیوانات مختلف
  • کاربرد در سقف سازه

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد توری مرغی، در سقف انواع سازه است. برای آن‌که بتوان عایق‌های صوتی، حرارتی و برودتی را تولید کرد، از پشم شیشه استفاده می‌شود. پرواضح است که پشم شیشه به تنهایی و به خودی خود قابلیت اتصال به سقف را ندارد.

برای این منظور، توری مرغی به کار گرفته می‌شود. لازم است که توری استفاده شده، گالوانیزه و در برابر رطوبت و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار باشد.  

  • گچ کاری ساختمان

یکی از مراحل ساخت در انواع سازه‌ها، گچ‌کاری است. برای افزایش مقاومت گچ و جلوگیری از ترک خوردن آن، به‌طور گسترده از توری مرغی استفاده می‌گردد.

  • استفاده در ستون‌ها

از دیگر کاربردهای رایج این توری، به‌کارگیری در ستون‌ها است. از این توری به علت وزن پایین آن، به عنوان نگهدارنده، محافظ و مقاوم‌ساز در ستون استفاده می‌شود.

  • کاربرد در زیرسازی کاشی

هنگامی که در ملات از توری‌های مرغی استفاده شود، منجر به افزایش استحکام و یک‌نواختی آن می‌گردد و بستر مناسبی برای نصب کاشی فراهم می‌آورد.

قابل توجه است که افزون بر موارد ذکر شده، به جهت کاهش و تضعیف امواج Wi Fi و انواع دیگر امواج رادیویی، به صورت سازه‌ قفسی در شهرها از توری مرغی استفاده می‌شود.

نحوه نصب توری مرغی روی ایزوگام

هنگامی که در ساختمان‌سازی بعد از ایزوگام، الزام به نصب کاشی یا سرامیک باشد، احتمال آسیب‌زدگی به ایزوگام وجود خواهد داشت. در این حالت، پس آن‌که ایزوگام به‌طور کامل به سطح چسبید، روی آن با توری مرغی پوشانده می‌شود. پس آن، توری با سیمان پوشش داده می‌شود. این عملیات منجر به محکم شدن زیرسازی سیمان خواهد شد.  

قیمت توری مرغی تحت تاثیری چه عواملی است؟

قیمت تمام شده این توری، تحت تاثیر عوامل مختلفی در نوسان خواهد بود. گالوانیزه سرد یا گرم بودن مفتول، ضخامت مفتول، اندازه چشمه، قیمت مواد اولیه و غیره، سبب تغییرات قیمت این توری خواهند شد.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی و بررسی توری مرغی، تاریخچه و مزایای استفاده از آن پرداختیم. از توری مرغی به طور گسترده در ساختمان‌سازی، محافظت از گیاهان و حیوانات استفاده می‌شود. چشمه در این توری 6 ضلعی بوده و در نوع پلاستیکی نیز تولید می‌شود.

منبع (Resource): Chicken wire

سوالات متداول

قیمت توری مرغی به چه عواملی بستگی دارد؟

گالوانیزه سرد یا گرم بودن مفتول، ضخامت مفتول، اندازه چشمه، قیمت مواد اولیه و غیره، بر قیمت توری اثرگذارند.

کاربرد توری مرغی پلاستیکی در چه مواردی است؟

از توری مرغی پلاستیکی در سقف برای نگهداری فوم، مناطق مرطوب همچون استخرها و غیره استفاده می‌شود.

کاربرد توری مرغی در ساختمان چیست؟

از این توری به طور گسترده در سقف ساختمان، ستون‌ها و افزایش مقاومت گچ استفاده می‌شود.